פרשת העוברים: ביהמ"ש הורה למנות אפוטרופוס לתינוקת סופיה

לפי החלטת בית המשפט המחוזי בראשל"צ, התינוקת ממחדל אסותא תישאר בחזקת ההורים הנוכחיים, אך תהיה מיוצגת בדיונים המשפטיים על ידי האפוטרופוס שימונה על ידי המדינה. הבדיקות הגנטיות לזוגות שמבקשים לבחון התאמה לתינוקת יעוכבו לכל הפחות עד למינויו

טיפולי הפריה

בית המשפט המחוזי בראשון לציון הורה הבוקר (ראשון) למנות אפוטרופוס מטעם המדינה לתינוקת מפרשת מחדל העובדים באסותא. המשמעות היא שהתינוקת תישאר בחזקת ההורים הנוכחיים, אך תהיה מיוצגת בדיונים בבית משפט על ידי האפוטרופוס שימונה לתפקיד מטעם המדינה. לא זו בלבד, לפי החלטת בית המפט - הבדיקות הגנטיות לזוגות שמבקשים לבחון התאמה לתינוקת, יעוכבו לכל הפחות עד למינוי האפוטרופוס.

החלטתו של בית המשפט המחוזי מגיעה לאחר שביום חמישי האחרון, אותו בית המשפט הורה על עיכוב ביצוע הבדיקות הגנטיות לששת הזוגות שעתרו בעקבות הערר שהגישו הורי התינוקת. זאת, יממה אחת בלבד לאחר שבית המשפט לענייני משפחה בראשל"צ אישר לבצע בדיקות גנטיות לכל הזוגות שמבקשים התאמה.

בהכרעתה כתבה השופטת חני שירה: "המומחים שמונו ובדקו אינם יודעים לומר היכן בשרשרת הפעולות אירע הכשל. הראייה היא כי הזוג אשר נמצא בסבירות הגבוהה ובמתודולוגיה שמקובלת על דעת כל המומחים, נמצאו כלא קשורים גנטית לקטינה". עוד נאמר כי "ממצאי אסותא ומשרד הבריאות מלמדים כי המבקשים עומדים במסגרת התנאי הנדרש, קרי היותם בעלי סיכוי סביר לקשרי משפחה הנטענים עם הקטינה".

אסותא בראשון לציון
בית החולים אסותא בראשון לציון

עוד כתבה השופטת שירה: "לא מצאתי להתעלם ממצבם של המבקשים ומהעובדה שהם - כמו המשיבים - נקלעו שלא ברצונם למצב הכאוטי. אין למנוע מהם את אפשרות לברר את הקשר שלהם לקטינה. אי הוודאות שבה שרויים המבקשים, יחד עם התקווה שאולי הקטינה נושאת את המטען הגנטי שלהם, גורמת גם להם סבל אנושי שיש לשים לו קץ באמצעות עריכת הבדיקה. עריכת הבדיקה עולה בקנה אחד עם טובתה של הקטינה לדעת את מוצאה".

בחודש שעבר, בתום השימוע שנערך לבית החולים אסותא במשרד הבריאות, הוצגו השיפורים שנעשו במחלקה, ביניהם הפסקת תהליך הכתיבה הידני של מספרי הזיהוי של העוברים, לצד מעבר לאמצעים אלקטרוניים (מצלמה, שבב או ברקוד) שיחוברו למבחנות שבהן העובר נמצא - על מנת לצמצם את מרווח הטעויות.

בנוסף, הוחלט להכניס מחשוב מתקדם נוסף למעבדת בית החולים עד סוף השנה, לצד מעבר לתקן אירופי מחמיר שנועד להוסיף בטיחות, הוחלט על רכש ציוד חדיש למעבדות והקמת אגף חדש באסותא שאחראי על כל מערך המעבדות, כדי לתכלל את עבודתן ברמה רוחבית ומקיפה.