בדיקות מעבדה חושפות: באילו מלונות וצימרים יש זיהום בברזים?

דגימות המים שנלקחו מבתי הארחה בארץ נשלחו למעבדה. באחד מבתי המלון שנבדקו התגלו פי 10 יותר חיידקים מזהמים מהמותר. במשרד הבריאות מסרבים לספק תשובות, והמומחים מזהירים: "זה מצב לא טוב"

זמן צפייה: 11:16

מאות אלפי ישראלים שיוצאים לחופשה לא יודעים שהמקלחת או הג'קוזי בצימר עלולים להיות קטלניים. לשם כך, כאן בחדשות 13 ערכנו תחקיר מיוחד על החיידקים שיכולים להרוג ויצאנו לבדוק עד כמה - אם בכלל, בתי המלון מנסים להימנע מכך שחיידק הלגיונלה יימצא אצלם בברזים.

דגימות המים שאספנו במהלך התחקיר מבתי מלון ומצימרים ברחבי הארץ הגיעו למעבדה שבנשר בתוך שש שעות, שם התבצע תהליך הפענוח. חיידקים רגילים מתגלים בתוך כמה ימים וחיידקי הלגיונלה המסוכנים ביותר מתגלים רק כעבור עשרה ימים.

לכתבות נוספות בסדרה: 

מים מסוכנים: באילו צימרים ומלונות יש זיהום בג'קוזי ובאמבטיה?

"מלכודת מוות": חיידקי המים המסוכנים במקלחות ובג'קוזי במלונות

דגימת מים
דגימת מים | צילום: חדשות 13

אחד מהמלונות שנבדקו היה "רויאל פלאזה", שם דגמנו מים מהג'קוזי ומראש המקלחת שבסוויטה הנשיאותית. תוצאות המעבדה שהגיעו היו חריגות בגודלן, כאשר בג'קוזי נמצאו 1,903 חיידקים - פי עשרה מהתקן שהוא 200 בלבד, ובמקלחת שבאותו המלון נמצאו 692 חיידקי לגיונלה. במקרה של יותר מ-1,000 חיידקים כאלה - המלון עלול להיסגר.

משרד הבריאות מחייב את בתי המלון לעשות בדיקות לגילוי חיידקים במים רק פעם אחת בשנה. אולם, מומחים בתחום טענו כי פעם אחת זה מעט מדי - וממש לא מספיק. לא זו בלבד, כשמדובר ביחידות אירוח קטנות יותר כמו צימרים, אין בכלל חובה לבדוק את איכות המים אם באתר הנופש פועלות עד ארבע יחידות.

דוקטור דב שליסלברג, המכון למיקרוביולוגיה
דוקטור דב שליסלברג, המכון למיקרוביולוגיה | צילום: חדשות 13

כשפגשנו את אמיר יצחקי, ראש המערך הארצי לבריאות הסביבה במשרד הבריאות, על מנת להבין מה הוא עושה כדי להגן על הנופשים מחיידקים במים הוא ביקש לקטוע את הריאיון די בהתחלה ולא סיפק תשובות. כשבמשרד הבריאות מתחמקים מאחריות, בעלי הצימרים פועלים לפי ראות עיניהם. כך, בחדר של רשת הצימרים "בקתה בגולן" נמצאו יותר מ-2,000 חיידקים בספירה כללית - פי עשרה מהמותר.

"ברגע שאני רואה חריגה כזאת, אני יודע שאני במצב לא טוב", התריע דוקטור דב שליסלברג, המכון למיקרוביולוגיה. "זה לא אמור לקרות. לא מומלץ שאנשים יבלו במקום שהוא לא עומד בהגדרות שנדרשות", הוסיף.

תגובות לכתבה:

ממלונות בראון נמסר בתגובה: "קולקציית מלונות בראון מודה לכם על הבדיקה החשובה ואנחנו למדים מכל ביקורת באשר היא. ממש בסמוך לתאריך המדובר נערכה בדיקה מיקרוביולוגית במי אמבט הזרמים באמצעות מעבדת ביו-לאב, אותה המלון מבצע באופן תקופתי בהתאם לנהלי משרד הבריאות. תוצאות המעבדה נמצאו תקינות, בהתאם למדיניות החברה - בראש ובראשונה - שמירה על ניקיון, היגיינה, חיטוי ותחזוקת מתקני המלון. יצוין כי גם בבדיקה שבוצעה ע"י ערוץ 13 לא נמצאו חיידקי ליגיונלה. למרות התקופה המאתגרת, ההקפדה על היגיינה בסטנדרטים הגבוהים ביותר עומדת לנגד עינינו ונמשיך כך גם בעתיד למען בטיחות אורחינו".

ממלון "רויאל פלאזה" נמסר בתגובה: "פעלנו בתיאום עם משרד הבריאות לחיטוי כלל מערכות המים במלון והבדיקות החדשות נמצאו תקינות".

מרשת הצימרים "בקתה בגולן" נמסר בתגובה: "לאחר שהסבתם את תשומת ליבנו ביצענו דגימות מים ואנו שמחים לבשר שלא נמצאה כל חריגה".