פרסום ראשון: בנט מרחיב את ההפרדה המגדרית באקדמיה

החרד"לים לחצו, ומדיניות חדשה של המועצה להשכלה גבוהה תאפשר גם לבני הציונות הדתית ולחוזרים בתשובה ללמוד בתוכניות מופרדות. בכיר במל"ג: "השר מדיר נשים מהשכלה גבוהה"

המועצה להשכלה גבוהה עתידה לצאת במדיניות חדשה, שתרחיב משמעותית את ההפרדה המגדרית באקדמיה. בין השאר, בעקבות לחץ החרד"לים על שר החינוך נפתלי בנט, 15% מהסטודנטים בתוכניות המופרדות יהיו בני הציונות הדתית, כמו גם בוגרי תיכונים חילונים שחזרו בתשובה וסטודנטים מחסידויות שבהם לומדים תכני ליבה לתעודת בגרות. בכיר במל"ג אמר לחדשות 13 כי: "בגלל כשלון התוכנית ובעיקר בגלל הלחץ של החרד"לים במחנה שלו, בנט מדיר סטודנטיות ומרצות ומפלה אותן".

המדיניות החדשה היא עליית מדרגה בהפרדה המגדרית, והיא תאפשר לראשונה ללמוד בתוכניות מופרדות גם בתואר השני. עד עתה, כדי לשמור על הרמה הלימודית הכיתות המופרדות היו סמוכות לאוניברסיטאות ולמכללות. אך מעתה הכיתות המופרדות ימוקמו בערים חרדיות, רחוק מהמוסדות האקדמיים.

ההחלטות החדשות מגיעות, בין היתר, בשל כישלון התוכנית לשילוב חרדים. בתוכנית החומש של המל"ג נקבע יעד של שילוב 19 אלף סטודנטים חרדים בהשכלה הגבוהה עד 2022. אך לאחר צמיחה יפה בשנים הראשונות, בשנתיים האחרונות חלה ירידה במספר הסטודנטים החרדים שנרשמו לתואר ראשון בתוכניות המופרדות. במועצה להשכלה גבוהה הבינו שלא יוכלו לעמוד ביעד שהציבו. במקביל, כמה מהמכללות הפעילו לחצים כבדים על המל"ג בשל הפסדים כלכליים שצפויים להם עקב ההרשמה המופחתת.

ביום ראשון צפוי להתקיים דיון על המדיניות החדשה בוועדה במועצה להשכלה גבוהה, זאת לקראת הגשת מסמך המדיניות לבג"ץ במסגרת העתירות שמתנהלות בימים אלו נגד ההפרדה באקדמיה ובמטרה להביא לאישורה תוך זמן קצר. בימים אלו דן בג"ץ בשתי עתירות בנושא ההפרדה באקדמיה: האחת של קבוצת אנשי אקדמיה, בהובלת פרופ׳ יופי תירוש, דיקנית הפקולטה למשפטים במכללת ספיר. העתירה השנייה היא של פורום קהלת, המזוהה עם הימין ונתמך על ידי גורמים חרד"לים, שמבקש לאפשר הפרדה לכולם במטרה לאפשר גם לבוגרי הציונות הדתית ללמוד בתוכנית המופרדת.

במועצה להשכלה גבוהה בחרו שלא להגיב. יו״ר מרצ תמר זנדברג, התייחסה להחלטה: ״האסון שהביא בנט על משרד החינוך הוא רק הפורומו למה שמחכה לנו אם סמוטריץ או פייגלין יהיו שרי החינוך הבאים. סיפורה של שפחה כבר כאן, ומראה לנו כמה מהר יכולה להדרדר דמוקרטיה ליברלית אם יורקים על ערכיה״.