בר סימן טוב: "נבצע 100 אלף בדיקות דם כדי להיערך לגל שני"

מנכ"ל משרד הבריאות אמר בריאיון ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל תחל במבצע בדיקות סרולוגיות, כדי להבין אם אוכלוסיית ישראל פיתחה חסינות עדר או שמא רק אחוז קטן ממנה נדבק

זמן צפייה: 00:48

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר אתמול (שלישי) בריאיון ל"ניו יורק טיימס", כי ישראל מתכוונת לבצע 100 אלף בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים לנגיף הקורונה בדם, וכך לדעת בקירוב מהו שיעור האוכלוסייה שנדבק עד כה, האם ישנה חסינות עדר ועד כמה ישראל מוכנה לגל הדבקה שני. הבדיקות יחלו בשבועות הקרובים.

"זו המשימה החשובה ביותר: להיערך לגל השני, במיוחד אם יתפרץ במהלך החורף", אמר בר סימן טוב. "למזלנו, נגיף הקורונה התפרץ אחרי עונת השפעת. אך אנו לא יכולים להניח שלא יהיה גל נוסף או שהוא יתפרץ בהכרח במהלך הקיץ".

דוגמית פלזמה נבדקת לפני טיפול בחולה קורונה | צילום: רויטרס

בר סימן טוב אמר בריאיון כי הוא מעריך ששיעור הישראלים שכבר נדבקו ויש להם נוגדנים לנגיף הוא בין פחות מאחוז עד ל-10 אחוז. "אנחנו רוצים לדעת את האמת", אמר.

ד"ר יאיר שינדל, מייסד שותף ושותף מנהל של קרן ההון סיכון aMoon, וחבר בכוח משימה של משרד הבריאות, שדחף לביצוע סקר רחב היקף, הסביר ל"ניו יורק טיימס" כי המחקר עשוי ללמד אם אכן ישנה אפשרות של חסינות עדר לנגיף. "חלק ממה שאנחנו מנסים לעשות זה לענות על השאלות של ארגון הבריאות העולמי", אמר. כזכור, ארגון הבריאות העולמי הזהיר כי הימצאות נוגדנים בדם אינה מבטיחה שהאדם חסין, וכי אין הוכחה שאינו יכול להידבק בשנית.

במידה שהסקר יצביע על התרחיש החיובי, לפיו 10 אחוז מהישראלים פיתחו נוגדנים, וגל שני יתפרץ בסדר גודל הדומה לגל הראשון, המשמעות היא שכ-2,300 בני אדם יזדקקו לטיפול נמרץ, הסביר ד"ר שינדל. מערכת הבריאות יכולה לעמוד בשיעור חולים שכזה.

עם זאת, בתרחיש השלילי יותר, הסביר ד"ר שינדל כי אם יתגלה כי רק אחוז קטן מהנבדקים נחשף לנגיף, מספר המיטות הנחוצות במחלקות טיפול נמרץ ברחבי הארץ עלול להגיע ל-12,000. בתרחיש כזה, מערכת הבריאות של ישראל תקרוס.

משה בר סימן טוב, בר סימן טוב, משרד הבריאות, מנכל משרד הבריאות, מנכ''ל משרד הבריאות
מנכ''ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב

לפי הדיווח, ישראל הוציאה כ-40 מיליון דולר כדי להשיג 2.4 מיליון בדיקות נוגדנים משני ספקים שקיבלו אישור לשימוש בשעת חירום ממנהל המזון והתרופות האמריקני - "מעבדות אבוט" בארה"ב ו"דיאסורין" שבאיטליה.