הקלות למטופלים, למגדלים ולרופאים: מתווה הקנביס החדש

משרד הבריאות פרסם מתווה חדש לקנביס הרפואי בישראל, שכולל הפחתת רגולציה משמעותית והקלות על מגוון של תחומים הנוגעים בקנביס הרפואי. בין היתר, תיבחן הוצאת החומר CBD מפקודת הסמים והקלות משמעותיות על מחקר בתחום

קנאביס רפואי
קנאביס רפואי | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

משרד הבריאות פרסם הערב (שני) את מתווה הרפורמה בתחום הקנביס הרפואי שיביא לשינוי מדיניות משמעותי והקלות למטופלים. שר הבריאות משה ארבל אמר כי המתווה מהווה "בשורה גדולה לעשרות אלפי אזרחים במדינת ישראל ולכלכלה הישראלית".

המתווה יצמצם את היקף הרגולציה של משרד הבריאות על התחום, ויכלול שורת הקלות על גידול, הפצה ומרשמי הקנביס באופן הדרגתי במשך כמה שנים. על פי המתווה, מרשמים לקנביס רפואי יינתנו על ידי רופא מומחה בתחומים מסוימים. כמו כן, יוחרגו רכיבים שאינם פסיכו-אקטיביים מפקודת הסמים המסוכנים וייעשה מעבר מרישיונות למטופלים - למרשמים רגילים.

שר הבריאות ארבל אמר כי "הרפורמה בתחום הקנביס הרפואי שמשרד הבריאות מקדם מהווה בשורה גדולה לעשרות אלפי אזרחים במדינת ישראל ולכלכלה הישראלית. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב הוסיף: "תפישת מדיניות חדשה של הקלה בנטל הרגולטורי ככל הניתן לצד שמירה על בריאות הציבור. זהו שינוי פרידגמה משמעותי שמוביל משרד הבריאות לטובת אסדרת תחום הקנביס הרפואי בישראל".

קנאביס רפואי של תיקון עולם
קנאביס רפואי של תיקון עולם | צילום: תיקון עולם קנביס

עוד הוסיף בר סימן טוב: "כיום יש בישראל למעלה מ-120 אלף בעלי רישיונות לקנביס רפואי, השיעור לנפש הגבוה ביותר מכל מדינה מערבית. המתווה יסייע בהורדת הנטל הבירוקרטי על המטופלים ויפחית עבורם את מחירי הקנביס הרפואי, ייצר וודאות ארוכת טווח עבור העוסקים בתחום תוך העברת האחריות לידיהם".

במסגרת המתווה יחולו הקלות משמעותיות על אופן עבודת החוות והמפעלים תוך העברת האחריות אליהם – הפחתת מספר בקרות רגולטור ומספר הבדיקות הנדרשות ועוד. יקודם המחקר בתחום ויינתנו הקלות באישור מחקרים ומתן אישור למחקרים. בנוסף, תיבחן האפשרות להוציא את החומר CBD, שנמצא בקנביס ואינו פסיכו-אקטיבי, מפקודת הסמים המסוכנים.

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין הגיב לפרסום כי "מתווה הקנאביס נערך בניגוד להמלצות איגודי ההסתדרות הרפואית. המתווה במתכונתו הנוכחית מסכן את בריאות הציבור. אסור שברירת המחדל תהיה קנאביס בעישון תפרחת, בשל הסכנות הבריאותיות הנלוות, לרבות עידוד צריכת טבק".