מחקר: סיגריות אלקטרוניות מגבירות את הסיכון להזדקנות המוח

מהמחקר עולה כי לחומרים בכלי העישון השפעות מזיקות במיוחד על מוחם של מתבגרים ובני נוער, שממשיך להתפתח עד גיל 25: "יכולים לגרום להפרעות קשב, חרדה, חוסר איזון רגשי וכאבי ראש"

זמן צפייה: 02:56

סיגריות אלקטרוניות עלולות להזיק לתאי הגזע של המוח ולהוביל להזדקנותו המוקדמת, כך על פי מחקר חדש שהציג היום (שני) מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. דנה פרוסט, מקדמת הבריאות באגודה למלחמה בסרטן, הסבירה: "בני נוער וצעירים רגישים במיוחד, שכן המוח ממשיך להתפתח עד גיל 25 לפחות, וחומרים אלו יכולים לגרום להפרעות קשב וריכוז, לכאבי ראש, להשפיע לרעה על שיקול הדעת, חוסר איזון רגשי, לגרום לדיכאון וחרדה ואף לגרום להזדקנותו המוקדמת".

המחקר, שביצעו חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בריברסייד שבארצות הברית, מציג סדרת בדיקות מעבדה שבהן חשפו תאי גזע לנוזל, אדים ותרסיס של סיגריות אלקטרוניות המכילים ניקוטין בריכוז זהה לזה המצוי בסוג נפוץ של אותן סיגריות. תאי המוח שנבדקו הם תאים החיוניים להתפתחות איברים שונים בגוף ולחידוש ושיקום רקמות בזמן התפתחות העובר, החיים ובמהלך ההתבגרות.

סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"סיכון משמעותי": בוורלי הילס אסרה עישון ומכירת סיגריות בשטחה

בניגוד לחוק: סיגריות אלקטרוניות נמכרות לנערים – ללא הצגת ת"ז

עקב עליית המחירים: 50% מהמעשנים הצעירים בישראל שוקלים להפסיק

תוצאות הבדיקות הראו תופעות הקשורות להזדקנות, כמו תגובה שגרמה להפרעה בתהליך סילוק תאים פגומים והחלפתם בבריאים, ופגיעה ביכולת התא להפיק אנרגיה. עוד ציינו החוקרים כי גם לאחר שהניקוטין סולק, נזקי החמצון שגרם לתאים נשארים.

משרד האגודה למלחמה בסרטן
משרד האגודה למלחמה בסרטן | צילום: חדשות 13

ד"ר דודי ביטון, רופא ורכז הסברה בכיר באגודה למלחמה בסרטן התייחס למחקר ואמר: "מחקר מעבדה זה, העוסק בהגברת הסיכון להזדקנות מוקדמת של תאי המוח, מצטרף לקשר הידוע לנו כבר בין סיגריות אלקטרוניות להתקפי לב, שבץ מוחי ויתר לחץ דם, שהם גורמי המוות המובילים בעולם".

עוד הוסיף ביטון: "אנו מוטרדים במיוחד ביחס לצעירים ובני נוער שאצלם הנזק להתפתחות המוח כבר בוסס מדעית. הם מתפתים להיכנס למעגל העישון ונפגעים מהנזקים קצרי הטווח שכבר ידועים ומהנזקים ארוכי הטווח שטרם נחשפו במלואם".

בחודש שעבר נחשף בתוכנית "ברקוד" כי בניגוד לחוק, בחנויות וקיוסקים רבים לא מקפידים על הצגת תעודת זהות במעמד הרכישה של סיגריות אלקטרוניות. מחקרים הראו כי 20% מהצעירים שמנסים את מוצר העישון – מתמכרים, ובכל זאת המוצר זמין לרכישה לקטינים, שלעיתים קרובות לא נדרשים להוכיח כי הם מעל גיל 18.

לתאי הגזע החיוניים להתפתחות איברים שונים בגוף ולחידוש ושיקום רקמות בזמן התפתחות העובר, וכן במהלך החיים