דיון במשבר בהדסה: "הכפישו את הרופאים"

אחרי התפטרות הסגל במחלקה ההמטו-אונקולוגית בבית החולים הדסה עין כרם, ועדת הבריאות של הכנסת דנה במשבר החריף בין הרופאים להנהלה

אבי חיון

אחרי שכל הסגל הרפואי במחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים התפטר, ועדת הבריאות של הכנסת דנה היום (שלישי) במשבר החריף בין הסגל להנהלה. במקביל, שר הבריאות יעקב ליצמן מינה מגשר שינסה להגיע להסדר בין הצדדים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"אני תובע את עלבונם של הרופאים שהכפישו את שמם", אמר בדיון מנהל המחלקה, פרופסור מיקי וינטרוב. "התנגדנו להחלטה להעביר את הילדים מושתלי מח עצם למחלקה של המבוגרים. לא התייעצו איתנו, זה נעשה מאחורי הגב שלי כמנהל מחלקה. אי אפשר לקבל החלטות כאלה בלי להתייעץ איתי ועם עמיתיי".

"נקלעתי למשבר ואני מנסה לפתור אותו בכוחותיי הדלים", אמר מנכ"ל בית החולים פרופסור זאב רוטשטיין. "יש חילוקי דעות בינינו. אנחנו תמימי דעים שילדים צריכים להיות ילדים ולהיות מטופלים בבית חולים לילדים. אבל הדברים האלה לוקחים זמן. החלטתי שבתקופת הביניים לא אמנע טיפול מילדים".

''נעניתי לכל הדרישות'', רוטשטיין
''נעניתי לכל הדרישות'', רוטשטיין | צילום: פלאש 90

אורי יקיר, הורה לילדה בת שלוש שסובלת מסרטן, אמר בדיון כי "אף הורה לא רוצה לחשוב על הרגע שהוא צריך לצעוד למחלקה ההמטו-אונקולוגית". הוא הוסיף כי לא יסכים שבתו תטופל על ידי רופאים אחרים מהצוות בהדסה. "הילדה שלי שואלת 'מה יהיה מחר בבוקר, מי יטפל בי?', המשיך. "אנחנו מאמינים בצוות הרפואי הזה בלבד, לא נקבל מצב שהילדים שלנו, מישהו אחר יסתכל עליהם".

"אני שב וקורא לצדדים לשים בעת הזאת כל שיקול אחר בצד ולהגיע לפתרון מוסכם", אמר ליצמן. "עלינו לפעול בכל דרך כדי שהטיפול הרפואי המגיע לילדים יהיה הטוב ביותר". ליצמן מינה את קובי אמסלם, לשעבר הממונה על השכר באוצר, לגשר בין הצדדים.

אתמול מתח רוטשטיין ביקורת על החלטת ההתפטרות. "האחריות להתרחשות היא עליי, אדאג שהילדים המאושפזים יקבלו טיפול רפואי גם לאחר עזיבת הרופאים ונציל חיים", אמר בריאיון במהדורה המרכזית. רוטשטיין הדף את טענות הרופאים לפיהן מהלכיו הורסים את בית החולים. "אני מספיק זמן בהדסה כדי להבין מה קורה. אני לא מסתיר את המשבר ועושה 100% כדי לפתור אותו", אמר.

אילוסטרציה
אילוסטרציה | צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2

הסיבה המרכזית להתפטרות הרופאים היתה ההחלטה לטפל בילדים חולי סרטן גם במחלקות האשפוז למבוגרים. רוטשטיין הסביר כי הסיבה לכך היא חוסר היכולת לטפל בכמות הילדים החולים. "אני אציל ילדים בכל מצב", הבהיר. "כשיש יותר ילדים ממיטות אני לא יכול לעצום עיניים". רוטשטיין אף ציין כי "ההורים דווקא צריכים להיות בצד שלי. נעניתי לכל הדרישות של הרופאים שהן מוצדקות ואני מציע להם לעשות חושבים לפני שהם מפסיקים לטפל בילדים".

"המומים מסילוף העובדות"

זמן קצר לאחר שידור הריאיון, הורי הילדים המטופלים במחלקה בהדסה תקפו בחריפות את רוטשטיין על דבריו. "אנו המומים מסילוף המציאות ומהרמיזות המרושעות כלפי צוות המחלקה", אמרו.

"מעולם לא נדחה ילד לטיפול במחלקה אונקולוגית ילדים", ציינו. "ההיפך הוא הנכון. תמיד קיבלנו שם טיפול מקצועי ואנושי ברמת מקצועיות בין הגבוהות בעולם. כיום יש ארבע מיטות השתלה יתומות במחלקת ילדים, בעוד שבמבוגרים נלחמים מבוגרים וילדים על עשר מיטות בלבד".