מחדל ההפריות: משרד הבריאות מינה ועדת בדיקה

הוועדה תבדוק את הנסיבות שגרמו לטעות במהלך ההפריה החוץ-גופית במטופלת בבית החולים אסותא בראשון לציון - והיא תגיש את מסקנותיה עד סוף השנה: "הוועדה תגבש מסקנות מערכתיות והמלצות לשיפור מערך ההפריות החוץ גופיות בישראל"

זמן צפייה: 01:38

משרד הבריאות הודיע היום (שלישי) כי מונתה ועדת בדיקה בדבר הנסיבות שגרמו לטעות במהלך ההפריה החוץ-גופית במטופלת בבית החולים אסותא בראשון לציון. לפי ההודעה, "הוועדה תגבש מסקנות מערכתיות והמלצות לשיפור מערך ההפריות החוץ גופיות בישראל".

עוד נאמר כי חברי הוועדה הם: יו"ר הוועדה - פרופ' עמי פישמן, סגן מנהל מרכז רפואי רבין, מנהל מערך האיכות הבטיחות וניהול סיכונים; פרופ' גליה אורון, מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית (IVF) במרכז הרפואי כרמל; ד"ר איריס הר-ורדי, מנהלת מעבדה היחידה לפוריות והפריה חוץ גופית, סורוקה; השופטת בדימוס ורדה מרוז; עו"ד רפי טויזר, יועץ משפטי בנציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות. הוועדה תגיש את מסקנותיה עד סוף השנה.

''טעות אנוש נוראית''. אסותא ראשון לציון
בית החולים אסותא ראשון לציון

בתוך כך, אתמול פורסם במהדורה המרכזית כי מטופלות הנמצאות בהיריון פנו לבית המשפט בבקשה לקבלת צו בדיקת אבהות, הדרוש לקביעה מיהי האם הביולוגית. ברגע שיתקבל הצו, תעבור אותה אישה בדיקה גנטית ומהתוצאות ניתן יהיה למפות את השתלשלות האירועים. יצוין כי האישה משתפת פעולה עם גורמים בבית החולים אסותא ומהתוצאות, כאמור, ייגזרו הרבה מאוד משמעויות. בימים הקרובים הבדיקה הגנטית תיערך, ולאחר מכן הדרמה תיפתח מחדש: שתי אימהות, עובר אחד - והשאלה למי הוא שייך.

בינתיים, מתחילה תסיסה בקרב נשים שדורשות את הבדיקות הללו מחשש שזו לא הטעות היחידה - אך יצוין כי מדובר בהליך לא פשוט. תחילת הפרשה ביום רביעי שעבר, אז הודיע בית חולים אסותא בראשון לציון שבמהלך בדיקה גנטית שנעשתה לאישה הרה, התגלה כי היא נושאת עובר שלא תואם גנטית לה ולבן זוגה. האישה עברה החזרת עוברים במסגרת תהליך פוריות.

טיפולי פוריות
טיפולי פוריות. אילוסטרציה

לפי האתר של בית החולים אסותא, החזרת עוברים (Embryo Transfer) הוא "ההליך הסופי בהפריה חוץ גופית, בו מועבר עובר מופרה אחד או יותר לתוך חלל הרחם, באמצעות צינורית דקה המוחדרת דרך תעלת צוואר הרחם. הפעולה מבוצעת בטכניקה פשוטה ללא כאב. לאחר החזרת העוברים, הם אמורים להשתרש ברחם תוך יום אחד עד חמישה ימים. השרשה מוצלחת מבשרת על תחילתו של הריון".

כמו כן, ציינו באתר אסותא, כי אמנם החזרת עוברים לרחם הינה "פעולה קצרה ולא מסובכת, אך כמו בכל הליך רפואי ישנם סיכונים אפשריים, התלויים בעיקר במיומנות ומקצועיות הצוות המבצע. למטופלת עצמה לא צפויים סיכונים מיוחדים, אך התהליך כרוך בסיכון לעוברים עצמם".