לא רק האסי: הנחלים והחופים שבמוקד המאבק על גבולות החופש

מושבים וקיבוצים רבים מבקשים למנוע מהציבור גישה למקורות המים שנמצאים בתחומם, בטענה כי מדובר בשטח פרטי. לעומתם יש הטוענים שמדובר בנחלת הכלל: "זאת מדינת חוק - אי אפשר לאסור על הכניסה"

זמן צפייה: 10:29

עשרות מושבים וקיבוצים מונעים מהציבור הרחב את הגישה למקורות המים שנמצאים בתחומם. כך למשל במקרה של קיבוץ מעגן מיכאל - נוצרה מציאות שבה קטע חוף בן ארבעה קילומטרים משרת כמה מאות משפחות בלבד. "תקרא לזה איך שתקרא לזה. בסופו של דבר, יש חוף והוא סגור ואין אליו גישה", אומר בן גלילי, תושב המועצה אזורית חוף הכרמל. המאבק על הצדק החלוקתי נמשך כבר שנים, אך עלה לכותרות בחודש האחרון סביב הקרב על נחל האסי.

כמה יישובים מנסים להקשות את הגישה למקורות המים שבשטחם בשלל דרכים - למשל הצבת מחסומים, שלטים ודוקרנים. הדס בן זיו סולניק, מנהלת הקהילה בקיבוץ דפנה מספרת: "הנחל בשישי-שבת מפוצץ באנשים. אוכל, אשפה, עושים את הצרכים בסביבה, מכניסים כיסאות למים, מפצחים גרעינים במים. אני רוצה שהקיבוץ יהיה הפינה שבה אני יכולה לחיות. יש עשרים קילומטר של נחל, כאן זה לא החלק היחיד". קיבוצים רבים נוספים, בהם עין גב, שדות ים, געש ועין גדי, חוששים להיות במוקד המחאה הבאה כמו ניר דוד. הם הבינו את פוטנציאל הנזק התדמיתי שעלול להיגרם להם, והפכו את הגישה למקורות המים שלהם לנוחה עבור המטיילים, אך עדיין מדובר בשבילים חיצוניים ועוקפים.

עוד כתבות בחדשות 13 >>

"זאת הצלה כלכלית": הזמרים שלא מחכים לפארקים – ומופיעים בבתים

כספים, איומים ואלימות: עדויות חדשות על רצח שי דהן באקוודור

בקבינט הקורונה לא הושגה הסכמה על תוכנית הרמזור של פרופ' גמזו

שלט איסור כניסה
שלט איסור כניסה | צילום: חדשות 13

הקיבוצניקים שהוריהם הגיעו להפריח את בקעת בית שאן שבפריפריה והצליחו לייצר שם חיים שקטים ונוחים, לא מבינים מאיפה זה בא להם. "כל בר-דעת במדינה הזאת מבין שאי אפשר לקיים יישוב בתוך פארק ציבורי", אמר שלמה גלזר, מזכיר הקיבוץ ניר דוד. "כשבן אדם מוציא את הרגל שלו מהמים, הוא נמצא בשטח פרטי. חצרות הבתים שלנו מתמלאים בהמוני בית ישראל על גדות נחל הבניאס", הוסיפה הדס. מבחינתם, הפתרון לבעיית הפרטיות שנפגמה הוא להדגיש עוד יותר כי מדובר בשטח פרטי: "השטח נקנה בכסף בתקופה שלפני קום המדינה, והוא פרטי. מה שאי אפשר לקנות, וזה נכון, זה את הנחל", ממשיכה האישה שלבושה בשחור.

דווקא במקרה הזה שבו כולם צודקים, אין תשובה חד משמעית, אלא רק את העמדה של שני הצדדים - אלו שרוצים לשמר איכות חיים מסוימת שהתרגלו לה במשך שנים לבין אלו המבקשים לקבל קצת מהטוב הזה גם לעצמם. "אתם חיים במדינת חוק, אתם לא יכולים להגיד שאני יכול להיכנס לעיר, לכל חוף ים ולכל מקום בארץ, אבל אליי אתם לא יכולים להיכנס", אמרה יעל בן יפת מתנועת הקשת המזרחית הדמוקרטית.

מטעם הקיבוץ מעגן מיכאל נמסר בתגובה כי "שער הקיבוץ פתוח, גם בסוף השבוע, לטובת הרוחצים והגולשים. אנו מקדמים אותם בברכה ואף מכוונים אותם בעזרת מפות עד לחניה הכי קרובה לקו המים".