לא עוצרים את הסוכרת: זינוק בשיעור החולים בישראל

נכון לשנת 2021 נרשמו יותר מחצי מיליון חולי סוכרת מבוגרים ברחבי הארץ, ובכך ישראל משתחלת למקום השישי והלא מחמיא בין מדינות ה-OECD בשיעור החולים בני 20 עד 80. שורה של ארגוני רופאים שיגרו מכתבים לממשלה - הקוראים לה לחזור בה מההחלטה לבטל את המס על המשקאות הממותקים

זמן צפייה: 01:44

על פי נתונים חדשים שנאספו על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת ופורסמו הערב (שלישי) במהדורה המרכזית, שיעור החולים בסוכרת בישראל בעלייה מתמדת בשנים האחרונות. נכון לשנת 2021 - יותר מחצי מיליון חולים מבוגרים בישראל.

בכך, ישראל משתחלת למקום השישי והלא מחמיא בין מדינות ה-OECD בשיעור חולי הסוכרת בני 20 עד 80, רק שלושה מקומות מתחת לארצות הברית. כמעט עשרה אחוזים מקבוצת הגיל הזאת - חולים בסוכרת.

נתון מטריד נוסף הוא שישראל היא הראשונה בין מדינות ה-OECD, בשיעור קטיעת הגפיים אצל חולי סוכרת בני 15 ומעלה, גבוה יותר אפילו ממדינות כמו טורקיה או מקסיקו, וכמעט פי שלושה מהממוצע. הסיבות לפיגור של ישראל אחרי העולם נעוצות בין היתר בעיכוב באיתור המחלה בקרב אוכלוסיות בסיכון, וגם במעקב לקוי אחריהם.

משקאות יקרים
משקאות ממותקים

דווקא לנוכח הנתונים העגומים האלה, שמציבים את ישראל בצמרת שיעור הסוכרת העולמי, הממשלה החליטה לבטל את המס על המשקאות הממותקים שהוטל בשנה שעברה – והוכח כיעיל בהפחתת צריכתם. עד חודש נובמבר האחרון, נרשמה ירידה של 12 אחוזים בצריכת משקאות ממותקים, וזאת בלי בתי הקפה והמסעדות שלא נבדקו.

מס על המשקאות הממותקים נהוג ב-85 מדינות בעולם, בעידודו של ארגון הבריאות העולמי. שורה של ארגוני רופאים שיגרו מכתבים לממשלה הקוראים לה לחזור בה מן ההחלטה לבטל את המס. אבל כאשר אפילו שר בריאות קבוע אין בממשלה הנוכחית - נראה שהזעקה תישאר בינתיים על הנייר בלבד.