משרד החינוך החרים דיון בחוק המצלמות, כץ תקף: "החוק יעבור"

ועדת הכנסת התכנסה במטרה לדון בתיקון החוק שיחייב התקנת מצלמה בגני ילדים, אך נציגי משרד החינוך והסתדרות המורים בחרו שלא להגיע. יו"ר הקואליציה אופיר כץ, שיזם את החוק, זעם: "עפו מכתבים מעל הראש שלי בשביל לבטל את הוועדה, זה לא יעזור"

יו"ר הקואליציה אופיר כץ
יו"ר הקואליציה אופיר כץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דיון בעניין ליקויים בחוק המצלמות ואפשרות להרחבתו נערך היום (שלישי) בוועדת הכנסת. הוועדה דנה בהצעה לתיקון החוק של יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, אך נציגי משרד החינוך והסתדרות המורים סירבו להגיע ולקחת חלק. כץ זעם ואמר: "עפו מכתבים מעל הראש שלי בשביל לבטל את הוועדה. זה לא יעזור - הצעת החוק הזו תעבור".

הצעתו של כץ כוללת שני תיקונים עיקריים לחוק: פתיחת האפשרות להכנסת מצלמות אונליין במעונות לגילאים 0 עד 3, וחובת התקנת מצלמות במעגל סגור בגני ילדים בני 3 עד 6. בפתח הדיון אמר יו"ר הקואליציה: "אני לא אוותר, הצעת החוק הזו תעבור. אני אלחם למען הילדים, לא משנה מי יעמוד ממול. צר לי שמשרד החינוך וההסתדרות בחרו לא להגיע".

נציגי משרד החינוך והסתדרות המורים כאמור סירבו להגיע לדיון, למרות בקשות מצד הוועדה. עוד צויין כי נציגי המשטרה והפרקליטות הביעו תמיכתם בהרחבת החוק לגילי 3-5, בטענה כי ההצעה תסייע לבסס תשתית ראייתית לתיקים.

גן ילדים
גן ילדים (אילוסטרציה) | צילום: שאטרסטוק

במהלך הדיון נשמעו עדויות מצד הורים שילדיהם עברו התעללות במעונות ובגני הילדים. נתן, אב לילדה מפרשת ההתעללות בגן באילת אמר: "אני הייתי מההורים האלה שאמרו שלי זה לא יקרה, ובמהלך חצי שנה הסתבר ששלחתי את הילדה שלי לתא עינויים, שבו היא עברה התעללות וחטפה אגרופים. אם לא היו מצלמות, עד היום הייתי שולח אותה לשם".

א', אם לילדה שעברה התעללות בגן עירייה, אמרה כי "בעזרת מכשיר הקלטה שהסתרנו שמענו את הצעקות של הגננת, שמענו מכות וצעקות ואיומים. כמה ילדים צריכים להיות מצולקים?". בנוסף הגיע יהל, בחור בן 18 שהעיד על התעללות שעבר בעצמו: "17 שנים שאני חווה סיוטים. חטפתי מכות, זרקו אותי על הרצפה והטביעו אותי באמבטיה ואף אחד לא עזר לי. התמודדתי עם מה שאף אחד לא עבר. המשטרה אמרה לאימי שללא מצלמות לא ניתן להגיש תלונה, והפקירו אותי".

אלונה דניאל, ממטה המאבק למען הילדים, אמרה: "לא ברור לי איך שר החינוך ומזכ"לית ההסתדרות, לא מגיעים לדיון הזה ומתחמקים מאתנו במשך חצי שנה. איך אפשר להאמין במערכת כזאת? אני מבטיחה, מצלמות יהיו, ומה שיקרה עד אז, זה על אחריותם של שר החינוך ומזכ"לית ההסתדרות".