"טעות אנוש נוראה": בביה"ח אסותא ממשיכים לבדוק את זהות האם

נשים רבות שעברו טיפולי הפריה בביה"ח אסותא שבראשל"צ התקשו להירדם מאז נודע על האירוע החריג, בו הפכה אישה אחת ל"אם פונדקאית" בעל כורחה. המקרה מעלה סוגיות מורכבות, רגשיות ומשפטיות, באשר להמשך ההיריון ומי יהיו הוריו של העובר כאשר ייוולד - כשעדיין לא ברור אם זהו המקרה היחיד או אחד מני רבים

זמן צפייה: 03:26

מחדל ההפריה: נשים רבות שעברו טיפולי הפריה בבית החולים אסותא שבראשון לציון, התקשו להירדם אתמול בלילה, מאז הודיע בית החולים על אירוע חריג: אישה שהרתה לאחר טיפולים גילתה שהעובר שבבטנה לא נושא את המטען הגנטי שלה ושל בן זוגה. במילים אחרות, היא נושאת עובר שלא שלה.

"הבנתי שהם כרגע יצרו קשר רק עם הזוגות שהטעות הייתה עליהם. גם לי יש שם עוברים מוקפאים, וזה יכול לקרות לכל אחד", אמרה ס', מטופל בעלת עוברים באסותא ראשל"צ, לחדשות 13. בבית החולים אסותא בראשל"צ, התמקדו היום בדבר אחד: מיפוי המטופלות שנמצאות בסיכון להחלפה בכל השלבים הרלוונטיים, מהשאיבה דרך ההפריה ועד להקפאה וההפשרה, כך צמצמו את האפשרויות לכ-40 נשים.

אישה בהריון. אילוסטרציה

בתוך כך, כ-200 זוגות קיבלו היום טלפון מביה"ח אסותא, להם אמרו כי אינם קשורים לפרשה. זאת, לאחר שעשו בדיקה של העוברים בביה"ח, שם ממשיכים להתמקד ב-40 ה"הורים הפוטנציאליים" של אותו עובר, ומנסים לצמצם את הרשימה הזו. ההורים האלו טרם קיבלו שיחת טלפון מביה"ח, והם עתידים להגיע להיבדק בעניין הזה.

מה שעדיין בגדר תעלומה, זה עניין העובר המקורי של הזוג - למי הוא הוחזר ומתי, והאם בכלל. על השאלה הזו - עוד לא הצליחו לענות באסותא, וזה עוד לפני שיתחילו לחשוב על מצב העובר בהריון הנוכחי ומי יקבל את ההחלטות עליו.

טיפולי הפריה
טיפולי הפריה. אילוסטרציה

בסופו של דבר אותן נשים שהוגדרו בסיכון להחלפה יתבקשו לעבור בדיקות. "אני לא מקבלת שום דיווח מבית החולים אסותא על מצב העוברים שלי, אין לי מושג באיזו מבחנה הם, איפה הם נמצאים, מה קורה איתם", סיפרה ג', מטופלת נוספת בביה"ח לחדשות 13. השאלה הנוספת שנשאלת היא היכן נמצא העובר של הזוג שהרופא אמור היה להחזיר לרחמה של האישה והאם הוא הוחזר לאישה אחרת.

"המכון ייצור קשר עד סוף היום ב-8 שבערב, הגורם הרפואי הוא זה שיוצר קשר ועונה על כל השאלות". זו התשובה שקיבלו היום עשרות נשים שהתקשרו בדאגה למוקד הסיוע של אסותא, ראשון לציון. הרשת התמלאה בפוסטים של מטופלות חסרות אונים.

אישה בהריון מביטה בתוצאות בדיקת אולטרסאונד
אישה בהריון מביטה בתוצאות בדיקת אולטרסאונד | צילום: פוטוליה (אילוסטרציה)

"קרה איזשהו בלבול, טעות אנוש נוראית כנראה שיכולה לגרום לאיזושהי שרשרת נוספת של טעויות אצל זוגות אחרים", אמרה דגנית יפתח, יו"ר הפורום הנשי לפוריות. האישה שהרתה כבר בהיריון מתקדם, ככל הנראה עשתה בדיקות גנטיות לבירור מצבו של העובר.

המקרה הזה מעלה סוגיות מורכבות, רגשיות ומשפטיות, באשר להמשך ההיריון ומי יהיו הוריו של העובר כאשר ייוולד. "הסיכוי שיקרה מצב שבו עובר לא של האישה יוחזר לרחמה של האישה המטופלת - אם הנהלים נשמרים, אמור לא לקרות", אמר פרופ' שוקי דור, מומחה לפוריות. שורה של סימני שאלה שעדיין אין עליהם תשובה מרחפים מעל הממצאים החריגים ותלויים במהירות שבה יאותרו ההורים והעוברים, כשעדיין לא ברור אם זהו המקרה היחיד או אחד מני רבים.

טיפולי פוריות, אילוסטרציה

מוקדם יותר היום, בית החולים אסותא בראשון לציון פרסם: "לאחר מיפוי איתרנו מטופלות שקיימת לגביהן אפשרות (הגם שמדובר בסבירות נמוכה) שהן קשורות לאירוע. עצרנו את כל הפעילות סביב העוברים האלה, וככל שיהיה צורך, נפנה לאותן מטופלות באופן מיידי". עוד נמסר כי צוות בכיר של היחידה מתמקד בשלב זה בבדיקות מעמיקות של כל המקרים שהיו בטיפול בימים סמוכים: יום השאיבה וההפריה, יום ההקפאה, ויום ההפשרה. ביחס לכל העוברים הללו נעצרה הפעילות ואין בהם שימוש בשלב זה.

נהלי הפעילות באשר לטיפולי הפריה חודדו מול היחידה הרלוונטית באסותא, זאת על אף שנמסר כי "היחידה עובדת בסטנדרטים גבוהים ועברה בקרות משרד הבריאות, מכון התקנים ובקרות פנימיות ובינלאומיות". כמו כן, נפתח קו יעודי למטופלות, בו אנשי צוות מאסותא מקיימים שיח עם הפונות בנושא  ומספקים מענה ראשוני ושיחת רופא במידת הצורך.