בהר הרצל נערך הטקס המסורתי: חוגגים עצמאות ישראל בת 69‎

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל פתח את אירועי יום העצמאות. יו"ר הכנסת קרא לאחדות: "לא כל ימין הוא ימין פאשיסטי ולא כל שמאל הוא שמאל בוגדני". לאחר מכן החלו חגיגות המוניות בכל הארץ עם מופעים וזיקוקים

הרצליה זיקוקים יום העצמאות במה
הרצליה זיקוקים יום העצמאות במה | צילום: ארז כרמל

מדינת ישראל עוברת מעצב לשמחה - וחוגגת 69 שנות עצמאות: בהר הרצל התקיים הערב (שני) טקס הדלקת המשואות המסורתי במעמד יו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין. ב-20:00 הועלה הדגל לראש התורן - האות שסימל את סיום אירועי יום הזיכרון ותחילת חגיגות העצמאות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בטקס, שהתקיים השנה בסימן "יובל לשחרורה ואיחודה של ירושלים", השיאו משואות 14 נבחרים שאושרו על-ידי הוועדה לסמלים ולטקסים - 12 משואות כנגד 12 שבטי ישראל וכן 2 משואות נוספות של נציגי העם היהודי בתפוצות. שרת התרבות והספורט מירי רגב העומדת בראש הוועדה ציינה עם פרסום שמות מדליקי המשואות כי כל אחד מהם יספר את סיפורה של ירושלים מזווית אישית. "כולם אוהבי ירושלים שתורמים במעשיהם וברוחם לבניינה, לשגשוגה וליופיה של ירושלים", ציינה השרה.

[brightcove_iframe video_id='yuli_vtr2_n20170501_v1' autoplay='0' credit='צפו בנאומו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין' desc='' kid='' duration='0'']

מדליקים משואה משותפת. אדלשטיין וברקת
מדליקים משואה משותפת. אדלשטיין וברקת | צילום: איציק הררי דוברות הכנסת

הערב הודלקה לראשונה גם "משואת העם היהודי" על ידי שני נציגי הקהילות היהודיות מהתפוצות, שתרמו תרומה משמעותית לירושלים. בנוסף, לכבוד יובל שנים לעיר ירושלים, החליטה השרה רגב בתיאום עם יו"ר הכנסת כי את משואת המדינה ישיאו יחד יו"ר הכנסת וראש העיר ירושלים ניר ברקת על תרומתו לקידומה ולשגשוגה של העיר ירושלים בעשור האחרון.

אדלשטיין: "לא כל שמאל הוא בוגדני ולא כל ימין הוא פשיסטי"

בנאום פייסני קרא יושב ראש הכנסת ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין לאחדות בעם. "גם היום עלינו לשמור על אחדות ירושלים, אך לא פחות מכך - עלינו לשמור על אחדות ישראל. שלמה המלך כבר הזהיר: 'באין חזון – יפרע עם'. ואני מוסיף: באין אחדות – ייפרע עם. בימי בית שני, הפיצול בתוך העם היהודי, הביא לחורבן ולגלות. היום, בפתח שנת ה-70 למדינה, עלינו להפנים: לא כל דבר בחיים שלנו הוא ימין או שמאל. לא כל ימין הוא ימין פשיסטי ולא כל שמאל הוא שמאל בוגדני. אם נמשיך בדרך פסולה זו – נוביל לפלגנות ונביא על עצמנו חורבן".

אדלשטיין הוסיף: "הרבה מתח ושנאה מיותרים היו בינינו בשנה שחלפה. במקום לשוחח אחד עם השני - צעקנו אחד על השני. במקום לבדוק את הדברים - מיהרנו להאשים. מרוב שנאה, שכחנו איך לאהוב. עלינו לראות את עצמנו כתלכיד ישראלי גדול, שכולנו, כל האזרחים והאזרחיות, שותפים בו. לא נוכל לשמור על אחדות ירושלים, אם לא  נשמור על אחדות עם ישראל".

[brightcove_iframe video_id='bibi_video_vtr2_n20170501_v1' autoplay='0' credit='דבריו המצולמים של ראש הממשלה נתניהו' desc='' kid='' duration='0'']

חגיגות העצמאות
חגיגות העצמאות | צילום: חדשות 2

בין מדליקי המשואות: יהורם גאון, חנה הנקין, ששכלה את בנה וכלתה בפיגוע וכדורגלן העבר אורי מלמיליאן

לאחר ברכתו המוקלטת של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונאומו של יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין, החל טקס הדלקת המשואות המסורתי. את המשואה הראשונה הדליק הסופר ואיש הרוח הירושלמי אלי עמיר. אחריו עלה יעקב (יקי) חץ, לוחם מילואים בגדוד 66 של חטיבה 55 במלחמת ששת הימים, ולאחר מכן הדליקה משואה מירי ארנטל, שייסדה יחד עם בעלה חיים את ארגון "זכרון מנחם" לזכרו של בנם מנחם שנפטר ממחלת הסרטן.

בהמשך, את משואת יהדות התפוצות הדליקו מיכאל סטיינדהרט, נדבן בולט המעורב בפרויקטים רבים בישראל ובקרב יהדות ארה"ב, והרב משה הייר, דיקן ומייסד "מרכז שמעון ויזנטל" ו"מוזיאון הסובלנות" המסופח אליו. לאחר מכן הדליקה משואה הרבנית חנה הנקין, מחלוצות בתי המדרש לנשים, ששכלה את בנה הרב איתם הנקין וכלתה נעמה בפיגוע סמוך ליישוב איתמר באוקטובר 2015.

כדורגלן העבר אורי מלמיליאן
כדורגלן העבר אורי מלמיליאן | צילום: חדשות 2
צילום: חדשות 2
צילום: חדשות 2

מדליקי המשואות הנוספים: המסעדן אלי מזרחי, פרופ' אחמד עיד, מנהל המחלקה לכירורגיה כללית בבית החולים הדסה הר הצופים, כדורגלן העבר אורי מלמיליאן, פרופ' אמנון שעשוע, מרצה למדעי המחשב באוניברסיטה העברית ומייסד חברת "מובילאיי", דינה סמטה, בעלת לקות ראייה וחניכה ומתנדבת במוסד "בית חינוך עיוורים" והזמר וחתן פרס ישראל יהורם גאון. לבסוף, את משואת צה"ל ידליקו רב-סרן ירוס ירושלים, ראש מדור הסברה במפקדת קצין החינוך והנוער הראשי וסגן דין ארגיל, מפקד צוות חוד בגדוד "צפע" של חטיבת הצנחנים.