לגעת בהיסטוריה הציונית: האוצר השמור שמסתתר בכניסה לירושלים

חמש קומות לתוך בטן האדמה, מוקף במנהרה ומוגן מפני סכנות הזמן החולף, נמצא הארכיון הציוני המרכזי - אוסף עצום של חפצים, מסמכים ותמונות היסטוריות, המספרים את סיפורה של התנועה הלאומית

זמן צפייה: 10:23

מאחורי חזות של בניין אבן פשוט בכניסה לירושלים שוכן מבנה מיוחד. עשרות אלפי אנשים עוברים לידו מדי יום, אבל רק מעטים יודעים מה מסתתר בו, חמש קומות בתוך בטן ההר, מוקף במנהרה רחבה שנועדה להגן על האוצרות שבפנים מרעידות אדמה, שיטפונות או מלחמה: הארכיון הציוני, שנולד לפני מאה שנה בברלין, הוברח לארץ לאחר עליית הנאצים לשלטון ב-1933 ומאז שוכן כאן, עמוק מתחת לכניסה לבירה.

הארכיון מחזיק שפע בלתי נתפס של פריטים היסטוריים, שמספרים ביחד את סיפורה השלם של הציונות. מהספר של הרצל בכתב ידו, דרך חולצתו המוכתמת בדם של טרומפלדור, ועד הפרוטוקולים של ההסתדרות הציונית, קק"ל, הסוכנות וקרן היסוד: 12 אלף מטרים של מדפים, מאה מיליון מסמכים, כמעט מיליון וחצי תצלומים, 35 אלף כרזות, רבע מיליון מפות ו-1,500 תיקים אישיים של גדולי הציונות, בהם סוקולוב, וייצמן וארלוזורוב.

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

לוחם ציוני ומהפכן משפטי: המורשת העשירה של מאיר שמגר

"ציוני ענק": שר האוצר לשעבר יגאל כהן אורגד מת בגיל 82

אחרי האיחוד: בנט ממצב עצמו כמנהיג הציונות הדתית • פרשנות

הארכיון הפרטי של הרצל
הארכיון הפרטי של הרצל | צילום: חדשות 13

קודש הקודשים הוא הארכיון הפרטי של חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל. ב-1937 נערך מבצע חשאי בו הבריחו לארץ את כל תכולת ביתו של הרצל בווינה, וכעת הפריטים ההיסטוריים ששרדו את המסע שמורים היטב בבטן האדמה. גם הציוד של יוסף טרומפלדור מוחזק בידי הארכיון ונמצא כעת במעבדת השימור. "אני נוגע בהיסטוריה, ממש מחזיק אותה ביד", סיפר ד"ר יגאל סתרי, מנהל הארכיון. "ואני מתרגש בכל פעם מחדש".

לצד גדולי האומה נמצאים בארכיון גם סיפורים קטנים של אנשים פרטיים. ארגז ממרוקו, ארגז מפולין, וכל אחד מלא במסמכים רבים שמתעדים את החיים היהודיים ואת הפעילות הציונית בגולה. "כל אחד יכול לפנות אלינו ולבקש שנבדוק אם יש חומר על המשפחה שלו", ציין סימון שליאכטר, מהמדור לחקר משפחה ושירותי קהל. "זה הכיף שלנו, לתת לאנשים את הריגוש הזה, את האחיזה במשהו שהיה פעם שלהם, חלק מההיסטוריה הפרטית שלהם".

''אלטנוילנד'' בכתב ידו של הרצל
''אלטנוילנד'' בכתב ידו של הרצל | צילום: חדשות 13
הפרוטזה של טרומפלדור
הפרוטזה של טרומפלדור | צילום: חדשות 13