בניגוד לחוק: סיגריות אלקטרוניות נמכרות לנערים – ללא הצגת ת"ז

מחקרים הראו כי 20% מהצעירים שמנסים את מוצר העישון – מתמכרים, ובכל זאת המוצר זמין לרכישה לקטינים, שלעיתים קרובות לא נדרשים להוכיח כי הם מעל גיל 18

זמן צפייה: 02:56

מחקרים על סיגריות אלקטרוניות הראו כי אחד מתוך חמישה צעירים שמנסה במוצר, מתמכר לניקוטין. בהתחשב בנתון זה – הקלות בה נערים יכולים להניח ידם על הסיגריה האלקטרונית היא מטרידה.

מדובר במוצר שאסור לשיווק לקטינים בישראל, ובכל זאת – מבדיקת "ברקוד" עולה כי בחנויות וקיוסקים רבים לא מקפידים על הצגת תעודת זהות במעמד הרכישה.

למרות שמוצרים האלו חדשים יחסית, הסכנות ברורות ומיידיות: נזק לריאות, סיכון מוגבר ליתר לחץ דם, התקפי לב, שבץ מוחי וכמובן – גידולים סרטניים בריאות, בשלפוחית השתן ובחלל הפה. "המשווקים מנסים לומר לנו שבתוך הסיגריה האלקטרונית יש חומרים בטוחים בלבד", אמר ד"ר דודי ביטון, רכז הסברה באגודה למלחמה בסרטן. "אבל כל הסיגריות האלקטרוניות מסרטנות, והם יודעים את זה".

עוד בחדשות 13:

טראמפ חתם על סנקציות חדשות נגד איראן – חלקן יתמקדו בחמינאי

מטוביה צפיר ועד מתי כספי: אגדות התרבות חלקו כבוד לאורי זוהר

"ברוך הבא לבחריין": מסעו של שליח חדשות 13 לוועידה הכלכלית

צעיר מעשן סיגריה אלקטרונית
צעיר מעשן סיגריה אלקטרונית | צילום: רויטרס

מחקר שפרסמו מוקדם יותר השנה חוקרים מאוניברסיטת מישיגן מצא כי בשנה החולפת חל זינוק במספר הנערים והנערות שהתמכרו לעישון סיגריות אלקטרוניות, לעומת השנה שקדמה לה. המחקר, שהתבצע במימון ממשלת ארצות הברית, בדק 45 אלף תלמידים בגילי תיכון ומצא כי אחד מכל חמישה דיווח על שימוש בסיגריה אלקטרונית. עוד נמצא כי בעיית צריכת הניקוטין מתחילה כבר בחטיבת הביניים: אחד מכל 20 תלמידים בטווח גילים זה דיווח שהשתמש בסיגריה אלקטרונית.

כעת חוששים בארצות הברית ממגפה של ממש בקרב הצעירים, שמתקשים להיגמל מהניקוטין. כך למשל, סיפר לוקאס, נער שהתמכר לעישון סיגריות אלקטרוניות: "שמתי לב שזה יוצא משליטה". אמו של הנער הוסיפה כי "הוא הפך מתלמיד מצטיין לתלמיד שנכשל".

לאחר שלקה בהתקף עקב עישון מופרז של סיגריה אלקטרונית, הוריו של לוקאס שלחו אותו לתוכנית טיפול שנמשכה 40 ימים, ובמהלכה למד על דרכים בריאות להתמודדות עם חרדה ולחץ. "אנחנו אסירי תודה על כך שהוא חזר, היה לנו ספק שזה אי פעם יקרה", הודתה אמו.