עזה נקייה מקורונה - אך איך עשויה להיראות התפרצות ברצועה?

אף חולה עדיין לא אובחן ברצועת עזה, והחנויות, השווקים והבנקים - פתוחים כרגיל. אך במידה והנגיף יתפרץ ברצועה הצפופה, הוא עלול להביא לאסון הומניטרי. "המחלות לא מכירות בגבולות"

זמן צפייה: 03:08

בפעם הראשונה מזה שנים יכולים תושבי עזה להרגיש ברי מזל מול תושבי הגדה המערבית, או למעשה מול רוב מדינות העולם. לעומת עשרות מקרי קורונה בגדה - בעזה אין כרגע אף לא חולה אחד מאובחן. כ-60 אזרחים עזתיים גילו עד כה תסמינים חשודים, כולם הושמו מיד בבידוד במתקן מיוחד ברפיח אך איש מהם עד כה לא פיתח את המחלה. גם מנהיג חמאס בעזה סינוואר בא לראות מקרוב כיצד מקימים במערב רפיח מתקני בידוד חדשים.

אבל בעזה לא מסתכנים ונוקטים צעדי מנע, כמו בשאר העולם. למשל, הקימו מפעל מיוחד לייצור אלכוג'ל, מתוך הבנה שיש לספק חומרי חיטוי רבים לתושבי הרצועה. כל בתי הספר מוסדות ההשכלה הגבוהה והמסגדים הושבתו בהוראת משרד הבריאות בעזה. בשלב הזה, ובניגוד למצב בישראל, החנויות, השווקים, והבנקים פתוחים כרגיל ומקבלים קהל.

לכתבות נוספות בנושא >> 

יועץ נתניהו למשבר הקורונה: "התרחיש של אלפי מתים – קלוש"

הקורונה בעולם: 200 אלף בני אדם כבר נדבקו; כ-8,000 מתו מהנגיף

הידרדרות במצב שני חולי קורונה קשים; נאסרה כניסת זרים לישראל

רחוב בעזה
רחוב בעזה | צילום: shutterstock

תושב עזה סיפרו לחדשות 13 על שגרת החיים והסבירים מדוע לדעתו אין קורונה ברצועה: "עזה חיה בסגר, כולם העולם מסתכל על עזה והיא סגורה. אז אלוהים הביא קורונה לכל מיני מקומות בעולם ולעזה לא". כמו כן, הוא פנה לתושבי ישראל: "אני פונה לתושבי הדרום, שכנים שלנו, אם אתם מפחדים מקורונה תבואו לעזה נקבל אתכם כשכנים כי אנחנו אוהבים אתכם".

גם דובר אונר"א שוחח עם חדשות 13 מעזה וסיפר מהחשש מהתפרצות הנגיף ברצועה הצפופה: "אם תהיה קורונה בעזה זו קטסטרופה גדולה. אני חושבת שזה המקום הכי צפוף בעולם, המחלות לא מכירות בגבולות, לא מכירות בקו הירוק, זה ישפיע על כולם". ישראל העבירה לאחרונה 200 ערכות בדיקת קורונה לרצועה מתוך הבנה שאם תהיה שם התפרצות היה תהיה מדבקת במיוחד בגלל הצפיפות והדבר יסכן במיוחד את בריאות הציבור – גם בישראל. בהוראת שר הביטחון נפתלי בנט הסגר על רצועת עזה ימשך עד להודעה חדשה, ורק מעבר הסחורות בכרם שלום ימשך כסדרו. מעבר ארז ישאר סגור.

ערכות לזיהוי נגיף הקורונה וציוד רפואי
ערכות לזיהוי נגיף הקורונה וציוד רפואי | צילום: דוברות מתפ''ש

גם בחמאס מבינים שיש לה אינטרס משותף עם ישראל כעת, אפילו יותר מתמיד, למנוע מגפה קטלנית ברצועה. אירוע כזה בעזה הצפופה עלול לגרום לאסון הומניטרי שיסכן קודם כל – את שלטון חמאס.

בתוך כך, ארגון הבריאות העולמי תרם גם הוא מאות ערכות לזיהוי נגיף הקורונה וציוד רפואי. מנהלת התיאום והקישור לרצועת עזה של היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים תיאמה היום מעבר של הציוד, ובשעות הבוקר נכנסו דרך מעבר ארז מאות ערכות בדיקה לזיהוי נגיף הקורונה, זאת בנוסף למאות ערכות מיגון ומשקפי מגן לצוותים רפואיים.