האדם הראשון שטס בכנפיים ממונעות: "אני כמו ציפור - וזה יפהפה"

איב רוסי, הידוע בעולם בכינויו "ג'ט-מן", סיפר לחדשות 13 על החוויה הייחודית של תעופה באוויר הפתוח ועל הסכנות הכרוכות בה: "בכיתי בתוך הקסדה. זו זכות גדולה לעוף כך"

"איש הסילון", איב רוסי
"איש הסילון", איב רוסי | צילום: החדשות 13

איב רוסי, טייס בחברת תעופה שווייצרית, ידוע ברחבי העולם בכינוי "ג'ט-מן" ומוכר כאיש הראשון שעף באמצעות מערכת כנפיים ממונעת. רוסי עשה היסטוריה כשטס לראשונה בין אנגליה לצרפת, כשאת המערכת, ניווט על ידי תנועות גופו בלבד. "זה דבר יפהפה", סיפר רוסי ליעקב אילון. "אתה יכול לתאר לעצמך, בילדותך, כשרצית להעמיד פנים שאתה ציפור או מטוס. זה לא בתוך קופסה כמו מטוס. אני מחוץ לקופסה, כמו ציפור, ואני יכול לומר שזה יפהפה".

לדבריו המנגנון הפשוט הוא כמו חזרה לבסיס "לחזור לשורש החלום של בני אדם לעוף. רצינו לחקות את הציפורים. אני הדבר שעף. אני לא מטיס את הכנפיים שלי – הכנפיים פועלות לפי התנועות שלי וההבדל משמעותי. במטוס אתה מכוון, אתה מזין מידע ואתה פועל בהתאם למכונה, כי אתה יושב בתוכה".

תעופה באמצעות כנפיים מכניות
תעופה באמצעות כנפיים מכניות | צילום: החדשות 13

בגיברלטר, הוא חווה אירוע שלא ציפה לו כשעשה טעות קטנה בניתוח מזג האוויר והרוח ואיבד גובה במהלך ההכנה ליציאה. כשעלה בחזרה לגובה, הוא נקלע למערבולת ואיבד שליטה לחלוטין. "הייתי כבד, הייתי איטי ועם כנפיים בהרבה פחות טובות משיש לי עכשיו ונאלצתי לטפס מעל שכבת עננים, שם יש מערבולות. איבדתי שליטה ונאלצתי להפיל את הכנפיים שלי. סיימתי בתוך המים, אבל אני עדיין כאן. כחייל חיל האוויר לשעבר, התאמנו על תרחישי הישרדות כאלה".

רוסי סיפר כי היעד שריגש אותו הכי הרבה היה ריו דה ז'נרו בברזיל: "יש מקומות יפים כל כך בעולם, אבל אחד המקומות היפים ביותר שעפתי מעליהם היה בריו, מול פסל ישו הגואל עם השילוב של עיר גדולה, ירוקה מאוד. יש את האוקיינוס, את הגלים, את החופים. זה היה רגע מרגש מאוד. אני יכול לומר שבכיתי בתוך הקסדה שלי והודיתי על כך שאני כאן. זו זכות גדולה כל כך לעוף ככה".

לדבריו, בעתיד אנשים יוכלו לעוף באמצעות מערכת הכנפיים הזאת. "אפשר להשוות זאת לאופנוע ים אווירי, תוכל להגיע עם כנפיים כמו שלי למשרד בבוקר", אמר רוסי.