בריטניה: ניסוי מוצלח בשיטת טיפול בסרטן עבור חולים סופניים

ניסוי ראשוני שנערך בבריטניה מגלה כי שילוב מסוים של תרופות עשוי לעזור במקרים שבהם הגידולים הפכו לעמידים בפני אימונותרפיה. "התקדמות הסרטן נעצרה ביותר משליש מהחולים"

מדען בוחן תא סרטן במעבדה - אילוסטרציה
מדען בוחן תא סרטן במעבדה - אילוסטרציה | צילום: חדשות 10

טיפול חדשני וראשוני בסרטן עשוי לעצור את התקדמות המחלה בחולים סופניים שהינם עמידים בפני אימונותרפיה, כך פורסם הבוקר (שני) בעיתון הבריטי "הגרדיאן".

אימונותרפיה משתמשת במערכת החיסון כדי לזהות, למקד ולהרוג תאים סרטניים, ויכולה להציל חיים כאשר אפשרויות טיפול אחרות, כגון ניתוח, הקרנות או כימותרפיה, נכשלו. עם זאת, השיטה לא יכולה לעזור לכל החולים, וגידולים עשויים להתפתח לפעמים מתוך התנגדות לכך.

כעת, אונקולוגים בבריטניה מצאו שטיפול דו-כיווני, כלומר אימונותרפיה בשילוב עם גואדציטבין, תרופה ניסיונית חדשה - יכול לשנות את העמידות של סרטן בפני אימונותרפיה. מטופלים שעמדו למות לאחר מיצוי כל יתר אפשרויות הטיפול הקיימות - שרדו הרבה יותר זמן בזכות הטיפול החדש.

סרטן, מחקר, מעבדה, ניסוי, מחלה. אילוסטרציה
מחקר במעבדה - אילוסטרציה | צילום: רויטרס

השילוב של התרופות עצר את התקדמות הסרטן ביותר משליש מהחולים שנרשמו לשלב הראשון של הניסוי המוקדם. התוצאות התפרסמו בכתב העת "Journal for ImmunoTherapy of Cancer", ולפיהן השילוב התרופתי עשוי להפוך לנשק חדש ויעיל מול מספר צורות של סרטן, כך לפי מומחים במכון לחקר הסרטן בבריטניה.

הניסוי בוצע על חולים בסרטן מסוגים שונים, כגון סרטן הריאות, השד, הערמונית והמעי. "אני חושב שאחד הדברים החשובים ביותר בניסוי הוא שהשתמשנו במספר שיטות שונות כדי לחפש שינויים במערכת החיסון, מה שמראה בצורה חזקה שזו מושפעת מהטיפול המשולב", מסר החוקר הראשי של המחקר, פרופ' יוהן דה בונו.

דה בונו, פרופסור לרפואת סרטן ניסיונית במכון לחקר הסרטן ואונקולוג רפואי יועץ ברויאל מרסדן, הוסיף: "בטווח הארוך אנו מקווים שאם ההשפעות הללו יאוששו בקבוצות חולים אחרות ובמחקרים עתידיים, גואדציטבין פמברוליזומאב (שילוב התרופות) יוכלו לעזור להתמודדות עם חלק ממקרי הההתנגדות לאימונותרפיה שאנו רואים בסוגים רבים מדי של סרטן".