במהלך דיון על אסטרטגיית היציאה: עימות בין משרד הבריאות לאוצר

בישיבה אצל נתניהו בעניין גיבוש תוכנית להחזרת הפעילות הכלכלית, אמר משה בר סימן טוב: "אי אפשר למדוד כל דבר דרך השקל". מנכ"ל משרד האוצר השיב: "חייבים לתת אוויר למשק"

זמן צפייה: 01:29

במהלך הישיבה שנערכה היום (חמישי) אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, בענייןת גיבוש אסטרטגיית היציאה מהמשבר, פרץ עימות בין מנכ"ל משרד האוצר שי באבד למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב.

מנכ"ל משרד האוצר : "אנחנו לא באמת מדברים כאן על אסטרטגיית יציאה. בואו נפזר את הדיון, וכשנגיע ל-10 או 20 חולים ביום כמו שמשרד הבריאות רוצים - נחזור לדבר". על כך השיב בר סימן טוב: "לא נכון, אי אפשר למדוד כל דבר דרך השקל".

בתגובה, אמר באבד: "חייבים לתת אויר למשק. אם נשדר לציבור בחודש הקרוב שלצד אכיפה משמעותית תהיה חזרה הדרגתית של מערכת החינוך - אפשר להתקדם. אם לא נעשה את זה, אני מפחד שנאבד את כל העסקים הקטנים".

במהלך הישיבה אצל נתניהו הצהיר השר גלעד ארדן כי יש לחדש בדחיפות את הלימודים בגנים ובכיתות א'-ג'. השר אריה דרעי אמר: "לחייב בחוק מסכות וכפפות".

בתוך כך, דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, ציין בריאיון בחדשות 13 כי "אנשים עובדים במחתרת, אנחנו נקרא לעובדים לחזור לעבוד גם אם לא תהיה החלטה כזו".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-health-part-16041920' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי' kid='1_uq9jhft4' duration='63'']

משה בר סימן טוב, בר סימן טוב, משרד הבריאות, מנכל משרד הבריאות, מנכ''ל משרד הבריאות
מנכ''ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב

בדיון משתתפים שר האוצר, שר הביטחון, שר הפנים, שר הכלכלה, שר המדע והטכנולוגיה, שר החינוך, השר לביטחון פנים, שר האנרגיה, ראש סגל רה"מ, ראש המל"ל, מנכ"ל משרד רה"מ, ר' המועצה הלאומית לכלכלה, מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל משרד האוצר, נגיד בנק ישראל, החשב הכללי באוצר, ר' אגף תקציבים באוצר, ר' שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' אמנון שעשוע, פרופ' רן בליצר, פרופ' אלי וקסמן, פרופ' ישראל בר יוסף וגורמי מקצוע נוספים.

בדיונים המקדימים ציין ראש הממשלה כי על התוכנית להיות הדרגתית ואחראית. במסגרת הישיבה, מציגים הגורמים הרלוונטיים את האסטרטגיה שגובשה בתום שיח ממושך ועבודת מטה רחבה של כלל משרדי הממשלה וצוותי המומחים. בפני ראש הממשלה והשרים מוצגות כלל החלופות שהועלו במסגרת הדיונים.

נתניהו בהצהרה לקראת ערב החג השני
נתניהו בהצהרה לקראת ערב החג השני

אתמול התייחס בר סימן טוב לתוכניות להחזרת פעילות הדרגתית למשק, והצהיר: "נוצרה סיטואציה שמאפשרת החזרת יותר פעילות כלכלית למשק. אנחנו מוכנים לקחת יותר סיכון - וזה כנראה מה שיקרה בימים הקרובים". עוד אמר: "אם הציבור הישראלי ימשיך בהתנהגות המצוינת - נוכל לקחת צעדים נוספים קדימה". את הדברים בריאיון לחדשות 13.

"אנחנו לא אוהבים את השימוש במילים 'אסטרטגיית יציאה', אלא 'שגרה בצל הקורונה'", הבהיר בר סימן טוב, "כי הקורונה כאן - היא לא יוצאת מחיינו. צריך להיות זהירים מכיוון שהתחלואה עוד כאן, יש עוד מספיק חולים כדי שהתחלואה תפרוץ שוב. נצטרך לקחת צעדים מדודים, לראות שהמצב בשליטה, ואם זה יימשך - לעלות כל פעם עוד קצת". לדבריו, "ראש הממשלה יחליט מתי זה יקרה, יצטרכו לראות את מכלול השיקולים".

מנכ''ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מדגים מסכה מאולתרת | צילום: חדשות 13

עוד הדגיש: "אנו תלויים בהתנהגות של הציבור הישראלי - שעד עכשיו הייתה מצוינת. יש פה עניין תודעתי – אם אנחנו משחררים אנחנו לא רוצים להיות במצב שבו אנו חושבים שהאירוע נגמר וחוזרים לשגרה. זאת תהיה שגרה שונה מזו שהכרנו לפני המשבר".

בר סימן טוב אמר כי "ישראל היא המהמדינות המובילות במספר הבדיקות. למרות המספרים, התמותה בבתי האבות בישראל היא נמוכה מהתמותה בבתי אבות בחו"ל. אנחנו לוקחים כל מקרה כזה ברצינות". עוד אמר: "אנו חוששים מחזרה של תלמידים לבתי הספר, התחלנו את הדיון על זה כדי לראות אם יש מודלים שיאפשרו חזרה מסוימת למסגרות. אנחנו עוד לא שם. מבינים את הקושי, אבל נצטרך לעשות את זה צעד אחד צעד".