מחדל העוברים: נדחתה הבקשה למינוי אפוטרופוס לתינוקת

בני הזוג שטענו לקשר גנטי עם העוברית שהוחזרה לרחם הלא-נכון בביה"ח אסותא בראשל"צ ביקשו לקבל מעמד של אפוטרופוסות על הילדה לכשתיוולד, אולם לאחר קבלת תוצאות הבדיקה שהצביעה על היעדר קשר גנטי עימם - הבקשה בוטלה

זמן צפייה: 06:30

בית המשפט לענייני משפחה דחה היום (שלישי) את בקשתם של בני הזוג, שטענו כי הם הוריה הביולוגיים של העוברית שגדלה ברחם אישה אחרת, לקבל מעמד אפוטרופוסות על התינוקת, ברגע שתצא לעולם. בהחלטת בית המשפט נכתב: "לאור תוצאות הבדיקה הגנטית לעוברה, אשר הצביעו על העדר הקשר הגנטי למבקשים, תיק זה קרוב לוודאי ייסגר בקרוב, כך שבשלב זה וככל ולא תוגשנה תביעות אחרות, מבוטל המינוי".

החלטה זו התקבלה כאמור לאחר שחזרו תוצאות הבדיקות הגנטיות שבוצעו בעוברית, שבמסגרת מחדל בתהליך ההפרייה בבית החולים אסותא בראשל"צ - הוחזרה לרחם אישה שאינה אימה. עו"ד אסף שרעף, המייצג את האם ההרה, ביקש להכריז עליה כעל אם העובר ולהפסיק את החיפושים, ואמר: "מסרנו את התוצאות לאם ההרה, זה יום של התרגשות גדולה מבחינתנו והאם פרצה בבכי. התברר שצדקנו מההתחלה".

הודעת בית המפשט לגבי דחיית מינוי האפוטרופוס
הודעת בית המפשט לגבי דחיית מינוי האפוטרופוס

עוד הוסיף עו"ד שרעף כי "בית החולים אסותא העביר אותה מסע עינויים קשה, ואנחנו מבקשים מכל הגורמים לאפשר לאם ההרה ללדת את התינוקת בשקט. פשוט לתת לה שקט". בתוך כך, האם ההרה הגיעה מוקדם יותר לאשפוז בבית החולים שיבא תל השומר העקבות הלידה הצפויה בקרוב.

שר הבריאות ניצן הורביץ התייחס גם הוא למקרה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מתייחס לפרשת העוברים באסותא במלוא החומרה. אסור שטעות כזו תקרה שוב.נמצאו ליקויים הנוגעים לבטיחות הטיפול, התיעוד רפואי, תקינה חסרה ותשתיות שאינן הולמות את הצרכים. בעקבות זאת, ביה"ח זומן לשימוע".

"המשרד ינקוט בכל הצעדים כדי לוודא שהליקויים שגרמו למחדל תוקנו במלואם. נלקחת בחשבון גם אפשרות להורות על סגירה חלקית או מלאה של היחידה. לא יהיו פשרות בעניין. בתי חולים ומוסדות פרטיים (בהם מבוצעים רוב טיפולי ההפריה בישראל) שלא יעמדו בסטנדט הבטיחותי הגבוה ביותר, לא יוכלו לפעול כאן", הוסיף.

בתוך כך, הבוקר קיימו מנהלי אסותא בראשל"צ פגישה עם מטופלות הפריה בבית החולים. ד"ר שי גלור, מנהל רפואי בבית החולים, סיפר כי "המטופלות הגיעו הבוקר לבית החולים וביקשו להיפגש עם ההנהלה. ישבנו עם שלוש מטופלות והקשבנו לחששות שלהן ולבקשות שלהן, כאשר לכל אחת היו דגשים שונים לגבי מה מפריע לה. רשמנו לפנינו את הפרטים, נבצע בדיקה פרטנית ונחזור לכל אחת בנפרד".

עורכי הדין גלית קרנר ואסף שרעף, המייצגים את האם ההרה
עורכי הדין גלית קרנר ואסף שרעף, המייצגים את האם ההרה | צילום: אילן ספירא

עוד הוסיף ד"ר גלור כי הצוות שיתף את המטופלות בכל הצעדים שכבר ננקטו, ובראשם מהלך שבוצע אתמול בערב: "מינינו את פרופסור רוני גמזו כיועץ בכיר לאסותא. גמזו וצוות היחידה יושבים כבר הבוקר ובודקים את המתודולוגיה, כדי להביאה מוקדם ככל האפשר לחקר האמת".

תגובת בני הזוג שנקבע כי אינם ההורים הגנטיים נמסרה אתמול באמצעות באי כוחם, עורכי הדין דורי כספי, שירה פרידן ושמואל מורן: "אנו מודים לבית המשפט שעשה כל מאמץ לברר את שאלת הזיהוי הגנטי מהר ככל האפשר, למרות הקשיים שהוערמו בדרך. אסותא ומשרד הבריאות הצביעו עלינו כזוג שהוא קרוב לוודאי ההורים הגנטים. אנחנו ביקשנו אך את חסד הידיעה. עתה, כשהתקבלה התוצאה, אנו מעבדים את המידע החדש, חשים הקלה ומייחלים לשוב לשגרת חיינו. אנו מאחלים בריאות לעוברה וליולדת, ומקווים להתרת ספקות עבור מטופלות אחרות".