משבר הקורונה: נתניהו יודיע על הגבלות נוספות ליציאה מהבית

הממשלה צפויה לאשר הערב תקנות לשעת חירום שיקשיחו את מדיניות "הריחוק החברתי" ויגבירו את האכיפה. ההוראות לא יכללו הסגר מלא, אך יגבילו את הפעולות שעד כה אושרו • מניין החולים עלה ל-573

זמן צפייה: 02:12

הממשלה צפויה לאשר מאוחר יותר הערב (חמישי) במשאל טלפוני תקנות לשעת חירום, שיקשיחו את ההגבלות על יציאה מהבית. המשטרה תאכוף את יישום התקנות. הסיבה להפיכת ההנחיות לתקנות היא בשל בקשתו השר גלעד ארדן, שהסביר כי כל עוד ההנחיות הן בגדר המלצה אין דרך לאכוף אותן. במקביל, פרסם משרד הבריאות כי מניין חולי הקורונה בישראל על ל-573, שישה במצב קשה, ו-13 במצב בינוני. 16 חולים החלימו עד כה.

לפי הצו, אין לצאת ממקום המגורים או מקום השהיה למרחב הציבורי אלא לאחת מהפעולות הבאות: הגעה לעבודה וחזרה ממנה, הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים. קבלת שירות רפואי. תרומת דם. הפגנה. פעילות ספורט בחוץ של לא יותר מ-5 אנשים. יציאה ממקום מגורים של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום לזמן קצר ולמקום בקרבת מקום המגורים. יציאה לחתונה הלוויה או תפילה. סיוע לאדם שזקוק לכך.

לפי הצו, יש להקפיד על שמירה על מרחק של שני מטרים לפחות בין אדם לאדם, ככל הניתן, ולמעט בין אנשים הגרים באותו מקום; בנסיעה ברכב פרטי יהיו עד 2 נוסעים באותו הרכב למעט אנשים הגרים באותו מקום; פסקה זאת לא תחול על נסיעת עובד המועסק במקום עבודה חיוני למקום העבודה וחזרה ממנו ולא תחול כאשר יש צורך חיוני בנסיעה של מעל 2 נוסעים באותו הרכב.

הצו כולל הנחיות למפעילי חנויות מזון: (1) בית אוכל ובכלל זה בית אוכל בבית מלון – מותרת מכירת מזון לצריכה מחוץ לבית האוכל;
(2) מקום למכירת מזון, בית מרקחת, או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה – כל אלה:
א) המחזיק או המפעיל של המקום יקפיד, ככל הניתן, על שמירת מרחק של 2 מטרים לפחות בין אנשים שאינם גרים באותו מקום, לרבות בתורים, ולשם כך יסמן מקומות לעמידה באזור הקופות הרושמות ובאזור שבו יש תור;
(ב) המחזיק או המפעיל של המקום ימנע, ככל האפשר, צפיפות של אנשים במקום אחד ולצורך כך יווסת את כניסת המבקרים;
(3) חנות שאינה כאמור בפסקה (2) – כל אלה: .
(א) בכל עת לא ישהו בתוך החנות לקוחות ביחס של יותר מ-4 לקוחות לכל קופה רושמת פעילה;
(ב) המחזיק או המפעיל של החנות יקפיד, ככל הניתן, על שמירת מרחק של 2 מטרים לפחות בין אנשים שאינם גרים באותו מקום, לרבות בתורים, ולשם כך יסמן מקומות לעמידה באזור הקופות הרושמות ובאזור שבו יש תור;
(ג) המחזיק או המפעיל של החנות ימנע, ככל האפשר, צפיפות של אנשים במקום אחד ולצורך כך יווסת את כניסת המבקרים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקורונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקורונה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום הודיע משרד התחבורה כי החל מיום שני יחול צמצום נוסף בפעילות התחבורה הציבורית, וקווים עירוניים ברחבי הארץ יירדו לשתי נסיעות בשעה לכל היותר. החברות המפעילות את שירותי התחבורה הציבורית יחליטו באופן נקודתי אם להפעיל שלוש פעמים בשעה קווים עורקיים בערים הגדולות, מתוך לקיחה בחשבון של מניעת צפיפות.

בנוסף, תצומצם התדירות בקווים הבין-עירוניים התדירים ל-3-2 נסיעות בשעה, בהתאם להחלטת החברות. קווים עירוניים עם שתי נסיעות ומטה, וכן קווים בין-עירוניים לא תדירים – יישארו ללא שינוי.

קורונה בירושלים
קורונה בירושלים | צילום: רויטרס

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הצהיר: "בריאות הציבור עומדת לנגד עינינו. אנחנו שבים ומבקשים: הימנעו ככל הניתן מנסיעה בתחבורה ציבורית בימים האלה".