גנץ לנתניהו בקבינט: "אנו עוצרים תוכניות שנותנות שוחד בחירות"

הליכוד וכחול לבן הסכימו על הקדמת פתיחת המשק והחמרת ההגבלות בפורים. שר הביטחון תקף את רה"מ על התוכנית הכלכלית: "אתם מזלזלים באנשים שאמורים לעשות את העבודה המקצועית" • האזינו להקלטות

זמן צפייה: 05:48

קבינט הקורונה מתכנס בשעה זו (שני) כדי לדון בהמשך ההקלות. על פי הפשרה המסתמנת בין הליכוד לכחול לבן בנוגע להשבת המשק לפעילות, תוקדם פתיחת חלק מהמסחר ליום ראשון, כאשר בפורים ההגבלות יוחמרו שוב. זאת, בניגוד לעמדת משרד הבריאות, שדרש כי הפתיחה תהיה רק ביום שלישי בכפוף לעמידה ביעדי התחלואה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה כי "קצב החיסונים לא מוריד מספיק את התחלואה - צריך לפתוח בזהירות".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-2102151317' autoplay='0' credit='' desc='גנץ לנתניהו בישיבה: "זה שוחד בחירות"' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1584445061/sdfsfu_pxpl2s.png' kid='1_ygm60rqn' kid='1_ygm60rqn' duration='72'']

בהקלטה שהגיעה לידי חדשות 13 מתוך הישיבה, נשמע שר הביטחון בני גנץ תוקף שוב בישיבה את נתניהו ומאשים: "אתם מזלזלים בפקידים. אתה משחק עם הנתונים לפי הצרכים שלך. התוכנית הכלכלית צריכה להיות נדונה בממשלה. אנחנו עוצרים תוכניות שנותנות שוחד בחירות. אתם מזלזלים באנשים שאמורים לעשות את העבודה המקצועית".

שרת התיירות אורית פרקש הכהן יצאה נגד התו הירוק, שלא מאפשר לילדים מתחת גיל 16 להשתתף בפעילויות שייפתחו ואמרה כי "לא יעלה על הדעת שמשפחות מחוסנות לא יוכלו להגיע לבית מלון. לא יעלה על הדעת שהילדים לא יכולים להצטרף להורים. קיבלנו תקנות שאין קשר בינם לבין מה שסיכמנו - זה ניתוק מהמציאות".

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות התייחסה בדיון לתחלואת ילדים והזהירה מפני תופעת לוואי, לאחר הידבקות בנגיף. לדבריה, "רואים אצל ילדים מחלה דלקתית לאחר שהם מחלימים, שיכולה להביא לאשפוז. אני לא חושבת שזה יהיה במספרים גדולים אבל גם אם עכשיו זה אחוזים קטנים זה יכול לגדול. ודבר שני אנחנו לא יודעים מה ההשלכות של הנגיף לטווח הארוך לא על ילדים וגם לא על מבוגרים, ולכן חשוב להיות זהירים".

ד''ר שרון אלרעי-פרייס
ד''ר שרון אלרעי-פרייס | צילום: ערוץ הכנסת

כמו כן, במהלך הישיבה שר החינוך יואב גלנט קרא להשיב לפעילות את כיתות א' עד י"ב בערים ירוקות וצהובות. עם זאת, ממונה הקורונה, הפרופסור נחמן אש, התנגד לרעיון והסביר: "יש שחקן חדש, המוטציה הבריטית. אני חושב וממליץ שהפתיחה תהיה הדרגתית כמו שהמלצנו. זה לא נכון לפתוח הכול".

שר הפנים אריה דרעי קרא להגדיל את מתווה החתונות מעבר ל-20 משתתפים, והבהיר כי הוא מוכן לאיסור התקהלויות בפורים: "פותחים איצטדיונים, משחקים, הופעות, וחתונות לא? למה לקניון אפשר להיכנס ולחתונה לא? ותזכרו חברים, מה שאי אפשר להסביר בהיגיון, אי אפשר לאכוף - וחייבים לדבר בהגיון".

כזכור, אתמול אישר קבינט הקורונה את המתווה לפתיחת השמיים, לפיו בכל יום יוכלו להיכנס לישראל בין 1,000 ל-2,000 בני אדם בטיסות שאותן יפעילו - לפי מכרזים, גם חברות תעופה ישראליות וגם חברות תעופה זרות. מעבר להחלטה זו, לא התקבלו החלטות נוספות באשר לשלבי היציאה הבאים והדיונים, כאמור, צפויים להתחדש היום.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

בישיבה דנו השרים בתוכנית ההקלות בפעימות, לפיה ב-23 בפברואר ייפתחו חנויות הרחוב בתנאי שיהיו פחות מ-900 חולים קשים, וכן בעניין ההגבלות וההקלות בחג פורים וגם בפתיחת עולם התיירות. בעניינים אלה, כאמור, טרם התקבלה החלטה סופית.

בפתח הישיבה, הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו את תוכנית שלושת השלבים ליציאה מהקורונה: "שמירה על הגבולות, פתיחת המדינה בהדרגה בדרכון ירוק וחיסון מואץ של בני ה-50 ומעלה. זה יביא לכך ישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שיוצאת מזה", טען.

עוד אמר נתניהו כי בפני הממשלה תובא חקיקת בזק שתאפשר לשלטון המקומי לקבל את הנתונים על אלה שלא התחסנו, "ובכך לעודד אותם להתחסן ולהציל חיים", הסביר. "אני קורא גם לצעירים מביניכם לעודד את ההורים, הסבים והסבתות שלכם ללכת להתחסן. אתם יכולים להציל רבים מהם ממחלה קשה או חלילה ממוות. לכו גם להתחסן בעצמכם".

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

"האלטרנטיבה שלנו היא סגרים חוזרים ונשנים כפי שקורה בחו"ל, אבל בזכות החיסונים שהבאנו, בזכות תוכנית היציאה שאנחנו מביאים כאן היום, נחזור לחבק את סבא וסבתא וגם תוך חודש נחזור לכמעט שגרה מלאה במדינת ישראל. בואו נחזור יחד לחיים".

עוד בדיון, ממונה הקורונה הפרופסור נחמן אש הציע כי בתי תפילה יהיו יכולים לפעול ללא תו ירוק, ומנגד ילדים מתחת לגיל 16 לא יוכלו להשתתף בפעילויות הכפופות לתו הירוק. כמו כן, על פי הצעתו של פרופסור אש בפעימה השלישית של ההקלות, שתחל ב-9 במארס, ישובו לפעילות כיתות ז'-י' בערים ירוקות וצהובות, ובערים כתומות שבהן יש לפחות 70% מתחסנים.

בנוסף, תותר התקהלות של עד 20 איש במבנה סגור ו-50 בפתוח, כאשר במסעדות, מלונות, גני אירועים וכנסים יורשו להשתתף רק בעלי תעודת מתחסן או מחלים. יתרה מזאת, הפרויקטור מציע לקדם חקיקה שמחייבת קבלת חיסון במקומות עבודה עם נוכחים רבים, כמו בתי ספר, נהגים ומרפאות.