באסותא מגיבים לפרשת העוברים החדשה: "אין לנו אינדיקציה לתקלה"

אחרי הודעת משרד הבריאות אודות חשש לכך שילד שנולד לאחר הפריה חוץ גופית לא תואם גנטית לאביו, מביה"ח ברמת החייל שבת"א מסרו כי תוצאות הבדיקה אינן בידיהם. משרד הבריאות ערך ביקורת פתע במחלקת הפוריות בביה"ח לפני כ-5 חודשים - ומצא כי הכל תקין

זמן צפייה: 00:26

בבית החולים אסותא מגיבים הבוקר (שישי) לפרשת העוברים החדשה, לאחר שמשרד הבריאות הודיע אמש כי בודק חשש לכך שילד שנולד לאחר הפריה חוץ גופית בביה"ח אסותא רמת החייל בתל אביב לא תואם גנטית לאביו, ואומרים: "אין לנו אינדיקציה לתקלה".

משרד הבריאות ערך ביקורת פתע במחלקת הפוריות באסותא רמת החייל לפני כחמישה חודשים - ומצא כי הכל תקין, כך לפי מידע שהגיע היום לידי חדשות 13. במסגרת ביקורת הפתע שנערכה במחלקה לא נמצאו ליקויים משמעותיים, וביקורת נוספת נערכה חודשיים לפני כן, וגם בה המחלקה נמצאה מתפקדת.

"לאחר בדיקות שערכנו גם הבוקר, אין לנו אינדיקציה לתקלה שארעה באסותא", נמסר מבית החולים, "הזוג פנה לאסותא לפני כשבועיים ובשיחה בעל פה טען לאי התאמה גנטית בין הילד לאב, על סמך בדיקה שביצע במעבדה מחוץ לישראל. השיח נעשה בעל פה בלבד - תוצאות הבדיקה אינן בידי אסותא, והזוג דרש באופן חד-משמעי שלא לבצע בירור ולא להרחיב את מעגל המעורבים, על מנת לוודא שפרטיותו וחסיונו ישמרו".

"נוכח הדרישות הללו, אסותא נמצאת עוד בשלב מאוד ראשוני של הבירור, ולא ברור אם היה אירוע, מה היה, והאם אסותא מעורבת בכך. משכך, גם לא היה בשלב זה מקום לדיווח למשרד הבריאות. השיח עם הזוג העלה מספר סימני שאלה - וכרגע אין לנו אינדיקציה לתקלה שארעה באסותא. מפאת החיסיון הרפואי - לא נרחיב כעת".

"אין לקשור את המקרה הלא ברור מ-2018, לאירוע התקלה המצער שאירע לפני מספר חודשים באסותא ראשון. מאז 2018, תהליכים רבים, תשתיות ונהלי עבודה השתנו מאוד, ועוד תהליכי שיפור טכנולוגיים וניהוליים הוכנסו – חלקם לראשונה בישראל - בעקבות האירוע שאירע באסותא ראשון. נמשיך לעדכן את משרד הבריאות והציבור ככל שיתבהרו הפרטים".

טיפולי הפריה
טיפולי הפריה (אילוסטרציה)

משרד הבריאות הודיע אמש על בדיקת האירוע החריג בעקבות מידע שהתקבל, ומאסותא נמסר כי מדובר בזוג הורים שביצע הפריה חוץ גופית ב-12 בדצמבר 2018, ולאחרונה ערך בדיקה גנטית במעבדה שנמצאת מחוץ לישראל. הבדיקה הצביעה על חשש שאין קשר גנטי בין התינוק לאב, ויתכן שהיה עירוב של תרומת זרע.

עוד נמסר מאסותא כי הפרטים אינם חלוטים מכיוון שההורים דרשו שלא יבוצע כל בירור, ותישמר פרטיות המשפחה. "לא ידוע לנו בשלב זה על הורים נוספים הרלוונטים לאירוע", הוסיפו בבית החולים, "ככל שיתבררו עוד פרטים נעדכן את משרד הבריאות והציבור בכפוף למגבלות החיסיון הרפואי".

אסותא בראשון לציון
בית החולים אסותא בראשון לציון

נזכיר כי בספטמבר אשתקד נחשפה פרשת החלפת העוברים בבית החולים אסותא בראשון לציון, אז אם שעברה החזרת עוברים גילתה בבדיקה גנטית כי העובר אינו שלה. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קבעה בשבוע שעבר כי אין מקום לקיים דיון נוסף בפסק הדין שניתן בפרשה.

לפי הודעת בית המשפט העליון, "פסק הדין שלגביו התבקש דיון נוסף קבע בדעת רוב (השופטים גרוסקופף ושטיין כנגד דעתה החולקת של השופטת ברק-ארז) כי אין לערוך בדיקה גנטית לקשרי משפחה בין המבקשים – שש מטופלות ובני הזוג של חמש מהן שהיו מטופלים בבית החולים אסותא ראשון לציון – ובין הקטינה ס', שנהרתה בהליך של הפריה חוץ-גופית ונמצאה נעדרת קשר גנטי לאם היולדת ולבן זוגה.

"בפתח החלטתה לדחות את הבקשה לקיום דיון נוסף ציינה הנשיאה כי 'מדובר בפרשה קשה ומורכבת אשר יש לייחל ולקוות כי היא נדירה ביותר ולא תישנה'. הנשיאה חיות הוסיפה וציינה כי לנוכח ייחודיותן של נסיבות העניין, ההלכה ככל שנקבעה בפסק הדין מוגבלת מאוד בהשלכותיה וכי ייחודיות המקרה טמונה לא רק בכך שאירעה טעות מצערת במהלך הליך ההפריה חוץ-גופית, אלא שגם הגורם הרפואי שניהל את הטיפולים לא הצליח להצביע על ההורים הגנטיים".