נתניהו: שוקלים עוצר לילי בערים כתומות וסגירת המסחר ב-19:00

רה"מ הציג בקבינט הקורונה את ההצעות שעל הפרק, כשבין היתר רשימת הערים האדומות עשויה להתרחב. האפשרות של עוצר לילי בכל הארץ נפסלה. גורמים בקבינט: "סיכוי גבוה לפתיחת מערכת החינוך"

זמן צפייה: 09:11

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע הערב (ראשון) בדיון בקבינט הקורונה הסתייגות מעוצר כללי בכל המדינה. לדבריו, "זה בזבוז זמן להמשיך לדבר על זה - המהלך לא מעשי וזה לא יקרה. ההצעות שעל הפרק כעת הן הרחבת רשימת הערים האדומות, עוצר לילי לערים כתומות וסגירת כל המסחר בשעה 19:00".

בתוך כך, גורמים בקבינט הקורונה מסרו לחדשות 13 כי יש "סיכוי גבוה לפתיחת מערכת החינוך". זאת, לאחר שצוות המומחים תמך בפתיחה המחודשת שת מערכת החינוך, והסבירו לחברי הקבינט כי "סגירת מערכת החינוך פוגעת בבריאות הנפש של הילדים, מגבירה חרדות וגורמת נזק לבריאותם".

שר האוצר ישראל כ"ץ התעמת עם ראש הממשלה, בעקבות עמדתו בנוגע לסגירת המסחר. "זה שאתה מתנגד זה יפה, תן הצעה אחרת. אם לא נסגור ב-7 בערב את המסחר מקדם ההדבקה יעלה", הפציר נתניהו בכ"ץ. שר האוצר השיב כי "יש גם עסקים ללא קהל".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הממונה על ההגבלים נגד העדפה לסחורה ישראלית: "פגיעה בתחרות"

קורונת החורפנים: שתי הבדיקות הראשונות שבוצעו התגלו כשליליות

דיון שלישי במשפט נתניהו: דורש לקבל את כל חומרי החקירה

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

השר כ"ץ דרש להגביר את האכיפה על הפרות בוטות של הנחיות הקרונה ובערים אדומות, ומנגד לא להגביל את המסחר בערים שבהן אין הדבקה. כמו כן, הוא התעקש להפעיל את הקניונים תוך הקפדה מלאה על כללי בריאות מחמירים. כ"ץ גם הציע להזהיר מסעדות שמפרות את ההנחיות בביטול האפשות לערוך בהן "איסוף עצמי".

שר הבריאות יולי אדלשטיין התנגד להרחבת פתיחת המסחר ואמר כי "כל השבת כל מתחמי ה'ביג' היו פתוחים עם מאות אנשים והתקהלויות של אלפים. יש עדויות של עשרות אנשים בתוך חנות. יש בידיי מכתב מ'איקאה', שבעקבות פתיחת ה'ביג', רוצים לפתוח גם. ברגע שיראו כי טוב, גם הקניונים יפתחו - אנחנו נכנסים כאן לבעיה". בנוסף, השר הציע בדיונים שעבודה במקצועות מסוימים תותנה בבדיקת קורונה.

שר החינוך יואב גלנט דרש לקדם את פתיחתה מחדש של מערכת החינוך והסביר כי מספר מקרי ההדבקה לא עלה כתוצאה מפתיחת הלימודים: "היו מסיבות, חתונות, חאפלות והתפרעויות שלמות שהעלו את התחלואה. זה גלש למערכת החינוך, אבל העלייה לא היתה בגלל מערכת החינוך. מערכת החינוך פתוחה מ-0 עד ד' וב-99% אין חולים".

ממונה הקורונה החדש, פרופסור נחמן אש, המליץ בפני חברי הקבינט על עוצר לילי על 10 ערים כתומות וסגר מלא על שש ערים אדומות. "החתונות הליליות הן מקור הדבקה. צריך לשקול הגדלת קנסות ולתת תמרוץ כספי לעיריות שמגדילות את מספר הבדיקות", אמר.

פרופ' נחמן אש
פרופ' נחמן אש | צילום: חדשות 13

בנוסף, ממונה הקורונה ציין כי "עוצר לילי אינו יכול לשמש אמצעי המכשיר ביצוע שלבים נוספים ללא עמידה במדדים". מ"מ המפכ"ל, מוטי כהן גם הביע הסתייגות מהמהלך, וטען שעוצר לילי "יצריך אלפי שוטרים נוספים - נצטרך תגבור של צה"ל". מנגד, מל"ל הציגה בקבינט הצעה, לפיה העוצר הלילי יתקיים בכל המדינה ולא רק בערים האדומות - הצעה שלה גורמי המקצוע מתנגדים.

כמו כן, בפני חברי הקבינט הוצגו המלצות צוות המומחים של ממונה הקורונה החדש, לפיהן אין לבצע צעדי פתיחה נוספים לפני שיעדי ההדבקה של משרד הבריאות מושגים במלואם. על פי צוות המומחים, הגבלות דיפרנציאליות לפי יישובים הן מהלך נכון. עם זאת, הצוות הדגיש כי רפיסות האכיפה בערים האדומות תוביל לכישלון המהלך כולו. הצוות המשיך למתוח ביקורת על האכיפה וטען כי ברמה הקיימת אין כל משמעות לעוצר לילי, שאותו ניתן לבחון בערים כתומות ואדומות רק לצד פתרון להגברת האכיפה.

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

עוד הומלץ לחברי הקבינט לדרוש הקמת מערכת לתיעוד אלקטרוני של הנכנסים לחנויות במרכזים מסחריים כתנאי לפתיחתם. בנושא פתיחת מערכת החינוך מחדש הומלץ לחייב את צוותי ההוראה לעבור בדיקות קורונה כתנאי לחזרה עתידית ללימודים.  כמו כן, יש למקד את המאמץ, הקנסות וההסברה במניעת התקהלויות, ואף להעלות קנסות על התקהלויות ל-30 אלף שקלים.

לפני שהחל הדיון, שר הביטחון בני גנץ הבהיר כי "למרות שאנחנו בתקופה מאתגרת – חייבים להתקדם עם הפתיחה המדודה של המסחר, ולהחזיר את מערכת החינוך לפעולה". לדבריו, הפתרון לכך הוא יחס דיפרנציאלי לפי האזורים. "באזור אדום יהיו הגבלות, ואילו באזור ירוק נוכל לפתוח יותר ויותר", הסביר.