אחרי המחדלים באסותא ת"א: תצומצם הפעילות ביחידת ההפריה

בתום שימוע שנערך בעקבות האירועים החריגים שכללו אב שנמצא לא תואם גנטית לילד שנולד במחלקה, הורה משרד הבריאות על צמצום הפעילות המתבצעת ביחידה להפריה החוץ גופית בבית החולים ברמת החייל, וכן הוחלט כי יש למנות גורם מלווה חיצוני בכיר מתחום בטיחות הטיפול, לאור "תרבות ארגונית לקויה ועומסי עבודה גבוהים אשר ללא ספק תרמו לפגיעה במטופלים"

זמן צפייה: 01:21

משרד הבריאות הורה היום (חמישי) לבית החולים אסותא ברמת החייל בתל אביב, על צמצום הפעילות המתבצעת ביחידה להפריה החוץ גופית - על רקע שורה של אירועים חריגים, בהם מחדל ההפריה מחודש מאי, ובו אב נמצא לא תואם גנטית לילד שנולד במחלקה, אירוע נוסף בו התייבשו 13 ביציות מופרות ושלא דווח, ומחדלים נוספים.

ההוראה הגיעה בעקבות שימוע שנערך ליחידת ההפריה, בנוכחות ראשי אסותא והייעוץ המשפטי של בית החולים. בנוסף, הוחלט כי על בית החולים למנות גורם מלווה חיצוני בכיר מתחום בטיחות הטיפול.

ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, ד"ר הגר מזרחי, שניהלה את השימועים וכן את הבירור המעמיק בנושא זה, בחנה את כלל הנתונים בהם התבצע ליקוי ניהולי בתחום בטיחות הטיפול, ובהם הניהול והתחקור של אירועים חריגים במרכז הרפואי - שני אירועים משמעותיים זהים בהפרש של חודשים בודדים וההתייחסות לאירועים אלה על ידי בית החולים, ובשל אופן הטיפול במידע שהתקבל בעניין אירוע שלישי.

Whatsapp Image 2023 05 22 At 1
בית החולים אסותא רמת החייל | צילום: חדשות 13

ד״ר מזרחי קבעה כי "כשלים אלה קשורים לתרבות ארגונית לקויה בתחום בטיחות הטיפול, וכן לעומסי עבודה גבוהים ביחידה להפריה החוץ גופית, אשר ללא ספק תרמו לפגיעה במטופלים".

במסגרת צמצום הפעילות המתבצעת ביחידה, לא יתבצעו מעבר ל-25 פעולות של שאיבת ביציות והחזרת עוברים ביום עבודה; תופסק לאלתר קליטת מטופלים ומטופלות חדשים ביחידה; סיום העבודה ביחידה לא יאוחר משעה 23:00. כל זאת - עד להודעה חדשה, על מנת לוודא שהיקף הפעילות מתאים לסטנדרט המתחייב, ושהיחידה מתנהלת בצורה שאינה מסכנת את בריאות הציבור או פוגעת בבריאות הציבור ובזכויות המטופלים.

לאחר ביצוע פעולות אלה, תתכנס וועדת בדיקה על מנת לבחון מחדש את קבלת ממצאיה ומסקנותיה, בכפוף לביצוע בקרה חוזרת ביחידה.

מאסותא נמסר: "מדובר בהחלטה לא-מידתית ומפלה, אשר תפגע קשות וללא הצדקה בציבור המטופלות. אסותא ביצעה בשנה האחרונה תהליכי שיפור ניכרים, תוך הטמעת טכנולוגיות חדשות ושיפור תהליכי ניהול סיכונים ונהלי דיווח, כך שהיום קיימת בבית החולים מעבדה מיטבית בקנה מידה בין לאומי".

עוד נמסר כי "באסותא דורשים ממשרד הבריאות לבצע לאלתר בקרה חוזרת ביחידה כדי לאמת את השיפורים שנעשו ולהביא לשינוי ההחלט, כיוון שאין בה היגיון".