מנכ"ל משרד הבריאות על מחדל אסותא: "נשנה נהלים"

במסיבת עיתונאים התייחס פרופ' נחמן אש למחדל שהוביל להחלפת העוברים בבית החולים בראשון לציון, ואמר כי "אנחנו במערכת הבריאות רוצים שדבר כזה לא יקרה בכלל". ראש חטיבת הרפואה במשרד אמרה כי המחלקה לא תיסגר, אך היקף הפעילות ייחתך בחצי

בית החולים אסותא ראשון לציון

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש הציג היום (ראשון) במסיבת עיתונאים את תוצאות השימוע ואת החלטות משרד הבריאות בנוגע ליחידת ההפרייה בבית החולים אסותא בראשון לציון, בעקבות מחדל העוברים שאירע בו, ואמר כי "זה אירוע קשה, אנחנו רוצים במערכת הבריאות שלא יקרה בכלל. עיסוק באנשים במצב מאוד רגיש".

בתשובה לשאלת חדשות 13 על אי-השיתוף של המטופלות בתהליך אמר פרופ' אש כי במשרד הבריאות "קשובים להן", ועל הביקורת שנעשתה על ידי המשרד לפני המחדל ונמצאה תקינה אמר פרופ' אש: "נשנה נהלים, נערוך ביקורות באופן שונה".

ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות שמובילה את הנושא, אמרה כי המחלקה באסותא לא תיסגר, והוסיפה כי הוחלט להוריד את היקף הפעילות בבית החולים בראשון לציון בחצי - מ-10 אלף לחמשת אלפים. בין הליקויים שנמצאו: תהליכי עבודה לקויים במעבדה, צפיפות משמעותית במעבדת הפוריות, והעדר תיק קליני ממוחשב לניהול הרשומה הרפואית.

בהתאם לדוח הבקרה, הנושאים שחויבו בטיפול מיידי הינם ליקויים הנוגעים לבטיחות הטיפול וכן ליקויים הקשורים לתהליכי זיהוי מטופלות ולתיעוד רפואי חסר. בין השאר נמצא כי התקינה ביחידה חסרה, כי היחידה סובלת מצפיפות פיזית ומתשתיות הנדסיות שאינן בהלימה לכמות המקרים המטופלים ביחידה, וכי כל אלה מהווים גורמים תורמים לליקויים בבטיחות הטיפול.

ד"ר מזרחי הסבירה במסיבת העיתונאים היום כי לא ניתן לסגור את היחידה לאור העובדה כי הדבר ידרוש ניוד של עוברים קפואים, מה שעלול לגרום לפגיעה בהם ומאידך עלול לנתק את הקשר בין הרופא המטפל שליווה את המטופלת ושהיא נותנת בו אמון ובכך לשבור את הרצף הטיפולי. מבית החולים נמסר כי הוא מקבל את החלטת משרד הבריאות שלא לקבל מטופלות חדשות עד לסיום תהליכי הבדיקה במחלקה ועד להחלטת המשרד.

פרופ' נחמן אש

פורום המטופלות נפגעות אסותא הגיבו לזימון שקיבלו העיתונאים הבוקר, ומסרו כי "משרד הבריאות מעדיף ולא בפעם הראשונה ״להעלים״ את הנפגעות, לדלג מעליהן - כאילו שהמחדל הנורא לא טלטל את חייהן. משרד הבריאות חייב להבין שהחיים הם לא תוכנית ריאליטי. אנו הקורבנות, אנו אלו שערות בלילות כבר שבועות, די לגיבוי המלא לבית החולים שהתנהל לכאורה ברשלנות מזעזעת".

"אנו קוראות ודורשות ממשרד הבריאות", הוסיפו, "די לשתיקה הצורמת! דברו איתנו והסבירו לנו מה קורה, תנו לנו מענה לכל השאלות הקשות שעד כה לא קיבלנו עליהן תשובה. הראו לנו בשקיפות מלאה שהמחדל נבדק ברצינות ולעומק, משום שכרגע, על פניו ניתן הרושם שמשרד הבריאות עושה יד אחת עם אסותא במאמץ לכאורה להוריד את הארוע הנוראי הזה מסדר היום ולגמדו. זה לא יילך. אנחנו כאן בכדי לקבל תשובות, ולא נשקט עד שנקבל אותן. די להפקרות ודי לטיוח העובדות".

אסותא בראשון לציון
אסותא בראשון לציון

בתום השימוע לבית החולים אסותא שהתקיים ב-9 לנובמבר, הציג הצוות שיפורים שנעשו במחלקה, וביניהם הפסקת תהליך הכתיבה הידני של מספרי הזיהוי של העוברים, לצד מעבר לאמצעים אלקטרוניים (מצלמה, שבב או ברקוד) שיחוברו למבחנות שבהן העובר נמצא - על מנת לצמצם את מרווח הטעויות. כמו כן, היועצת המשפטית לממשלה הודיעה כי "זוגות שעברו טיפולי פוריות והקפיאו עוברים באסותא ראשל"צ יוכלו לערוך בדיקות גנטיות".

בנוסף, הוחלט להכניס מחשוב מתקדם נוסף למעבדה עד סוף השנה, לצד מעבר לתקן אירופאי מחמיר שנועד להוסיף בטיחות, רכש ציוד חדיש יותר למעבדות והקמת אגף חדש באסותא, שאחראי על כל מערך המעבדות, כדי לתכלל את עבודתן ברמה רוחבית.

עוד לפני השימוע, הנהלת משרד הבריאות הודיעה על החלטתה שלא לבצע יותר בדיקות יזומות לאיתור ההורים הביולוגיים של התינוקת מפרשת העוברים. זאת לאחר סדרת התייעצויות עם גורמי מקצוע, וכן היוועצות שהתקיימה אתמול עם נציגי משרד המשפטים.

בהתאם להחלטת משרד הבריאות, המטופלות והזוגות הרלוונטיים לא יחויבו בביצוע בדיקה לאיתור קשר גנטי, אולם הם יוכלו לבקש ביצועה של בדיקה מסוג זה, אם ירצו בכך. עם זאת, הסוגייה הנוגעת למימון הבדיקות, אם אלו יאושרו על ידי בית המשפט, טרם לובנה.

מטופלות או זוגות שכבר מצויים בהיריון, וכן מי שכבר נולד להם ילד, ויהיו מעוניינים לבצע בדיקה, יידרשו על פי חוק לקבל אישור מקדים מבית המשפט לשם ביצוע הבדיקה. בנוגע למטופלות והזוגות שטרם בוצעה החזרה של העובר שלהם, בוחנת המדינה האם יש סמכות חוקית לאפשר להם לבצע את הבדיקה לזיהוי קשר גנטי מבלי לבקש את אישורו של בית המשפט. הכרעה בנושא תתקבל עוד השבוע.

מאז התגלה הכשל שאירע ביחידת הפוריות של אסותא ראשון לציון, קיימו שלושה צוותים שונים בדיקות לאיתור מטופלות, או זוגות, שקייימת סבירות גבוהה יותר לקשר שלהם לאירוע. משרד הבריאות הנחה את הנהלת אסותא להודיע על כך בתוך זמן קצר לנשים ולגברים שאותרו בבדיקות הללו, והם יוזמנו על ידי אסותא לשיחה שבה יוצגו להם כלל האפשרויות העומדות לרשותם.