התרופה שתרפא את סרטן הדם?

תרופה ביולוגית חדשה המיוצרת בישראל אושרה לשיווק בארצות הברית. על הכוונת שלה - סרטן הדם, לוקמיה, מסוג מסוים ובילדים. הטכנולוגיה - קארט- עושה זינוק בשנה האחרונה

התרופה הראשונה שמאושרת כעת לשימוש בטכנולוגיה פורצת הדרך CAR-T נקראת קימראיה. הטכנולוגיה עושה שימוש תאי T של ילדים חולים, החלבון בתאים מוחלף, מוחזר לגוף, וב-85% מהמקרים הם יחלו לזהות את התאים הסרטניים בגוף ולהילחם בהם.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

חברת "נוברטיס" היא הראשונה שקיבלה אישור, שמוגבל כרגע לילדים ולצעירים עד גיל 25. אבל גם קייט פארמה, שנרכשה השבוע בידי GILEAD קרובה לאישור כזה, הפטנט שלה עובד כרגע על אחד מסוגי סרטן מערכת הלימפה.

בעוד שבארצות הברית תג המחיר יעמוד על 475 אלף דולרים לשקית אחת של תאי T משופצים כאלה, בשיבא תל השומר, שגם שם מתבצעים ניסויים בטכנולוגיה, באופן תיאורטי, ניתן לייצר את אותו המוצר ובהרבה פחות - צריך "רק" את ההסכם הנכון עם חברת התרופות.

"אנחנו תמיד לחוצים לגבי השימוש במילה 'תרופה', משום שזו מילה כל כך חשובה, אבל בלי ספק שזה משנה את כללי המשחק בשביל מספר גדול של חולים". סיפר ד"ר ג'ונתן כהן, בית הספר לרפואה של אוניברסיטת אמורי.

חשוב לציין שקימראיה אינה נטולת תופעות לוואי. יעילותה לאורך שנים ארוכות אינה ידועה עדיין, ובהגדרתה כתרופת קו שני היא עדיין תבוא אחרי השיטות הוותיקות של הכימותרפיה וההקרנות. עם זאת, כשיש 60 תרופות כאלה בשלבי ניסוי מתקדמים ומאות מחקרים כרגע בטכנולוגיה, סביר שיגיעו אחריה גם רבות, אחת מהן אולי תהיה זו שתעבוד על כולם, ובהצלחה מלאה.