בדרך לחיסון רביעי? החל ניסוי לבדיקת היעילות מול האומיקרון

בבית החולים שיבא החלו לבחון את יעילותה של מנת דחף רביעית • הממשלה צפויה לאשר חוק שישלול את המימון מהמבודדים במלוניות • התפרצות נוספת בבית ספר: 24 תלמידי חטיבת ביניים בפתח תקווה נדבקו בקורונה - 5 מהם באומיקרון

זמן צפייה: 03:46

בבית החולים שיב"א תל השומר התחיל ביום חמישי האחרון ניסוי ביחס ליעילות חיסון רביעי, שייבחן על פני 200 בני אדם. מטרת הניסוי היא להבין שני דברים - מה מצב המערכת החיסונית של מי שקיבל שלושה חיסונים והאם ישנה דעיכה, ובמקביל לבדוק מה קורה למי שיקבל את החיסון הרביעי.

כרגע במשרד הבריאות מבקשים לקנות זמן עד שיגיע הגל הבא, וההערכה היא שהוא יגיע מהר מאוד, תוך 10-20 יום. לכן נתב"ג למעשה כבר די נסגר, והשאלה הגדולה היא מה יקרה ביחס להגבלות, כאשר ככל הנראה נדע את התשובה תוך כמה ימים.

בתוך כך, בחטיבת הביניים "עלומים" בפתח תקווה דיווחו על התפרצות בימים האחרונים, כאשר 24 תלמידי כיתות ח' התגלו כמאומתים, מהם לפחות חמישה נדבקו בווריאנט האומיקרון. בעקבות ההתפרצות נסגרה החטיבה השבוע, וכל התלמידים עברו ללמידה מרחוק.

נתב''ג קורונה
קורונה בנתב''ג | צילום: רויטרס

הממשלה צפויה לדון ולאשר מחר חוק חדש שיאפשר לשלול את המימון מהמבודדים במלוניות הקורונה. המשמעות היא שמי שישוב ממדינות אדומות, אשר מספרן הולך וגדל, כאשר הוא לא מחוסן או מחלים מחצי השנה האחרונה, ידרש לשהות במלונית על חשבונו.

במקרים מסוימים המדינה תוכל להציע מימון חלקי, כאשר היא זו שתקבע את הקריטריונים, וכדי לקבוע מי בדיוק ישלם וכמה, יגובשו בנפרד תקנות שיובאו גם הן לאישור הממשלה בהמשך. המטרה היא כביכול לגבות את עלות הבידוד ממי ששוהים במלוניות האלו, אך בצעד הזה המדינה מעוניינת לעודד אנשים להתחסן.

הסעיף הרגיש ביותר בחוק הוא זה שקובע כי המדינה תוכל להציע מימון בהתאם לנסיבות הבידוד. למשל, אם בהמשך גם מחוסנים ידרשו להתבודד במלונית בנסיבות כאלה או אחרות, אז תוכל המדינה להחליט שהיא כן מממנת את הבידוד שלהם.

Travellers Walk Towards The Coronavirus Disease (covid 19) Pandemic Testing Area At Ben Gurion International Airport
קורונה בנתב''ג | צילום: רויטרס

בשל גל ביטולי כרטיסי הטיסה מצד הצרכנים שחוששים לחזור לבידוד, חברות תעופה מובילות בעולם, כמו "וירג'ין" ו"בריטיש איירוויס", מבטלות את כל טיסותיהן לישראל, וחברות אחרות כמו "אייר פראנס" מצמצמות את התדירות, למשל מ-7 ל-3 טיסות שבועיות בלבד.

באשר לשאלת הרחבת רשימת המדינות האדומות, מחר תיפול ההכרעה בשאלת ארצות הברית. כשבוחנים את נתוני התחלואה, יש הצדקה להכניס את כל מדינות צפון אמריקה לרשימת המדינות האדומות, אך מצד שני יש גם רגישות מדינית, ולכן הנושא הזה יובא לדיון נפרד בממשלה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-1812212010' autoplay='0' credit='' desc='פרופ′ נחמן אש: "אם האומיקרון גורם רק לתחלואה קלה נוכל להקל בהגבלות"' poster='' kid='1_2zj74knd' duration='229']

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, התראיין הערב למהדורת השבת ואמר כי בהמשך השבוע נדע אם יהיה צורך בחיסון רביעי. "אנחנו רואים היום שהאומיקרון עוקף מעט את החיסון", אמר אש, "כך שיכול להיות שיהיו אצלנו הדבקות, אבל אנחנו מעריכים שחיסון הדחף מגן מפני תחלואה קשה, לכן החשיבות הגבוהה של החיסונים".

"אם האומיקרון גורם רק לתחלואה קלה אז נוכל להקל בהגבלות", הוסיף אש, "הרווחנו זמן חשוב בזה שסגרנו מהר את המעבר לדרום אפריקה. בזמן הזה חשוב להאיץ את ההתחסנות, גם במנת הדחף. אני מעריך שככל שנראה שהתחלואה היא קשה, נבוא עם הגבלות. אם נראה שמדובר במחלה קלה אני מניח שלא נבוא עם הגבלות חדשות".