גופי מודיעין בוחנים: האם הייתה נעילת חירום במעבדה בווהאן?

גופי ביון בארה"ב ובבריטניה בוחנים טענות לפיהן הרשת הסלולרית במכון המחקר הופסקה באוקטובר - דבר שעשוי להעיד על "תקרית חמורה" שאירעה במקום. מנגד, מומחים מתקשים להוכיח את התיאוריה

זמן צפייה: 01:00

מגפת הקורונה: גורמים במודיעין האמריקני והבריטי בוחנים טענות, לפיהן בוצעה נעילת חירום במעבדה בעיר ווהאן, שבה התפרץ הנגיף. על פי הטענות, הרשת הסלולרים סביב האזור המאובטח בעיר הופסקה לכשלושה שבועות באוקטובר - דבר שעשוי להעיד על "תקרית חמורה" שאירעה במכון, ואולי מהווה ראייה לאירוע שבו הווירוס החל את התפשטותו בסין. עם זאת, חשוב לציין, כי מומחים בנושא מתקשים למצוא בדוחות הוכחות חד משמעיות לכך.

כאמור, הדוח שמצוי בידי גורמי הביון לא מוכיח כי מקור התפרצות הקורונה הגיע מהמעבדה בווהאן. יתרה מזאת, הדוח גם לא מוכיח הפסקה מוחלטת של הרשת הסלולרית באזור, אלא רק הפסקת פעילות במספר בודד של טלפונים ניידים במקום שבו יש מאות עובדים. כמו כן, בכיר אמריקני אף ציין כי הנתונים המוצגים בדוח "חלשים מאוד", והוסיף כי "חלק מהמסקנות לא הגיוניות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אדלשטיין לנתניהו: דרוש מגנץ להסיר את הווטו עליי כיו"ר הכנסת

ביום הראשון לפתיחת הגנים: נוכחות של 60% מהילדים

אמו של דקל וקנין על סערת הקדשת השיר לעבריין: "לא ידע מי זה"

המעבדה בווהאן שבסין
המעבדה בווהאן שבסין | צילום: רויטרס

לפני כשבוע הצהיר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי "ישנה כמות משמעותית של ראיות המצביעות על כך שמקור הקורונה נעוץ במעבדה בווהאן". את הדברים אמר בריאיון לרשת ABC. עם זאת, סירב פומפאו להשיב אם הוא סבור שהנגיף הופץ בכוונה תחילה.

נוסף לכך, האשים פומפאו את סין בכך שעשתה מאמצים נרחבים להסתיר מהעולם את ממדי המגפה. "מדובר בצעדי הטעיה קומוניסטיים קלאסיים", טען שר החוץ, "שיצרו סיכון ענק. אנחנו נטיל אחריות על האשמים בכך".

תחנת בדיקה בכביש בסין, בזמן התפרצות נגיף הקורונה | צילום: רויטרס

עם זאת, בכירה בארגון הבריאות העולמי טענה כי על פי כל ההוכחות - מדובר בנגיף שמקורו בטבע. "מקורו של הנגיף - בעטלפים", הסבירה. "מה שעלינו לעשות הוא להבין את מה שאנו מכנים 'הגורם המתווך'. איזו חיה נדבקה מהעטלף והדביקה בני אדם. חשוב מאוד שנבין זאת".