אירוע חריג בבי"ח בארץ: שני חולי קורונה נותרו ללא מכשירי אקמו פנויים

על רקע העלייה במספר המאושפזים היומי של חולי הקורונה, בן 66 שהגיע לבי"ח רמב"ם נזקק לאקמו - אך בשל מחסור הוא חובר למכשיר רזרבי ממאגר החירום. בבי"ח ברזילי חולה ללא חיסון בוסטר נזקק למכשיר - אך בביה"ח לא היה אף אקמו מראש

זמן צפייה: 05:37

מצוקת האקמו של ישראל: על רקע העלייה במספר המאושפזים היומי של חולי קורונה בארץ, שני מקרים חריגים של מחסור באקמו נרשמו בשבוע האחרון בבתי חולים בצפון ובדרום. חולה בן 66 שהגיע שלשום (שישי) לבית חולים רמב"ם, היה זקוק לחיבור לאקמו - אך מאחר ולא היה אף מכשיר פנוי, הוחלט לחברו לאקמו ספייר ממחסני החירום. כתוצאה מכך כרגע לא נותרו ברמב"ם עוד מכשירי אקמו פנויים.

בתוך כך, בבית החולים ברזילי בדרום הארץ, חולה קורונה שחוסן פעמיים בלבד ללא מנת בוסטר, נזקק לאקמו – אך במקום לא היו כלל מכשירים מראש. כתוצאה מכך נותרו החלופות, לפיהן החולה ייאלץ לפנות לבית חולים אחר או שבית החולים יידרש להשיג לו מכשיר ממקום אחר. למרות התחזית של דעיכה במספר המאומתים – בבתי החולים הדבר מתבטא לרוב באיחור, ולכן בשבועות הקרובים עדיין צפויים עומסים בבתי החולים.

בנוסף, תוקפו של התו הירוק צפוי לפוג בתחילת חודש פברואר, וזה עיתוי שעשוי לאפשר הפסקת התניית הכניסה למקומות ציבוריים בהצגת תעודת מחוסן או מחלים. בתחילה התבטא בדרישה בנושא שר האוצר אביגדור ליברמן, ובהמשך שרת הכלכלה אורנה ברביבאי יצאה באופן גלוי נגד התו הירוק גם כן.

כעת יותר ויותר שרים בקבינט מצטרפים למהלך, כשגם במערכת הבריאות כרגע לא שוללים את האפשרות לביטול של התו הירוק, ככל הנראה מלבד מקומות שמועדים לתחלואה גבוהה, כמו בתי אבות.

על רקע הדברים, לפי ניתוח ראשוני שבוצע בידי צוות חוקרים ממשרד הבריאות, מכון ויצמן למדע, הטכניון, האוניברסיטה העברית ומכון גרטנר במרכז הרפואי שיבא – מנת החיסון הרביעית לגילי 60 ומעלה מגנה פי 3 ויותר כנגד מחלה קשה, ופי שניים לערך נגד הדבקה בנגיף – בהשוואה לאנשים שחוסנו בעבר בשלוש מנות בלבד.

בתחילת חודש ינואר, לאור ההתפשטות המהירה של וריאנט האומיקרון, החל מתן מנת חיסון רביעי לאוכלוסייה בגילי 60 ומעלה ולאוכלוסיות בסיכון וצוותים רפואיים. השוואת המוגנות נעשתה בהקשר זה ביחס למחוסני מנה שלישית שעברו ארבעה חודשים או יותר ממועד חיסונם הקודם, ועל בסיס נתונים של כ-400,000 מחוסני מנה רביעית, וכ-600,000 מחוסנים במנה שלישית מעל גיל 60.