עשן כבד במפעל בז"ן: שימוע למנכ"ל

לאחר מספר אירועים תוך זמן קצר, בהם נפלט עשן כבד מבתי הזיקוק ואף נראו להבות ענק, הודיע המשרד להגנת הסביבה על זימון מנכ"ל בז"ן לשימוע. במשרד הדגישו כי התיעוד מעלה חשד להפרת נהלים ונשקלים צעדי אכיפה. כך נראו הלהבות באירוע המדאיג האחרון

כשבוע וחצי לאחר התקרית המטרידה, בה נפלטו להבות גדולות ועשן רב מאחד הלפידים בבתי הזיקוק של בז"ן בחיפה, המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (שלישי) על שימוע למפעל "כרמל אולפינים". במשרד טוענים כי המפעל פלט עשן שחור מהארובות וגם "לא סיפק מידע מלא ולא עמד בנוהל דיגום בארובה". השימוע ייערך בעוד כשבוע, ונציגי המפעל יידרשו להשיב לטענות ולהשמיע את גרסתם לאירועים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מהמשרד נמסר כי השימוע ידון בשני מקרים: הראשון אירע ב-7 בספטמבר בבוקר, כאשר תקלה באחד המתקנים הובילה להזרמת גזים רבים ללפיד (כ-25 טונות לשעה). "בסיום האירוע נצפה עשן שחור במשך יותר מחמש דקות מצטברות, דבר המהווה הפרה של היתר הפליטה", נמסר מהמשרד. בהמשך אותו יום אירעו תקלות בשני מתקנים נוספים, שהובילו להזרמת כשבע טונות ללפידים.

האירוע השני התרחש כאמור ב-7 באוקטובר, ביום שישי שעבר לפנות ערב: תקלה במערכת הבקרה הובילה להזרמת 35 טונות של גזים לשריפה בלפיד. "מצילומים שהועברו למשרד עולה, כי במהלך האירוע, במשך דקות ארוכות, היתמר עשן סמיך נראה לעין, המצביע על חשש כי הייתה הפעלה לא תקינה של הלפיד, אשר עלולה להוביל לפליטת מזהמים ולזיהום אוויר חזק ובלתי סביר", נמסר בהודעת המשרד להגנת הסביבה.

"הלפיד הופעל באופן לא תקין"

לאור זאת זימן המשרד את אבנר מימון, מנכ"ל קבוצת בז"ן, לשימוע  - בסופו יוחלט על נקיטת צעדי אכיפה כנגד חברת כרמל אולפינים מקבוצת בז"ן בגין הפרה לכאורה של תנאי היתר הפליטה. במשרד ציינו כי מהאירועים עולה הסברה כי "החברה לא נקטה באופן מתמשך בכל האמצעים כנדרש בהיתר הפליטה, כדי שפעולת הלפיד תהיה תקינה. התנהלות זו של הפעלת הלפיד באופן לא תקין, יחד עם תכיפות התקלות בחודש האחרון – כמו גם היעדר הפעלת אמצעי בקרה כנדרש בהיתר – מהווים הפרה של תנאי היתר הפליטה וחוק אוויר נקי".

במשרד ציינו כי באחד המתקנים בבז"ן, מתקן ה-RTO המיועד לשריפת גזי פליטה, היו מספר תקלות במהלך השנה - אך האירועים לא תוחקרו כראוי על ידי המפעל, שלא סיפק מידע מלא למשרד על הנושא. בביקורת שנערכה החודש במפעל כרמל אולפינים התברר כי שתי ארובות אינן עומדות בנוהל בדיקת הארובות של המשרד – דבר המהווה לכאורה הפרה של היתר הפליטה. על כן שוקלים במשרד להחמיר את הדרישות ולהשתמש באכיפה הפלילית והמנהלית.

השר להגנת הסביבה זאב אלקין אמר: "לא נוכל לעבור בשקט על ריבוי התקלות במפעלי קבוצת בז"ן. לא תיתכן כמות כזו של הפרות היתר הפליטה, פעם אחר פעם, בתקופה כזו קצרה. השימוע הזה הוא רק צעד ראשון ולא נהסס להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו, על-מנת לצמצם למינימום אפשרי של פגיעה באיכות חייהם של תושבי חיפה שממשיכים לשלם את המחיר על התקלות המרובות".

בז"ן הדגישו: "המתקן שב לפעילות סדירה"

סגנו ירון מזוז הוסיף: "אנחנו רואים בחומרה רבה כל פגיעה בבריאות תושבי מדינת ישראל על-ידי יצירת זיהום אוויר. לא נאפשר לאף מפעל – במפרץ חיפה או בכל אזור אחר בישראל – לפלוט מזהמים בצורה מוגברת ולסכן את התושבים".

מבז"ן נמסר לאחר האירועים: "עקב שיבוש בפעילות אחד המתקנים נראה לפיד גבוה. המתקן שב לפעילות סדירה והודעה מתאימה נמסרה לרשויות. הלפיד הינו אמצעי שנועד לשמור על הבטיחות בעת התפעול השוטף של המתקנים, תוך שריפת גזים עודפים ומניעת פליטתם לאוויר". מספר אזרחים מודאגים תיעדו את הפיצוצים ודרשו תשובה מהרשויות. "בתי הזיקוק מזהמים את האוויר והמדינה לא עושה כלום נגד בעלי ההון, להם הכל מותר", אמר גדעון קיפניס, אחד התושבים, שתיעד את האירוע בעמוד הפייסבוק שלו.

גולש נוסף ציין כי מדובר בהפרה של תקנות אוויר נקי, בהן נכתב כי "לא ייפלט עשן שחור בגוון מס' 1 בלוח מיקרורינגלמן או כהה ממנו במקורות הפליטה המוקדיים, למעלה מ-6 דקות מצטברות בשעה". שירותי הכיבוי ניסו לספק תשובה מרגיעה - אורי צוביטרו, דובר כבאות חוף, אמר לחדשות 2: "אין אירוע חריג. אין מעורבות שלנו ואף לא של הכיבוי המקומי בבז"ן".