פייסבוק תובעת את NSO הישראלית: "פרצה לטלפונים דרך ווטסאפ"

ענקית הטכנולוגיה הגישה תביעה נגד חברת הסייבר הישראלית, שעוסקת בפיתוח תוכנות ללוחמה ולריגול דיגיטלי. "NSO פרצה ל-1,400 טלפונים של עיתונאים ודיפלומטים דרך אפליקציית המסרים"

NSO, פייסבוק
NSO, פייסבוק | צילום: חדשות 13

חברת פייסבוק הגישה הערב (שלישי) תביעה משפטית נגד חברת הסייבר הישראלית NSO, בטענה שפרצה לחשבונות של כ-1,400 משתמשי אפליקציית המסרים "ווטסאפ" שבבעלותה. מכתב התביעה עולה כי ענקית הטכנולוגיה העולמית מאשימה את NSO בכך שעשתה זאת באמצעות שתילת תוכנות זדוניות ווירוסים.

לטענת פייסבוק, החברה הישראלית עשתה זאת לאחר סינון ומיקוד קבוצת משתמשי הווטסאפ אחריהם הייתה מעוניינת לעקוב, פעולה הנקראת בעגה המקצועית "טרגוט". NSO טרגטה לכאורה טלפונים של מובילי דעת קהל בהם עיתונאים, דיפלומטים, פעילי זכויות אדם ופקידי ממשלה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

עד סוף 2019: ת"א וערים נוספות בגוש דן יפעילו מערך הסעות בשבת

לאחר שנער פלסטיני נורה למוות ברצועה: לוחם הורשע בהסדר טיעון

חקירת הטרדת העד: "המשטרה אסרה על יועצי רה"מ לשוחח עימו"

פייסבוק לוגו
פייסבוק לוגו | צילום: צילום מסך

עוד עולה מכתב התביעה כי NSO ניסתה לפרוץ גם לאפליקציית פייסבוק, אך ללא הצלחה. משלא עלה בידה לעשות זאת, כך לטענת פייסבוק, הפעילה NSO את תוכנת הדגל שלה - "פגסוס" באמצעותה השיגה גישה לאפליקציות שונות דוגמת סקייפ, טלגרם, פייסבוק מסנג'ר ותוכנת המסרים של חברת אפל - iMessage.

מוקדם יותר השנה הודתה ווטסאפ כי היא חשופה לניסיונות פריצה לחשבונות משתמשיה, אך לא ציינה מי עומד מאחוריהם. חברת הבת של פייסבוק מסרה כי היא איתרה את כל 1,400 המשתמשים שחשבונם נפרץ, ועדכנה אותם בדבר.

מחברת NSO נמסר בתגובה: "אנו דוחים בכל תוקף את הטענות של פייסבוק. המטרה היחידה של מוצרינו היא לסייע לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים מורשים להילחם בטרור ובפשעים חמורים, שלעתים מסתתרים מאחורי פלטפורמות ואפליקציות מוצפנות. טכנולוגיה זו לא מיועדת או מורשית לשימוש נגד פעילי זכויות אדם או עיתונאים. היא נועדה להציל חיים ועשרות רבות של אנשים ברחבי העולם חייבים את חייהם לטכנולוגיה של NSO.

עוד נמסר מהחברה כי "המציאות היא שפלטפורמות ואפליקציות מוצפנות, משמשות לעיתים ארגוני פשיעה, פדופילים, ברוני סמים וטרוריסטים ומאפשרת להם לחמוק מידיהם של רשויות החוק וארגוני הביון. הטכנולוגיות של NSO מספקות לממשלות פתרונות ממוקדים ומידתיים לבעיות אלה. אנו מתייחסים לכל שימוש במוצרינו שאינו מיועד למלחמה בטרור ופשיעה כשימוש לרעה, ואוסרים זאת במסגרת החוזים שלנו. אם אנו מאתרים שימוש לא ראוי אנו פועלים בהתאם.

החברה חתמה את ההודעה בכך ש"טכנולוגיה זו מיועדת לשמירה על זכויות אדם, בין היתר הזכות לחיים ולביטחון, וזו הסיבה שהודענו על התאמת המדיניות שלנו לכללים המנחים של האו"ם לעסקים וזכויות אדם, כדי לוודא שהמוצרים שלנו מכבדים את כל זכויות האדם".