מחקר: מנת הבוסטר מפחיתה את התמותה מקורונה ב-90%

לפי תוצאות מחקר שערכה קופת חולים כללית, מנת החיסון השלישית מקטינה משמעותית את הסיכוי למות מסיבוכי המחלה. זאת, לאחר השוואה בין כ-850 אלף בני 50 ומעלה שחוסנו באופן מלא וכאלו שלא - בקרב גברים נרשמה הפחתה של 88% ובנשים 94%

חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר
חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר | צילום: רויטרס

מחקר של קופת החולים כללית בנוגע למועילות מנת הבוסטר במניעת תמותה ממחלת הקורונה פורסם הלילה (חמישי) בכתב העת הרפואי המוביל New England Journal of Medicine.  לפי המחקר, ישנה הפחתה של 90 אחוזים בסיכון לתמותה מנגיף הקורונה בקרב בני 50 ומעלה שקיבלו את מנת הדחף השלישית, וזאת בהשוואה למחוסנים פעמיים.

במחקר נטען כי ידוע כיום שגל ההדבקה הרביעי בזן דלתא של נגיף הקורונה והתחלואה שנגרמה מכך, נבעו בעיקר מהירידה בהגנה החיסונית אצל האוכלוסייה שקיבלה את חיסון הקורונה כחצי שנה קודם או מוקדם יותר. בעקבות זאת, הומלץ על ידי משרד הבריאות בישראל, טרם אישור ה- FDA, להתחסן במנת חיסון שלישית, מנת הבוסטר, חמישה חודשים לאחר קבלת מנת החיסון השנייה.

המחקר של כללית עקב אחר קבוצה של 843,208 בני 50 ומעלה, מטופלי כללית, שקיבלו את מנת החיסון השנייה לפחות חמישה חודשים קודם, והשווה את שיעורי התמותה מקורונה באוכלוסייה שקיבלה מנת דחף בהשוואה לשיעורי התמותה באוכלוסייה שלא התחסנה במנת הדחף. המעקב בוצע במהלך גל הדלתא, בין התאריכים 6 באוגוסט 2021, שבוע לאחר מועד אישור חיסון הבוסטר לאוכלוסייה המבוגרת בישראל, ועד ל-29 ספטמבר 2021.

שיטת המחקר כללה תיקנון רב-משתנים עבור מגוון גורמי סיכון לתמותה, על מנת לנטרל הטיות אפשריות שיכלו לנבוע מפערי גיל, מין, מצב סוציו-אקונומי או תחלואה נלווית בין האוכלוסיות.

על פי תוצאות המחקר, בקרב מקבלי מנת החיסון השלישית, לאחר שבוע ויותר מקבלתה נצפתה הפחתה של 90 אחוזים בשיעור התמותה מנגיף הקורונה. כאשר בקרב גברים נרשמה הפחתה של 88 אחוזים ובקרב נשים נרשמה הפחתה של 94 אחוזים, בהשוואה לקבוצה שקיבלה שני חיסונים בלבד.

עוד הוסיפו בכללית כי עם פרוץ הגל הרביעי שנבע מזן הדלתא של וירוס הקורונה, עלתה השאלה בכל העולם לגבי יעילות מתן חיסון הבוסטר למניעת תחלואה חמורה ותמותה. רק לאחרונה אישר ה- FDA בארצות הברית את מתן המנה השלישית לאוכלוסייה הצעירה מגיל 65, ועתה פועלים שם במרץ רב להשלמת הפערים במתן הבוסטר. גם בישראל ישנה עדיין אוכלוסייה גדולה שטרם חוסנה במנה שלישית.

לדברי ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה בכללית: "תוצאות המחקר שערכנו מלמדות באופן חד משמעי כי חיסון הבוסטר קשור בצורה מובהקת בהפחתת הסיכון לתמותה מקורונה, לרבות מזן הדלתא. מעטות ביותר ההתערבויות בעולם הרפואה שניתן לייחס להן ירידה של פי 10 בסיכון לתמותה, כפי שמצאנו עבור חיסון הבוסטר".

ד"ר נצר הוסיף "ממצאים אלה, שמפורסמים בכתב העת הרפואי מהמובילים בעולם, מספקים מידע חשוב ומבוסס מחקרית לאוכלוסייה בישראל ובמדינות אחרות שעדיין מתלבטת לגבי מתן מנת חיסון שלישית. הנושא מקבל משנה תוקף לנוכח ההתפרצות של זן חדש האומיקרון והחשש מגל תחלואה נוסף".