מחר: תוכניות לאסטרטגיית יציאה מהמשבר יוצגו בפני נתניהו

גורמים המעורים בנושא מסרו לחדשות 13 כי המל"ל, משרד האוצר ומשרד הבריאות יציגו הצעות ליציאה מההסגר. בשלושת הגופים מסכימים שהמהלך יהיה איטי ויצור שגרת חיים שונה מזו שקדמה למגפה

זמן צפייה: 00:51

המטה לביטחון לאומי, משרד האוצר ומשרד הבריאות יציגו מחר (חמישי) בפני ראש הממשלה נתניהו וצוות שרים את הצעותיהם לגבי אסטרטגיית יציאה מהמשבר - כך מסרו לחדשות 13 גורמים שמעורים בנושא.

לדברי אותם גורמים, כל אחת משלוש ההצעות מדגישה מרכיבים אחרים, והגישות של שלושת הגופים שונות - אך יהיה נסיון להגיע להסכמות על הצעה אחת לדרך פעולה. הגורמים ציינו כי העיקרון המשותף לשלוש ההצעות שיובאו מחר לדיון הוא שהיציאה מההסגר תהיה איטית והדרגתית, תוך יצירת שגרת חיים שונים בישראל מזו שהייתה מוכרת לפני המגיפה.

הגורמים, שמעורים בדיונים, הדגישו כי עד כה נתניהו לא קיבל כל החלטה בנושא אסטרטגיית היציאה, וכי אחרי הדיון בצוות השרים יתקיים דיון נוסף בפורום רחב יותר של כל שרי הממשלה כדי להכריע.

אדם הלובש מסיכת פנים בשוק בתל אביב
אדם הלובש מסיכת פנים בשוק בתל אביב | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר פורסם המתווה שגיבש בנק ישראל  לקראת החזרת הפעילות במשק. מדובר בתוכנית שתתווסף לאסטרטגיה של משרד האוצר ליציאה מהמשבר, שבנק ישראל שותף גם לגיבושה, והיא מיועדת לספק מענה לקשיים שעולים מהמתווה הממשלתי הכללי.

בין הצעדים שגיבש הבנק - הזמנת תורים מראש לחנויות המזון. הלקוחות יידרשו לשלם פיקדון במועד הזמנת התור, שייגבה במידה שלא יגיעו. נוסף לכך, מזון חינם יסופק לקשישים במימון ממשלתי - בתנאי שיזמינו משלוח. זיכוי מס של 50% יוענק לחברות פרטיות, לטובת הוצאת על חומרי חיטוי וניקיון. בנוסף, ייאסר ערבוב עובדים במשמרות שונות, כדי למנוע מצב שבו עובדים יפגשו אלה את אלה ומחלה של אחד תשבית את החברה כולה. את הצעדים גיבש ד"ר עדי ברנרד, מבכירי בנק ישראל.

מרכז קניות בתל אביב ריק עקב התפשטות נגיף קורונה
מרכז קניות בתל אביב ריק עקב התפשטות נגיף קורונה | צילום: רויטרס

בעקבות אזהרה במשרד האוצר כי המשך ההסגר במתכונתו הנוכחית עלול להוביל לאסון כלכלי, במשרד הבריאות גיבשו תוכנית יציאה אסטרטגית, שאמורה להחזיר מאות אלפי ישראלים למקומות העבודה.

על פי התוכנית, ראשית יוחזרו לעבודה תעשיית ההייטק והמשרדים - רואי חשבון, עורכי דין ביחד עם המפעלים, בעיקר אלו שמייצאים תחת כללי בטיחות מחמירים. הקניונים ורשתות המסחר יישארו סגורים בשלב הראשון, למרות תרומתם להעסקת עובדים במשק, בגלל חשש להימשכות המגפה.

הגבלות התנועה שהוחלו על הציבור בשבועות האחרונים יתמתנו בהדרגה, אך רק באזורים שיוכרזו נקיים באופן יחסי מהמחלה, בעוד אזורים שיסומנו כבעייתיים יישארו בסמגרת המגבלות הנוכחיות והאוכלוסייה בהם לא תורשה לנוע באופן חופשי. כמו כן, בתוכנית הבהירו כי הם נגד בידוד הקשישים.

משרד האוצר
משרד האוצר | צילום: רחלי קרוט

בנוסף, על פי התוכנית, יש לקטוע את שרשראות ההדבקה בעזרת שלוש פעולות מתאומות: מכלול בדיקות של כ-17 אלף בדיקות ביום, שיאפשר לבצע בדיקה ולקבל תשובה תוך 24 שעות, מכלול חקירות, שיודע בזמן קצר וברמת סמך גבוהה, להצביע על מעגל המגעים ההדוקים של החולה, כך שבסבירות גבוהה כלל המודבקים שלו נמצאים בתוך קבוצה זו, ומכלול בידודים, שיאפשר הכנסת האנשים שבאו במגע הדוק עם החולה לבידוד.