מתה דיירת שישית מ"משען" בבאר שבע: בת 84 עם מחלות רקע קשות

מסורוקה נמסר שהקשישה הועברה לפני כמה ימים מהדיור המוגן בעיר, לאחר שאובחנה כחולת קורונה, והלילה נקבע מותה. משרד הביטחון ופיקוד העורף יסייעו למשרד הבריאות בהיבטים תפעוליים בבתי האבות

זמן צפייה: 04:23

מגפת הקורונה: מתה הלילה (ראשון) הדיירת השישית מבית האבות "משען" בבאר שבע, דליה סלמונה. הקשישה, בת ה-84, הייתה בעלת מחלות רקע רבות ומורכבות, והועברה לבית החולים סורוקה בעיר לפני כמה ימים, לאחר שאובחנה שנדבקה בנגיף. מניין המתים מהמחלה עומד עד כה על 46 בני אדם.

סלמונה גרה בבאר שבע, והייתה אחות ראשית בבית החולים סורוקה בעיר. יש לה שלושה ילדים ונכדים. "היא הייתה אישה נהדרת ועזרה המון" אמרה נכדתה. "היא הייתה בטיפול רגיל בסיעודית בגלל שבר שעברה, אחרי הרבה ימים שסירבו לעשות בדיקות אז עשו לה, ורק ביום חמישי הודיעו לנו שהיא נמצאה חיובית. ביום שישי ההתדרדרות החלה והייתה מהירה והיא פונתה.

"לא נתנו לנו להיפרד ממנה, לא במשען ולא בבית חולים. לא דיברנו איתה כמה שבועות", המשיכה נכדתה. "הייתה לה מטפלת שגם אותה הכניסו ישר לבידוד ולא היה דרך לתקשר. ביקשנו ממשען להכניס לה טלפון, התחננו לדבר איתה, להפגש איתה ולא נתנו לנו, היא הייתה שם ממש לבד".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

פרסום ראשון: בשל המחסור – משרד הבריאות הורה למחזר ציוד מגן

"העסק בשליטה": כך הצליחה קריית יערים החרדית לבלום את הקורונה

בעין הסערה: מסביב לשעון עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות

דליה סלמונה, הדיירת השישית מבית האבות ''משען'' בבאר שבע שהלכה לעולמה
דליה סלמונה, הדיירת השישית מבית האבות ''משען'' בבאר שבע שהלכה לעולמה | צילום: חדשות 13

בתוך כך, ממשרד ראש הממשלה נמסר כי משרד הביטחון ופיקוד העורף יסייעו למשרד הבריאות בהיבטים תפעוליים בבתי האבות. באיגוד בתי האבות והדיור המוגן מתרעמים על ההודעה: "פיקוד העורף לא יכול לבצע בדיקות קורונה בבתי האבות והדיור המוגן, גם כי הוא לא יודע איך עושים את זה וגם כי אין בדיקות. חייבים עכשיו לבצע בדיקות תוך 24 שעות בכל בית שהתגלה בו קורונה לכל הדיירים ולכל הצוותים, ובתוך שבוע לבצע בדיקות בכל הענף - גם בבתים בהם לא התגלה קורונה".

רוני עוזרי יו"ר איגוד בתי האבות אמר כי "אם ייתנו לחיילים רק לעמוד בכניסה ולמדוד חום זה ניתוק מוחלט מהמצוקות בשטח. חייבים סיוע של פיקוד העורף בהכשרת ציוותי גיבוי שיחליפו צוותים אורגניים שנכנסים לבידוד, סיוע בציוד מיגון ומעל הכל ביצוע בדיקות מקיפות. לפי עדויות ומחקרים מהעולם רק כך נוכל לצלוח את המשבר ולמנוע אסון בקנה מידה גדול. המדינה חייבת לקחת אחריות ולא להפקיר את בתי האבות".

במקביל, בני המשפחות של כמה מהדיירים בבית האבות מתכננים להגיש תלונה במשטרה נגד משרד הבריאות ונגד הנהלת "משען", בחשד להזנחה של חסרי ישע. הם טוענים שאם הטיפול היה ראוי לא היו מגיעים לשיעורי תחלואה ותמותה גבוהים במקום.

בית האבות ''משען'' בבאר שבע | צילום: חדשות 13

מרשת בתי האבות נמסר בתגובה: "אנו דוחים את הטענות כלפינו מכל וכל, ולראייה אנו מקבלים כל העת מסרים של הערכה מצד מרבית המשפחות. לגופו של עניין: הצוות הרפואי של משען מבצע במדויק את הנחיות משרד הבריאות. אנשי המשרד הם שמחליטים מתי ואילו בדיקות לבצע, את מי לבודד, ואת מי להעביר למוסד אחר ואת מי לאשפז".

מנכ"ל הרשת, עמרי כהן דרש הערב מראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב במתן מענה לכלל הדיירים בבתי הדיור המוגן ברחבי ישראל. "אני זועק הערב את זעקת הקשישים ובתי הדיור המוגן ברחבי ישראל", אמר כהן. "רשת משען מנהלת 9 בתי דיור מוגן ברחבי הארץ בהם חוסים אלפי דיירים. מצב הדיירים בבתי הדיור המוגן הוא דקה לפני בני ברק. יש לעשות הכול על מנת שבתי הדיור המוגן לא יהפכו לגרסה קשה יותר של בני ברק".

מוקדם יותר היום עדכן משרד הבריאות כי מניין הנדבקים במחלה בישראל עומד כעת על 8,018 בני אדם, מתוכם 127 במצב קשה, 173 נוספים במצב בינוני ו-7,195 במצב קל. בין החולים במצב קשה 106 מונשמים, ועד כה מתוך מספר החולים שאובחנו, 477 החלימו ושוחררו.

צוותים של מד''א הגיעו לבצע בדיקות קורונה בדיור המוגן בב''ש
צוותים של מד''א הגיעו לבצע בדיקות קורונה בדיור המוגן בב''ש | צילום: חדשות 13

אתמול הלכה לעולמה הדיירת החמישית מ"משען" מסיבוכי המחלה, נליה קרבץ, ניצולת שואה שעלתה לארץ בשנת 1973, שהייתה רופאה מרדימה בבית החולים סורוקה לפני שיצאה לפנסיה. משפחתה נאלצה להיפרד ממנה בשיחת טלפון.

קרבץ הועברה למרכז דריאטרי ביפו, למרות שמשפחתה התנגדה לכך. אחרי יום אחד, מצבה הידרדר והיא הועברה לבית החולים איכילוב בתל אביב, שם היא הלכה לעולמה. לדברי בנה, מיכה, ההחלטה להעביר אותה למרכז ביפו הייתה של משרד הבריאות, וכאשר המשפחה ביקשה לדעת למה לא הועברה לבית החולים סורוקה אמרו "שאין אופציה אחרת". לטענתו, "לא היה לנו מילה בנושא הזה".

נלה קרבץ, משען, משען באר שבע
נלה קרבץ, דיירת משען שמתה מקורונה | צילום: באדיבות המשפחה