עשרות רופאים נגד המהפכה המשפטית: "משטר דמוקרטי - תנאי הכרחי"

כל ראשי איגודי הבריאות והחברות הרפואיות בישראל חתמול על הצהרה נגד המשך החקיקה, והם טוענים כי ביטול עילת הסבירות עלול לאפשר קבלת החלטות רפואיות שרירותיות תוך ניגוד עניינים. "מתנגדים לכל חקיקה הפוגעת ביסודות אלו ונפעל למנוע אותה בכל דרך חוקית וראויה"

בית החולים איכילוב

כל ראשי איגודי הבריאות והחברות הרפואיות בישראל חתמו היום (שישי) על הצהרה נגד המשך חקיקת המהפכה המשפטית, ובעצומה עליה חתמו עשרות רופאים נכתב כי "משטר דמוקרטי, לרבות מערכת משפט עצמאית וחזקה, כוח שלטוני מבוזר וביקורת מומחים עצמאית, הינם תנאים הכרחיים להשגת מטרות הרפואה, המשך קיומה ושגשוגה".

"אנו, ראשי החברות והאיגודים הרפואיים המקצועיים במדינת ישראל החתומים מטה, רואים בדאגה רבה את התגברות תהליך השחיקה במאפייני הדמוקרטיה והסדר הציבורי בישראל", נכתב בפתח העצומה, "הרפואה המודרנית היא פעילות נסמכת מדע, שתכליתה להביא מזור לתחלואי הגוף והנפש, באמצעות שירותי בריאות מתקדמים ושוויוניים. רפואה הומנית וערכית מחויבת לשמירה קפדנית על זכויות אדם, כבוד האדם ובריאות האדם, ללא הבדל מגזר, מגדר, גיל או מעמד סוציו-אקונומי".

"צוותי הרפואה מחוייבים לעקרונות הצדק, השוויון והעזרה ההדדית. דמוקרטיה היא ערך אוניברסאלי ואינה נכס פוליטי מפלגתי ולא ניתן לפרוס אותה לפרוסות. עצמאות הרשות השופטת (ובכלל זה הייעוץ המשפטי העצמאי), וביקורת על החלטות הרשויות הנסמכת על עילת הסבירות, הינן תנאי הכרחי ויסודי להגנה על זכויות הפרט והחברה ושמירה על אמות מידה מקצועיות בשירות הציבורי".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בפתח תקווה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בפתח תקווה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

לסיכום כתבו הרופאים: "ביטול עילת הסבירות עליה מבוססים עקרונות רבים בטיפול הרפואי, במינהל הרפואי ובאתיקה הרפואית, עלול לאפשר קבלת החלטות שרירותיות / בלתי מנומקות, תוך ניגוד עניינים ובכך להזיק לאיכות הטיפול הרפואי והמנהל התקין. הרופאים במקצועות הבריאות השונים אנו מחויבים לערכים המוזכרים לעיל. לנגד עינינו כבר עולות עדויות ראשונות לפגיעה במערכת הרפואית ובשירותי הבריאות בישראל. ברוח הצהרת הר"י ממרץ 2023 התומכת בעצמאות בתי המשפט, אנו מתנגדים לכל חקיקה הפוגעת ביסודות אלו ונפעל למנוע אותה בכל דרך חוקית וראויה".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, מחאה, קפלן
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כזכור, מוקדם יותר השבוע חתמו כ-110 לוחמי צוות אוויר, בקרים וקציני שליטה במילואים המשרתים במטה חיל האוויר בתפקידי שליטה ותכנון על מכתב שבו הם מצהירים כי "אם החוק לביטול עילת הסבירות, או כל חוק אחר שהוא חלק מהרפורמה המשפטית, יעבור בקריאה שלישית - ניאלץ להפסיק את התנדבותנו לשירות מילואים".

עוד נכתב: "המשך תהליך החקיקה של הרפורמה המשפטית יפגע פגיעה אנושה באופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל. חקיקה כזאת מאפשרת כוח בלתי מוגבל לממשלה, ללא אפשרות ריסון על-ידי הרשות השופטת, והיא תביא אותנו למקום שאין ממנו חזרה. החוקיות של פעולות צה"ל נשענת על היותה של מדינת ישראל מדינה דמוקרטית, ועל קיומה של מערכת משפט עצמאית וחזקה. לא נשרת בצבא של מדינה שאינה דמוקרטית".

"עמדתנו אינה פוליטית, במשך עשרות שנים, מרבית חיינו, שירתנו בקבע ובמילואים, תחת ממשלות רבות מימין ומשמאל. תמיד ביצענו את תפקידנו בתא הטייס, ביחידות הבקרה ובתאי השליטה מתוך תחושת שליחות, ציונות, אחריות ואהבת המדינה. כמו חברינו מיחידות נוספות, חווינו מבצעים מסוכנים ומורכבים, מעולם לא היינו חרדים כפי שאנו חרדים היום, לגורלנו ולגורל היקרים לנו, לעתיד המדינה והחברה".

"לא כתבנו מכתב זה בקלות דעת, היינו מעדיפים שלא להצטרך לכתוב אותו כלל, כולנו תקווה שלא נצטרך להפסיק את התנדבותנו לשרת במילואים. אך במידה והחקיקה תעבור אנחנו נמשיך להגן על מדינת ישראל ברחובות, בכיכרות ובכל מקום שבו יתאפשר לנו לשמור על מדינת ישראל דמוקרטית ויהודית".