בקרה ירודה של התחלואה וצמצום משמעותי בבדיקות: בעיות מתווה הבדיקות החדש

צמצום כמות הבדיקות של פיקוד העורף מ-60 אלף ביום ל-6,000 בלבד תוביל באופן מלאכותי לצניחה במספר המאומתים, כאשר מבצעי הבדיקות הביתיות לא יחוייבו לדווח על תוצאות הבדיקה או כלל לבצע אותה. בנוסף, ייתכן והממשלה תאבד את אחיזתה במגפה עקב נתונים שיסופקו באופן לא אמין

זמן צפייה: 04:09

לפי מתווה הבדיקות החדש, הממשלה מוותרת על ביצוע בדיקות PCR ביחס לכלל האוכלוסייה שמתחת לגיל 60 ומוותרת על חובת הפיקוח בעת ביצוע בדיקת אנטיגן לכל המחוסנים. במקביל, כמות הבדיקות שמבצע פיקוד העורף תצומצם מ-60 אלף ביום ל-6,000 סך הכל, כאשר בכל רחבי המדינה יבוצעו עשרות בודדות של בדיקות קורונה מדי יום.

המשמעות הישירה מכך היא שרוב מי שיבצעו בדיקות אנטיגן ביתיות, שמהימנותן פחותה בהרבה לעומת בדיקות ה-PCR, לא יחוייב לדווח על תוצאותיהן. כתוצאה מכך, ייתכן שבאופן מלאכותי תחול צניחה במספר המאומתים, ובאופן אבסורדי ככל שהמגפה תתפשט יותר - יהיו פחות חולי קורונה רשמיים, זאת משום שחלקם לא יאובחנו או לא ידווחו ויבחרו להמשיך בשגרת בחייהם.

Long Queues To Be Tested For The Covid 19 As Israel Faces A Surge In Omicron Variant Infections
תורי ענק למתחמי הבדיקות | צילום: רויטרס

בהמשך לכך, לממשלה צפויה בעיה בכל הקשור לבקרת התחלואה, למשל לדעת באופן מדויק את כמות החולים, שיעור המאומתים ואת מקדם ההדבקה האמיתי, זאת משום שהנתונים הללו יסופקו באופן בלתי אמין. לצד זאת, תחול התרופפות משמעותית באחיזה של הממשלה במגיפה וביכולת שלה לפקד על ממדי התשפטות הקורונה במדינה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0601222106' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_ltmktjnz' duration='311']

כזכור, מנתונים שפורמו אמש לראשנה בחדשות 13 עולה כי כי כמחצית מהנבדקים באנטיגן מפוספסים בבדיקה הזו והם יאומתו לאחר מכן בבדיקת PCR. בקרב כלל הציבור, האנטיגן פספס כ-50 אחוזים כאמור. בקרב בני 18 ומעלה, האנטיגן מפספס 61 אחוזים. לגבי הלא-מחוסנים, בדיקת האנטיגן מפספסת 72 אחוזים ממי שיאומתו אחר כך בבדיקת PCR.