"הקשיבו לעור שלכן": כל הדרכים להתמודד עם אקנה בקיץ

עור מגורה ואדמומי הוא תופעה שנפוצה בתקופות של לחץ, בעקבות טיסות מרובות או בשל הזעה בעונה החמה. מומחים מסבירים כי ישנן דרכים להתגבר על מצב עור בעייתי, וגם להיפטר מתחושת אי הנוחות. "חשוב קודם כל להיות ערים לתגובות - העור מדבר אלינו" • קול האישה

אילוסטרציה - עור הסובל מאקנה
אילוסטרציה - עור הסובל מאקנה | צילום: באדיבות מעבדות GIGI

אקנה היא אחת מבעיות העור הנפוצות ביותר, במיוחד בתקופה של שינויים הורמונליים ובזמן הקיץ הישראלי, שמזמן אליו שפע של זיעה ולחות.

בשבוע שעבר שיתפה היילי ביבר, דוגמנית העל בת ה-25 וזוגתו של זמר הפופ המפורסם ג'סטין ביבר, תמונת סלפי בזום-אין לפניה, על מנת שעוקביה יוכלו להבחין במרקם של עורה, שהיה באותה עת מגורה ואדמומי. היילי הסבירה מה לדעתה הגורמים שהביאו למצב הבעייתי של עורה, והעלתה במידה רבה את המודעות לנושא - שגם כך מטריד לא מעט נשים (וגברים) בקיץ החם.

היילי ביבר והעור האדמומי
היילי ביבר והעור האדמומי | צילום: מתוך אינסטגרם

מיכל חלילי, מדריכה בכירה בחברת הקוסמטיקה הישראלית בינלאומית מעבדות GIGI, מסבירה: "צריך להבין כי עור אקנתי הוא עור שמן מיובש. הופעת אקנה על עור הפנים עשויה לפגוע בביטחון העצמי ובדימוי הגוף, ולא מעט נשים משתמשות באיפור כבד בעל מרקם מסיבי או באיפור שלא מותאם לצרכי העור, מה שעשוי בסופו של דבר להסב נזק או אפילו להחמיר את המצב".

"במהלך השבוע האחרון העור שלי היה קצת מגורה, ועורר תחושת אי נוחות", מספרת ביבר בסטורי שלה, "אני מתארת לעצמי שזה קורה לי בעקבות גורמים כמו לחץ, אורח חיים המלווה בטיסות וטיולים, חוסר שינה, טרום קבלת מחזור וגם אולי התנסות בתכשיר חדש לעור הפנים".

ד"ר סיון מרסר, מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר, מדגישה בהמשך לכך כי מהסתכלות ראשונית ניתן לראות, שמדובר במצב העור ולא בסוג העור, כי בין השניים קיים הבדל ניכר.

עור הסובל מאקנה
עור הסובל מאקנה | צילום: באדיבות מעבדות GIGI

לדבריה, "מצב העור הוא זמני ועלול להחמיר או להשתפר, כאשר הוא תלוי במשתנים חיצוניים – ואילו סוג העור הוא עובדה מולדת שאינה ברת שינוי ברוב המקרים. כאן מדובר בעור שנמצא בתקופה מסוימת מאוד באורח החיים שלו, והוא אכן מגיב לתקופה הזאת באופן הולם. כאשר העור שלנו אינו מאוזן, מכל מיני סיבות, הוא 'מדבר', הוא מגיב, וזו צורת ההתבטאות שלו. ייאמר לזכותה של הדוגמנית, שברוב הטיעונים שלה למצב העור – היא בהחלט צודקת ומכירה אותו מקרוב".

ד''ר סיון מרסר מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר
ד''ר סיון מרסר מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר | צילום: יח''צ

בקשר לסוגיה של לחץ ועומס, לפי ד"ר מרסר זהו בהחלט גורם מקשר למצב העור, ולכן ניתן באופן מיידי לראות אותו מגיב, בצורת פצעונים אדמומיים וגירוי מגרד במקומות אסטרטגיים בפנים ובגוף. "זה למעשה תסמין שמאוד מזוהה עם מחלות עור שמתפרצות ותוקפות את הגוף תחת מצבי סטרס, בשל היותן אוטואימוניות, ובהן אטופיק דרמטיטיס וסבוריאה, ובמקרים חריגים יותר של סטרס גם פסוראזיס מגיע לבקר, בצורת קשקוש אדמומי ומגורה".

עוד חשוב לציין, כי מסיבה זו, אנשים שלוח הזמנים שלהם צפוף באופן קבוע, חייבים לדברי ד"ר מרסר להכניס לשגרתם ארוחות מזינות ובריאות ושעות שינה מספקות, כי הגוף צריך את "הטעינה" הבסיסית של תזונה ומנוחה.

אקנה
אקנה | צילום: shutterstock

לדברי המומחית, "במקרים קיצוניים, כאשר שני אלו חסרים או שהגוף לא זוכה לקבלם במידה מספקת, הוא מאותת כמצוקה לכך שהוא קורס, וזה מתבטא בין היתר בתגובות כמו גירוי בשכבת ההגנה של העור. אם הגוף לא אוכל מזון שהוא טוב, בריא וסיבי - גוון העור עשוי להיות אפור ועייף, מבוסס תאים מתים, והמראה הכללי אינו חיוני".

מומחית העור גם טוענת כי אנשים שטסים הרבה יכולים למנוע משמעותית את מצב העור האיום, המתקבל בסופה של כל טיסה, ובפרט בטיסות ארוכות. "לאחר טיסה, העור סובל מקפיצות ומתחושת מחנק, והוא הופך להיות בעל מרקם צימוקי, מגורה ועייף".

"הסירקולציה המינימלית שאנו חווים בתוך המטוס, היעדר האוויר וכמות החיידקים המצטברים ללא תחלופה - מכניסים את העור למצוקה ולסטרס, וזה אחד המצבים שבהם שכבת ההגנה שלנו עובדת הכי קשה, על מנת לשמר את העור מכל המזיקים. לכן, טיפ מעניין להיילי ביבר ולטסים במיוחד בתקופה זו - הכינו את העור בטרם תטוסו, הציפו אותו בלחות, עם סרומים עשירים, תרסיסי לחות וקרמים עשירים, והגיעו לטיסה כאשר עור הפנים שלכן מוכן לכך".

אקנה אצל מפורסמות
אקנה אצל מפורסמות | צילום: ארכיון

בנוסף, מתברר כי בטיסות ארוכות כדאי לקחת למטוס מסכות בד ספוגות בחומרי לחות נעימים, שיעניקו לעור תחושה שהוא לא בתוך מטוס, וישאירו אותו יותר חיוני כמו תמיד. "גם בתום הטיסה חשוב לטפל בעור בעדינות, ולהעניק לו את מה שהוא צריך, עם מינימום גירויים של מרכיבים אלכוהוליים או מבושמים אלא שטיפת פנים עדינה במים פושרים, ושימוש בסבון עשיר בלחות, טפיחה עם מגבת והנחה של לחות, שתיספג היטב ותעזור לו להתאזן מחדש".

עוד התייחסה ד"ר מרסר לריאקציה של העור בעקבות שימוש בתכשיר חדש, שאותה ציינה היילי גם כן כגורם סיכון לגירוי שנוצר בעור הפנים שלה. "לכל סוג ומצב עור מתאימים תכשירי טיפוח מסוימים, וברור לכולנו שקרם לחות אחד לא יכול להתאים לכלל האוכלוסייה. על כן, ישנם תכשירים בעולם הטיפוח שנועדו לטפל בעור, אשר מרכיביהם אינם מתאימים לכולם".

אקנה
אקנה | צילום: ארכיון

"כאשר עור מגיב באדמומיות לתכשיר חדש, אין זה אומר בהכרח שהוא רגיש, אלרגי או לא מתאים - לפעמים זו רק התגובה הראשונית שלו לחומר פעיל, חומר שנועד לטפח או לטפל במשהו נקודתי, כמו למשל חומצות פעילות. לכן, כאשר אנו מתחילים שימוש במשהו חדש שהעור לא מכיר, חשוב לעשות שימוש באזור צדדי וקטן, ולחכות לריאקציה, לתת לו להתרגל - ואם התחושה היא לא נעימה או חריגה, וחלילה אף מתפתחת לחמורה יותר – יש לפנות לרופא בהקדם".

ד"ר מרסר מסבירה כי השימוש בתכשיר שאינו מתאים לעור יכול להחריף את מצבו, ובכל מקרה, לא יעניק לעור את מה שהוא צריך. "אז אם נסכם ונבין שאנחנו צריכים לדאוג להידרציה של העור, לאיזון שלו באופן בריא כדי שיקבל את הלחות שלה הוא נדרש, וגם לתזונה ושינה נכונה (ואל לנו לפסוח על שתיית מים מרובה) - הכי חשוב בסופו של דבר להיות ערים וקשובים לעור שלנו ולתגובותיו כשהוא 'מדבר' אלינו,  כפי שהיילי בעצמה עשתה".