הערב: איך שינה משפט אייכמן את זיכרון השואה בחברה הישראלית?

57 שנים עברו מאז האירוע המכונן שבו נגזר מוות על פושע המלחמה הנאצי. יוסף קליינמן, ניצול שואה שהעיד במשפט, זוכר עד היום את האירועים: "ידעתי שהילדים עתידים למות" • פרויקט תיעודי מיוחד

זמן צפייה: 04:26

כמעט שישה עשורים עברו מאז המשפט שבו נגזר גזר דין מוות על אדולף אייכמן, אחד מהאדריכלים המרכזיים של "הפיתרון הסופי" ליהודים בשואה. עם ישראל האזין אז לעדויות המטלטלות של יותר ממאה ניצולים בשידור חי ברדיו, בהיקף נרחב ובגוף ראשון. יוסף קליינמן, ניצול מחנה ההשמדה אושוויץ, היה הצעיר מבין העדים ואחד האחרונים שנותרו בחיים. עד היום הוא זוכר הכול לפרטים, ולעיתים אף חוזר על אותם משפטים שמסר לבית המשפט בצעירותו.

"בערב יום כיפור הגיעה פקודה: כל הנערים אל מגרש הכדורגל", סיפר קליינמן במשפט, "פתאום עבר רעד על המגרש - ד"ר מנגלה הופיע רכוב על האופניים שלו. פתאום לחש לי אחי, 'אתה רוצה לחיות? תעשה משהו'. הרמתי כמה אבנים קטנות והתחלתי לדחוף אותן לתוך הנעליים שלי. אחרי רבע שעה ברחתי אל בין הגדולים ואף אחד לא הבחין. ככה נסתיימה הסלקציה, כאלף נערים לא השיגו את הגובה הדרוש". היום קליינמן משחזר בדיעבד: "הייתי נער מאוד עירני, ומיד הסקתי מסקנות - כל הקטנים שיוצאים מהכביש מיועדים למות".

יוסף קליינמן, ניצול שואה שהעיד במשפט אייכמן
יוסף קליינמן, ניצול שואה שהעיד במשפט אייכמן | צילום: חדשות 13

הפרוייקט המלא ישודר הערב במהדורה המרכזית.