"יום שישי ה-13": מסורת של אסונות גדולים

"יום שישי ה-13" מטיל אימה לא רק בשל אמונות טפלות, אלא גם כי התרחשו בו כמה אסונות גדולים. איך הפך שישי ה-13 לכה מושמץ?

יום שישי ה-13: היסטוריה של אסונות

מפחדים מיום שישי ה-13? כנראה שיש סיבה: בין פעם אחת לשלוש פעמים בשנה, נפגשים יום שישי והמספר 13 על לוח השנה שלנו - בדיוק כמו היום. אלא שעבור מיליונים ברחבי העולם, לא מדובר בעוד יום רגיל, אלא ביום בעל משמעות מרתיעה למדי. אפילו מפחידה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

כבר מאות שנים שאמונות עתיקות קושרות את יום שישי ה-13 בחודש ליום רע - עקב כך שברבות מהן יום שישי בשבוע נחשב ליום רע, וכמוהו גם המספר "13". אז מאיפה זה בא והאם יש בזה אמת?

לפי אגדה אורבנית מתחילת המאה ה-14, המלך צרפת פיליפ הרביעי הורה לענות את אבירי מסדר שלמה שהוצבו כאן בארץ הקודש ביום שישי ה-13 באוקטובר 1307, אחרי שלטענתו עבדו את השטן. לפי אמונה אחרת, מקור הרע שביום הזה הוא בכך שבסעודה האחרונה של ישו נכחו 13 בני אדם - סעודה שלאחריה נצלב ישו, ביום שישי בשבוע.

החשש מיום שישי ה-13 החל שם?
החשש מיום שישי ה-13 החל שם? | צילום: רויטרס

אלא שהקשר בין יום שישי, 13 בחודש ומזל רע לא מבוסס רק על אמונות, אלא על כמה וכמה מקרים נוראיים שהתרחשו ביום הזה לאורך ההיסטוריה: ביום השישי ה-13 ב-1970 הכתה בבנגלדש אחת מסופות הציקלון האיומות בהיסטוריה שגבתה חצי מיליון קורבנות. ב-2012 טבעה במועד הזה ספינת התענוגות האיטלקית קוסטה קונקורדיה מול חופי איטליה - אסון בו נספו 32 בני אדם.

טבעה ב''יום המקולל''. קוסטה קונקורדיה
טבעה ב''יום המקולל''. קוסטה קונקורדיה | צילום: RTR

מתקפת הטרור הרצחנית בפריז התרחשה אף היא ביום שישי, 13 בנובמבר 2015 - ויום שישי ה-13 הוא גם היום והתאריך בו נולד מנהיגו הראשון של ארגון הקו-קלוקס-קלאן הגזעני והמאיים, נייתן בדפורד - ארגון שקיים עד ימינו. גם המפיק ובמאי הקולנוע הנודע אלפרד היצ'קוק, שנחשב לאמן סרטי המתח והאימה של כל הזמנים נולד ב-13 בחודש, אלא שבמקרה שלו זה היה דווקא יום ראשון.

כתה ביום שישי ה-13. מתקפת הטרור בפריז
כתה ביום שישי ה-13. מתקפת הטרור בפריז | צילום: רויטרס

יש כמובן גם כאלה שבעיניהם השילוב של יום שישי והמספר 13 דווקא נחשב טוב: ביהדות למשל, בה יום שישי נחשב למבורך וכמוהו גם המספר 13 - מספר מידות הרחמים של האל - וגם גיל בר המצווה. במקסיקו, ספרד ויוון היום בעל הייחוס השלילי הוא בכלל יום שלישי ה-13.

אסטרואיד יפגע ביום שישי ה-13?
אסטרואיד יפגע ביום שישי ה-13? | צילום: Fox News

אז מה עושים? לא באמת צריך להיזהר ביום הזה יותר מבכל יום אחר בשנה. לפחות עד יום שישי ה-13 באפריל 2029, אז צפוי האסטרואיד אפופיס לחלוף קרוב למדי לכדור הארץ - כך לפחות מזהירם מדענים. בינתיים, יהיה עליהם ועל האנושות להתמודד מחדש עם שלל ימי שישי ולצדם המספר 13, בכל כמה חודשים.