בכירה בארגון הבריאות העולמי: "צריך להפסיק את הרג הילדים בעזה"

ד"ר מרגרט האריס, דוברת ארגון הבריאות העולמי, התייחסה בריאיון לחדשות 13 לטענות בנוגע לחד צדדיות של הארגון והגינויים הנשנים לישראל: "זה מאוד חשוב לנו שהחטופים ישוחררו, מתחילת הזוועות של השבעה באוקטובר הבהרנו שזה לא מתקבל על הדעת". בנוגע לשימוש שחמאס עושה בבתי חולים למטרות טרור אמרה: "כשהצוותים שלנו הלכו לבתי החולים - הם ראו בפשטות רק את צוותי הבריאות והרפואה"

כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

בריאיון שהעניקה היום (רביעי) לחדשות 13, דוברת ארגון הבריאות העולמי, ד"ר מרגרט האריס, התייחסה לטענות נגד הארגון שמרבה לבקר את ישראל - וסיפרה על פעילות הצוותים הרפואיים שנשלחו לרצועת עזה. הריאיון המלא:

אנשי הארגון שלכם, נמצאים בתוך בתי החולים בעזה. תוכלי לתאר לנו את הסיטואציה בהם, כפי שאת מבינה אותה?

תשובת ד"ר האריס: האספקה אוזלת בכל בתי החולים. הרבה מהם לא יכולים לתפקד, כי החשמל אוזל מהמכונות שנזקקות לתפעול. בבתי חולים רבים איבדו צוותים, מעל ל-200 אנשים שייכים לצוותי בריאות מתו. משפחות רבות של צוותי בריאות נאלצו לעבור לדרום הרצועה, בחיפוש אחר מקום שבו הם יוכלו להיות בטוחים יותר. בצפון הרצועה, יש רק שני בתי חולים שיכולים לקלוט מטופלים. בדרום, יש 9-10 בתי חולים שמתפקדים. זה חשוב אבל להבין, שקשה לבתי החולים להעניק מענה רפואי למצבים מורכבים של מטופליהם.

צה"ל פרסם סרטונים שבהם הוא מראה כיצד חמאס משתמש בבתי החולים עבור מטרות טרור. בסרטונים האלה אפשר לראות חטופים מישראל שמובלים לתוך בתי החולים, תוך שימוש באלימות קשה. מה תגובתך, תגובת ארגון בריאות העולמי, לכך שחמאס משתמש בבתי החולים לא באמת למטרה שבתי החולים אמורים לשמש אותה?

תשובה: כשהצוותים שלנו הלכו לבתי החולים, הם ראו בפשטות רק את צוותי הבריאות והרפואה. לא עשינו עבור בתי החולים עבודה, או שתמכנו בהם, ראינו רק את צוותי הבריאות בהם בפעילות. זה גם חשוב להבין שלא משנה מי בא לבית החולים, אם יש צורך בעובדי בריאות – צריך לאפשר זאת. זה לא משנה מי בא. זה המטרה של בית החולים, וזאת המטרה היחידה שלה בית החולים צריך לשמש.

Whatsapp Image 2023 11 22 At 1
ד"ר מרגרט האריס, דוברת ארגון הבריאות העולמי | צילום: חדשות 13
ארגון הבריאות העולמי
ארגון הבריאות העולמי | צילום: רויטרס

אבל חמאס לא משתמש בבית החולים למטרות רפואיות אלו. הוא משתמש בבית החולים כדי להחביא את הפעילות הטרוריסטית שלו. בסרטונים של צה"ל ראינו את מנהרות הטרור שחמאס בנה מתחת לבית החולים.

תשובה: אני יכולה להגיב רק על מה שאנחנו יודעים. אני יכולה להגיב שכל אתר רפואי, ללא יוצא דופן, כל בית חולים, צריך לשמש רק לצורכי בריאות. כשאנחנו מזהים, כמו שקרה במדינות אחרות בעולם, שמשתמשים בבית חולים למטרות צבאיות – אנחנו כן אומרים שמדובר במתקפה על מערכת בריאות. אבל צריך לאמת טענות כאלו ולבדוק אותן.

אני רוצה לחזור בבקשה לסיטואציה בשטח. האם ארגון הבריאות העולמי מסייע לפלסטינים לפנות מטופלים מתוך בתי החולים – החוצה, למצרים, לירדן?

תשובה: אנחנו, כעיקרון, לא רוצים לראות פינוי של בתי חולים. טיפולים רפואיים צריכים להיות רק בבתי החולים. אבל, אם בית חולים מגיע לנקודה בה הוא לא יכול יותר לשמש כבית חולים, ויש אנשים שנצרכים לטיפולים רפואיים ויכולים לקבל אותו במקום אחר, אנחנו נסייע.

מה את יכולה לספר על הצעדים שארגון הבריאות העולמי נוקט בסוגית החטופים הישראלים שמוחזקים בידי ארגון הטרור חמאס?

תשובה: אנחנו מודאגים עמוקות מהסוגיה הזו. אנחנו קראנו מההתחלה לשחרור מיידי של כל החטופים. אנחנו מאוד מודאגים האם הם מקבלים בכלל טיפול רפואי, אין לנו שום מידע האם בכלל יש להם גישה לטיפולים רפואיים, או על המצב הבריאותי שלהם. נאמר לנו שיש בין החטופים תינוקות, זקנים, נשים בהיריון. אז יש הרבה אנשים שזקוקים לטיפול רפואי ביניהם ולכן קראנו מההתחלה לשחרור מיידי שלהם. מנכ"ל הארגון נפגש עם קרובים של משפחות החטופים, ובכל פעם הוא שמע את החרדה הנוראית, שוברת הלב שלהם. הלב שלנו יוצא למשפחות האלו, אנחנו אפילו לא יכולים לדמיין את מה שהן עוברות. התשובה היחידה שמגיעה למשפחות האלו היא שחרור כל החטופים.

ארגון הבריאות העולמי בג'נבה
מטה ארגון הבריאות העולמי בז'נבה | צילום: יאן פורגט

אני רוצה לשאול אותך על הפרסומים של ארגון הבריאות העולמי. מנכ"ל הארגון שלכם מפרסם הודעות חוזרות ונשנות שמגנות פעילות צבאית ע"י צה"ל בתוך בתי החולים, ומכנה את בתי החולים בעזה: "DEAD ZONE". אבל מן הצד השני, בכל ההודעות שלו אין איזכור לגבי החטופים שמוחזקים בעזה, והוא מתעלם מהעובדה שצה"ל הוכיח שחמאס משתמש בבתי החולים הללו לטובת מטרות טרור. יש תחושה שהגישה הארגון שלכם נוקט בעמדותיו כלפי ישראל, נגוע בדעות קדומות והוא חד צדדי.

תשובה: זה מאכזב לשמוע. זה מאוד חשוב לנו שהחטופים ישוחררו. אנשים תמימים לא צריכים לסבול באופן הזה, ולא לעבור את זה. כשאנחנו מדברים על טיפולים רפואיים – אנחנו מדברים על טיפולים רפואיים לכולם. המנדט שלנו הוא שטיפולים רפואיים ברמה הגבוהה ביותר יהיו נגישים לכל אדם בעולם, וכמובן שישראלים נכללים בהגדרה הזאת. מתחילת הזוועות של השבעה באוקטובר, אנחנו הבהרנו שזה לא מתקבל על הדעת. אנחנו בו בעת מבהירים שטיפולים רפואיים, בכל מקום – כמו שישראל ספגה פגיעה בעובדי בריאות בשבעה באוקטובר ואימתנו את הפגיעה הזו ודיווחנו עליה וגם אלו צריכות להיפסק. ואנחנו דורשים שפגיעות בעובדי בריאות, בכל העולם, ייפסקו.

האם העובדה שאת אומרת שארגון הבריאות העולמי לא ראה, או לא יכול לאמת, את הסרטונים שצה"ל הציג שמוכיחים את השימוש שחמאס עושה בבתי החולים לטובת מטרות טרור – האם זה למעשה לא להפנות את הראש לצד השני? האנשים שלכם שנמצאים בשטח, לא ראו, לא שמעו, על כך שחמאס גרר חטופים לתוך בית החולים ורצח אותם? הם לא ראו ולא שמעו על המנהרות שבתוך בית החולים?

תשובה: אנשינו אכן נמצאים למשל בשיפאא. הם הלכו לשם כדי לעשות הערכת מצב, כדי להבין איך אפשר להמשיך להעניק טיפולים רפואיים שם ומה צריך להיעשות כדי שזה יקרה. הפוקוס שלהם היה על עובדי הבריאות, והם אכן אמרו שהם לא ראו שום דבר אחר. אבל הם לא היו שם כדי לחפש שום דבר אחר, כי זאת לא העבודה שלהם.

אילוסטרציה של בית החולים "שיפאא
אילוסטרציה של בית החולים "שיפא"

הארגון שלכם מרבה לפרסם הודעות שקוראות להפסקת אש. איך זה אפשרי לעשות הפסקת אש עם ארגון טרור שרצח 1,200 ישראלים, חטף ישראלים. האם הייתם קוראים להפסקת אש עם אלקעידה אחרי 11.9?

תשובה: אני לא מומחית ליחסי חוץ. אני רופאה. המטרה היחידה שלי היא להציל חיים. ראינו 13,000 פלסטינים הרוגים, רבים מהם ילדים. אני לא חושבת שאף אחד בעולם רוצה לראות ילדים מתים. אז מספיק זה מספיק. אנחנו רוצים למנוע אסון הומניטרי. אם זאת רעידה אדמה, צריך לבנות מחדש את מה שנהרס. אבל אם זה אסון המוניטרי עשוי בידי אדם – איך פותרים את זה? עוצרים את זה!. זה למה, אנחנו, כארגון בריאות, מחויבים לרמת הבריאות הגבוהה ביותר שאפשר לתת לכל אדם בעולם. ארגון שאומר להפסיק עכשיו, כדי להפסיק ליצור עוד הרוגים, ועוד מגפות שיכולות לצאת החוצה גם מעזה.