יום האישה הבינ"ל: "לא צריך לקדם כנשים, צריך שוויון הזדמנויות"

פערי השכר בין גברים לנשים קיימים גם בשנת 2022. נשים שהתקדמו תוך כדי השנים לתפקידי מפתח שוחחו עם אתר חדשות 13 על יום האישה הבינלאומי וקראו להעז, עודדו חברות להחליף דיסקט. והאם היום הזה מעלה מודעות או הוא חלק מהבעיה? הדעות חלוקות

זמן צפייה: 04:00

ברחבי העולם וגם בישראל מציינים היום (שלישי) את יום האישה הבינלאומי. לרגל יום זה פרסם אתמול המוסד לביטוח לאומי נתונים המעידים על מצבן הכלכלי והחברתי של נשים בישראל. לפי הנתונים לשנת 2021, כ-23.1 אחוזים מהנשים הבוגרות הן עניות לעומת 18.2 אחוזים מהגברים הבוגרים. מספר הנשים שהיו זכאיות לדמי אבטלה בשנה החולפת עמד על יותר מ-180 אלף לעומת כ-155 אלף גברים.

אבל זו לא הבעיה היחידה. גם בשנת 2022 עדיין קיימים פערי שכר בולטים בין נשים לגברים. יהודית ימפולסקי, נשיאת חטיבת משאבי אנוש של חברת "אמדוקס" העולמית, מסבירה: "מה שמעניין אותנו כחברה זה השכר של נשים וגברים שעושים את אותם תפקידים ובזה אנחנו עסוקים מאוד כחברה - גם במדידה וניטור וגם הכנסת הכלים הטכנולוגיים והמנגנונים שמאפשרים לנו לבנות הצעות שכר ללא תלות בציפיות המועמד או המועמדת שמורישות לנו פער שקיים בשוק ולטפל בעוד חסמים".

לדברי ימפולסקי, 44 אחוזים מעובדי אמדוקס בישראל הן נשים, 37 אחוזים בתפקידים טכנולוגיים ו-35 אחוזים בתפקידים ניהוליים. "לא במקרה בחרנו להקים את המרכזים שלנו בפריפריה. זה מעיד על מתן הזדמנות, על ההערכה האמיתי שלנו כחברה לגיוון בצוותים והעשייה שלנו בתוך הקהילות שבה אנחנו פועלים", היא מסכמת.

יהודית ימפולסקי נשיאת חטיבת משאבי אנוש באמדוקס העולמית
יהודית ימפולסקי, נשיאת חטיבת משאבי אנוש באמדוקס העולמית | צילום: עדי אורני

ישנן לא מעט נשים שנמצאות בתפקידי מפתח. אחת מהן היא אורנה הוזמן-בכור, יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, שסיפרה בשיחה לאתר חדשות 13 על תחילת הדרך המקצועית שלה. "הייתי עוזרת פרלמנטרית בכנסת. טיפסתי בפירמידה למעלה לאט לאט דרך מגוון תפקידים. אין ספק שהניסיון שצברתי עזר לי להתקדם. גברים שרוצים להצליח יודעים למנות נשים שיודעות להביא ערך למשרה".

הוזמן-בכור רואה אמנם עלייה במספר הנשים שמתמנות לתפקידי מפתח, אך גם מבהירה שזה לא מספיק. "בחמש שנים האחרונות שאני בתפקידי בנמל אשדוד, אני רואה יותר נשים בתפקידי מפתח ממה שהיה בעבר, אבל זה עדיין לא מספיק", היא מדגישה. "לנשים, לרוב, יש פחד, אבל צריך להעז. אם למשל אישה מתמודדת למכרז ולא מתקבלת, היא לוקחת את זה הרבה יותר קשה מגבר שלא מתקבל. אם הם לא מתקבלים למשרה, לרוב הם כבר עושים נקסט וממשיכים הלאה".

על פערי השכר בין נשים וגברים בנמל אשדוד אומרת יושבת ראש הדירקטוריון: "בין יו"ר אישה ליו"ר גבר זה אותו שכר. עם זאת, נתקלתי בפערי שכר בין גברים ונשים ואני נלחמת על זה. נמל זה מקום מסורתי ומקום היסטורי ואני עובדת מאוד קשה כדי לתקן את העוולות האלה, שלצערי עדיין קיימות גם אצלנו".

אורנה הוזמן בכור יו''ר דירקטוריון נמל אשדוד
אורנה הוזמן בכור, יו''ר דירקטוריון נמל אשדוד | צילום: רונן אקרמן

אוה מדז'יבוז' כיהנה עד לפני כשבועיים בתפקיד מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי והיא בטוחה מהו המסר הנכון ביום האישה הבינלאומי. "אנחנו לא צריכות שיקדמו אותנו כנשים אלא אנחנו צריכות שוויון הזדמנויות ומשם אנחנו ניקח את זה", אומרת מדז'יבוז' לאתר חדשות 13.

לדבריה, הפערים הכי גדולים בשכר בין נשים לגברים הם במגזר הפרטי. "ישראל במקום השלישי מלמטה בפערי שכר. זה לא מקום שאנחנו רוצים להיות פה", היא מסבירה. "גם במגזר הציבורי יש פערי שכר וזה משום שאין נשים בתפקידים בכירים, זה מה שנקרא תקרת הזכוכית, הרבה נשים לא מתקדמות ממגוון סיבות".

ההצעה שלה לצמצום פערי השכר בין גברים לנשים ברורה. "יש לדרוש שיהיו 50% נשים בתפקידים בכירים במגזר הציבורי. כרגע יש 28% פערי שכר בין גברים לנשים ובמגזר הפרטי אפילו עוד יותר, יש 33% פערי שכר ושם זה נובע מכמה סיבות, חלק מזה הוא משא ומתן כספי של נשים, שבאות עם פחות ביטחון מגברים, למשל".

אוה מדז'יבוז'
אוה מדז'יבוז' | צילום: ענבל מרמרי

לא מעט ביקורת נשמעת על קיומו בכלל של יום האישה הבינלאומי ואם הוא בכלל מעלה מודעות או שהוא חלק מהנצחת הבעיה. פרופ' רות הלפרין-קדרי, ראש מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר אילן ומי שכיהנה 12 שנים כמומחית וסגנית נשיאת ועדת האו"ם לביעור אפליה נגד נשים, חושבת שהיום הזה הכרחי להעלאת המודעות לשוויון מגדרי.

"יש חשיבות עצומה ליום הנשים הבינלאומי ולא יום האישה כפי שהתרגלנו אליו, ואני אומרת יום הנשים הבינלאומי מכיוון שיש מגוון של נשים מכל המגזרים", מסבירה פרופ' הלפרין-קדרי. "השגרה שלנו כנשים היא כן של אפליה ודעות קדומות וצריך להגיד את זה. מספיק להסתכל רק על הנתונים, המציאות היא כזו שעדיין נדרשת תשומת הלב והעלאת המודעות ולכן יש צורך גם ביום הזה, גם אם הוא נראה מלאכותי. אנחנו רחוקות שנות אור מלהגיע למצב של שוויון מגדרי ואנחנו מוכרחים כחברה לשאוף לכך שהמודעות תהיה קיימת לשיווין מגדרי".

פרופ' רות הלפרין-קדרי
פרופ' רות הלפרין-קדרי | צילום: רמי זינגר

מנגד, יש גם מי שטוענות שהיום הזה רק מקטין ומשריש את האי שוויון בין המגדרים. "אני חושבת שהיום הזה הוא יום שמקטין נשים ורק משריש את המיצוב של נשים כקורבנות בחברה בזמן שאנחנו מזמן לא כאלה", טוענת הילה שי וזאן, יועצת אסטרטגית וחברת כנסת לשעבר. "לצערי, יום האישה הפך להיות איפור וסטיילינג. בעיניי, דבר שמאוד מקטין נשים ומקטין את הדיון. צריך להתעסק בנשים ובשילובן בחברות בתפקידי מפתח. צריך שבמערכת החינוך יעסקו בשוויון מגדרי. המקום הבדלני הזה, של יום האישה הבינלאומי, הוא מקום שלא טוב לנו והגיע הזמן לסיים עם זה".