"אמרו לי שאני אמיצה, אבל משוגעת"

יאנה נשאה ברחמה תאומות כשהובהלה לחדר היולדות מוקדם בהריונה. לאחר שבתה הראשונה נולדה ללא רוח חיים, הציעו לה לדחות את לידת העוברית הבריאה - ולהמשיך בהיריון

פגייה, תינוק באינקובטור. פגים. תינוק
פגייה, תינוק באינקובטור. פגים. תינוק | צילום: רויטרס

סיפורה הנדיר והדרמטי של יאנה קנבסקי (33) החל לפני כחודשיים, כשהיתה בשבוע ה-24 להריונה עם תאומות. קנבסקי הובהלה לחדר הלידה בגלל ירידת מים שככל הנראה גרמה לזיהום ברחמה. אחת התאומות נולדה ללא רוח חיים, אבל התאומה השנייה שרדה: בדרך כלל במצבים כאלה הרופאים מיילדים גם את העובר השני ומקווים לטוב, אבל ברוב המקרים ההליך מסתיים בתוצאה עגומה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"זה חלום הבלהות של המיילדים ושל רופאי הילדים ושל הזוגות", הסביר פרופ' אייל ענתבי, מנהל מערך נשים ויולדות בבית החולים ברזילי. "לעוברים שנולדים בשבוע ה-24 יש כ-70-80% סיכון למות, ואם הם נותרים בחיים - יש להם כ-50-60% להיות פגועים בצורה קשה".

אבל אז, ברגע הקריטי והקשה, הרופאים הציעו לקנבסקי לדחות את לידת העוברית הבריאה, להשאיר אותה ברחם ולהמשיך בהיריון. היתרון: המשך ההריון משפר משמעותית את סיכוייה של העוברית לשרוד בחיים לאחר שתיוולד, ואף מצמצם את הסיכויים שתסבול כל חייה מסיבוכי פגות מוכרים כמו עיוורון או שיתוק מוחין. החיסרון: ההליך מסכן את היולדת.

''אמרו שאני אמיצה'', קנוונסקי
''אמרו שאני אמיצה'', קנוונסקי | צילום: חדשות 2

"כשאמרו לי שזה יכול לגרום למוות שלי זה גרם לי ללחץ מאוד גדול", סיפרה קנבסקי. "נלחצתי, פחדתי מאוד, אבל כל מה שהרופאים אמרו אנחנו החלטנו ללכת ולהמשיך עם זה".

"אמרו לי שאני מאוד אמיצה"

ההחלטה סיכנה לא רק את יאנה, אלא גם את העוברית שברחם שאמנם מקבלת סיכוי הרבה יותר טוב לשרוד אחרי ההיריון, אבל מנגד, היא עלולה לחטוף זיהום מהשלייה של העוברית המתה שנשארת ברחם. למרות זאת, יאנה היתה נחושה וביקשה מהרופאים להמשיך עם ההיריון.

"אמא שלי מאוד נבהלה, כך גם ההורים של בעלי", סיפרה קנבסקי. "כולם אמרו לי שאני מאוד אמיצה, אבל גם משוגעת שהחלטתי ללכת על זה".

לאחר ההחלטה הנדירה והאמיצה החליטו הרופאים שלא לקחת סיכון והשאירו את יאנה באשפוז בתנאים של טיפול נמרץ עד שתלד, כדי שאם חלילה יסתבך מצבה והיא תהיה בסכנת חיים הסיכויים להציל אותה יהיו גבוהים יותר. שבועיים לאחר מכן נולדה נועה, בשבוע ה-26 להיריון.

"כשמגיעים לשבוע ה-26 התמותה של הילודים יורדת ל-20%", הסביר פרופ' ענתבי. "זה בדיוק השבועיים שעושים את ההבדל ולשמחתנו אנו רואים את ההצלחה".

Banner_MoreVirals

 בנה מת מסרטן בגיל 4 - זה מה שקרה כשהגיעה אליו לקבר

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1152' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_kfru5grr' duration='36']

 תיעוד: פורצים לדירה בעוד שהדיירת שומעת הכל

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1139' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_lr7dwsmo' duration='123']

 זועקת לעזרה בעודה נתלית מהחלון - והאישה שבפנים ממשיכה לצלם

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1134' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_5v4bnang' duration='34']