"פייק ניוז הורג": המתקשר שטוען שהנגיף הונדס - ומסכן אלפים

אלפי עוקבים אדוקים צופים בסרטונים שמעלה אריאל ברג, ומשתתפים בתשלום בקורסים שבהם הוא טוען ש"השלטון העולמי המציא את הקורונה", ומשכנע אנשים שאין סיבה להתמגן • מכחישי הקורונה - חלק א'

זמן צפייה: 10:29

הגל השני של הקורונה הביא איתו גל שני גם של שרלטנים ומומחים מטעם עצמם שטוענים שאין מגפה והכל פייק ניוז. הם מפיצים תאוריות קונספירציה, מעודדים את הציבור להתעלם מהנחיות באמצעות הפצת עלונים לבתים וסרטונים בפייסבוק וסכנים את הבריאות של כולנו. אריאל ברג הוא מתקשר ומורה רוחני. אלפי עוקבים אדוקים צופים בסרטונים הרבים שהוא מפרסם, משתתפים במגוון רחב של קורסים שהוא מעביר או מגיעים לתקשורים שלו, בהם הוא טוען בין היתר כי "השלטון העולמי המציא את וירוס הקורונה כדי שאנחנו נתבודד בבתים". בחודשים האחרונים הוא אחד הקולות הבולטים של מכחישי הקורונה, קהילה שהולכת וצוברת תאוצה גם כאן, בישראל.

ההסבר שלו הוא תיאוריית קונספירציה שלפיה הנגיף הונדס על ידי קבוצה של פוליטיקאים ובעלי הון במטרה לדכא את כולנו. ברג לא החל את דרכו הקונספירטיבית עם פרוץ הנגיף. הוא היה שם הרבה קודם. נגד החיסונים, נגד ה-5-ג'י ונגד הקדמה הטכנולוגית. אלא שהמגפה העולמית החדשה מביאה איתה אי-ודאות, משבר כלכלי ולמידה איטית תוך כדי תנועה, בדיוק כר פורה לאנשים מסוגו של ברג לשגשג ולמכור לנו הרבה מאוד "פייק ניוז" - ובדרך להרוויח כסף. ברג מייצר תחושה לאלפי עוקביו שהוא יודע על מה הוא מדבר. הוא מציג מחקרים, קטעי עיתונות ומשנה סדורה, רק שיש לדברים האלה מעט מאוד אחיזה במציאות. ברג השתמש בדברים שאמר פרופ' נדב דוידוביץ', מבכירי הממסד הרפואי בישראל, כדי לחזק את תיאוריית הקונספירציה שלו. דוידוביץ' ציין: "לא רק שהופתעתי לראות את עצמי בסרטון הזה, אני ממש הצטמררתי. האופן שבו לקחו חלקי משפטים עם מוזיקה כזאת מאוד מפחידה, אני חושב שזה ממש עיוות".

אריאל ברג
אריאל ברג

ד"ר ליאור אונגר מבית החולים שיבא עוקב כבר כמה שנים אחר מתנגדי חיסונים שהפכו בחודשים האחרונים גם למכחישי קורונה. "מביך אותי לצפות בזה", הוא אומר. "לצערי, יש אנשים שצופים בדבר האלה ומאמינים בזה. הם פשוט גלשו על גל הקורונה, ניצלו את החשש הטבעי של אנשים ממחלה חדשה כדי לזכות בעוד ועוד פרסום עצמי ואולי גם לעשות לביתם. אם אתה מחפש דרך קלה וזולה להתפרסם, אז הדרך הכי קלה לעשות את זה זה מידע כוזב. הרי חדשות כזב זה הדבר הכי נפוץ היום בעולם. פייק ניוז הורג. אנשים מתים כי הם לא מקשיבים להנחיות, כי הם לא מחסנים את ילדיהם". אלפים לפחות נחשפים מדי יום למתקשר ברג. מאות אלפים נוספים מצאו את המסרים המשונים שלו בתיבת הדואר שלהם.

פרופ' יורם לס הפך לפנים המוכרות ביותר של מבקרי מערכת הבריאות והממשלה במשבר הקורונה, מאלה שטוענים שיש תגובת יתר לווירוס הזה. הראינו לו כמה מהדוברים של הכחשת הקורונה. הדברים האלה פשוט מרתיחים אותו: "כל דבריו זה טיפשות אחת גדולה. אם יש לאנשים האלה מעריצים רבים הם בהחלט מסוכנים". תלמיד בקורס התקשור של ברג פנה למשטרה. הם טוענים שברג הוא אשף שיווק, שידע לנצל היטב את משבר הקורונה כדי לצרף עוד עשרות תלמידים, כל אחד באלפי שקלים: "אתה רואה שוורבלית הוא איש שיווק, הוא איש פרסום, הוא איש שיודע איפה לגעת", הם מספרים. "איך שהתחילה הקורונה הוא מצא קבוצה והתלבש עליה. קורס של שני מפגשים, זה עולה קרוב ל-3,500 שקל. אנשים תורמים לו משכורות".