"הצלנו עשרות בעלי חיים משריפה במדורות ואיש לא נענש"

החיילת שחר ליאני החליטה להילחם בתופעת שריפת בעלי החיים בל"ג בעומר. מאז שהייתה בת 13 היא מארגנת סיורים בכל הארץ למניעת הפגיעה המזעזעת, וקוראת לכם להצטרף

ל"ג בעומר הוא חג של מדורות, על האש, מפגשים חברתיים ורוח נעורים. אבל כידוע, החג הזה טומן בחובו גם הרבה סכנות. לנערים ולילדים החוגגים, לסביבה, וגם לבעלי חיים. כבר שנים שאנו עדים לתופעה אלימה ומטרידה של בני נוער שבוחרים לשרוף גורי חתולים וכלבים במדורות. מי שנלחם בתופעה הם בעיקר אזרחים מודאגים מכל הארץ, ובראשם שחר ליאני, חיילת בת 19, שיזמה סיורי מתנדבים שמטרתם לעצור את התופעה כבר כשהייתה בת 13, ושמתקיימים זו השנה השישית ביום ראשון הקרוב, ה-14 במאי.

גור שנמצא בשקית אטומה בוקר אחרי ל''ג בעומר ליד המדורות
גור שנמצא בשקית אטומה בוקר אחרי ל''ג בעומר ליד המדורות

"התחלתי את היוזמה כשילד מהכתה שלי סיפר ששרפו כלב בעיר שלי, רמת גן. חקרתי והבנתי שזו תופעה נפוצה" היא מספרת. "בשנה הראשונה סיירנו ב-11 ערים, ובשנה שעברה ב-70 ערים. אנחנו מתארגנים בקבוצות מסודרות ויוצאים לסייר. כל הרעיון הוא להיות שם בשטח כדי למנוע את זה בזמן אמת. רוב המקרים קרו בתל אביב. יש ריבוי מקרים גם בירושלים, אשקלון וחיפה - במיוחד בגלל השטחים הפתוחים שבאיזור. יותר קשה לעשות את זה באיזורים של מדורות של בתי ספר מאשר ביער שקט".

כמה התופעה הזו נרחבת?

"גם בשנה שעברה וגם לפני שנתיים הצלנו כ-40 בעלי חיים אבל מאוד קשה לכמת, כי ל"ג בעומר נופל על תקופת ההמלטות של גורי חתולים. זה אומר שיש הרבה גורים ברחובות שננטשים בקופסאות בשטחים פתוחים, ואלה גם האיזורים של מדורות, אז כשמוצאים קופסא כזו קשה לדעת אם הם נועדו לשריפה או ננטשו. היו מקרים שתפסנו את הילדים באותו רגע או כשהקופסא אצלם, ואז אפשר לדעת שהכוונה הייתה לשרוף. לרוב מדובר בבנים בני 14 עד 18, אני לא שמעתי ממתנדבים על מקרים של בנות, ולרוב זה נובע מלחץ חברתי - יש אחד שמוביל וכולם נגררים אחריו".

גורים שנאספו מהמדורות בבית האומנה שנמצא עבורם
גורים שנאספו מהמדורות בבית האומנה שנמצא עבורם

"המטרה היא להציל את בעל החיים ושהנערים יענשו" אומרת ליאני, "אבל תפסנו הרבה מקרים לאורך השנים, ותמיד הילד בורח, או שההורים באיזור, או שאנחנו לקחנו צעד אחורה. בשנה הראשונה, באשקלון, הייתה חבורת נערים שהתמסרו עם גורה מעל מדורה, אחת המתנדבות הייתה בדרך חזרה מהסיורים וראתה את זה, תפסה אותה, ברחה והם רדפו אחריה. היא הייתה לבד, בסיטואציה מאיימת, מבחינתי ברגע שהיא הצליחה להוציא את הכלבה -שתברח".

אז אתם מנסים להימנע מעימות? פשוט לחלץ את בעל החיים מהסיטואציה?

"תלוי מתי ועם מי אנחנו מסתובבים. הקבוצות מתחלקות, כשהרעיון הוא להתפרש על כמה שיותר שטח ולהיות שם כמה שיותר זמן. בשנה שעברה היו לנו 130 מתנדבים בתל אביב, התחלקנו להרבה קבוצות – דאגנו שבכל קבוצה יהיה לפחות גבר אחד, שלכל קבוצה יהיה רכב זמין, שבאיזורים שיותר מועדים לפורענות יהיו יותר קבוצות. לכל קבוצה היה ראש קבוצה, איתו יכלו ליצור קשר במידה וצריך עזרה ככה שבכל מצב בו ניתקל נהיה הרוב. אני מעדיפה שהילד לא ייענש מאשר שיקרה משהו לאחד מהמתנדבים" אומרת ליאני.

היו אנשים שנענשו בעקבות הפעילות שלכם?

"לא. לצערי לא. גם כשהגיעה משטרה זה תמיד נגמר בטלפון להורים. אלה גילאים שקשה להעניש".

יש לכם תמיכה מהרשויות?

"המשטרה מוציאה בעצמה סיירות בל"ג בעומר. בשנים קודמות התקשרו אליי שוטרים ונתנו לי את המספר האישי שלהם למקרה שנצטרך. מבחינתנו, כל אחראי עיר יוצר קשר עם המשטרה ומבקש שיפקחו את העיניים גם למקרים האלה ושיצרו איתנו קשר במצב כזה כדי שניקח את בעל החיים ושהוא לא יעבור להסגר עירוני, שסביר מאוד שימית אותו בסוף. אני לא רוצה שאחרי שהצלנו בעלי חיים מהתעללות – זה העתיד שלהם" אומרת ליאני.

גורים שנאספו מהמדורות והגיעו לאומנה
גורים שנאספו מהמדורות והגיעו לאומנה

חוץ מההצלה של בעלי החיים, דואגים המתנדבים גם להעניק להם טיפול וטרינרי במקרה הצורך, ולמצוא להם בתים. "הם עוברים לאומנה (בית זמני עד למציאת בית מאמץ) אצל מתנדבים שהתנדבו במיוחד לניצולים של ל"ג בעומר ואנחנו מחפשים להם בתים. אני לא מסכימה להעביר לעמותות. אם הצלתי בעל חיים ואני אעביר אותו לכלוב לא סיימתי את העבודה". מוסיפה ליאני

עוד חתול שהוצל מהמדורות
עוד חתול שהוצל מהמדורות

"אני לא יודעת מה יהיה השנה כשאני חיילת. אני בטוחה שיהיו פחות מתנדבים וסיורים כי אין לי זמן להשקיע בזה ואין לי אינטרנט זמין, או מחשב. אני קוראת לאנשים להצטרף, אנחנו זקוקים למסיירים, לבתים זמניים שיחזיקו בעלי חיים אחרי האירוע ולבתים מאמצים – אנשים שיודעים שהם רוצים בעלי חיים, חכו לאחרי ערב ל"ג בעומר" מבקשת ליאני.

אתם נעזרים בעמותות?

"יש את מיזם 100 שמקשר בין אזרחים למשטרה בכל העניין של בעלי חיים, בשנתיים האחרונות הם עוזרים לנו מול המשטרה ודואגים ליידע אותם במה שקורה" אומרת ליאני, "בזכותם יש לנו עוד עיניים בשטח וזה הרבה יותר נח".

יש לכם נהלים? הדרכה שמתנדבים עוברים?

"אנחנו מסבירים שאנחנו נגד אלימות. לא פותרים אלימות באלימות, מתנדבים לא מרימים ידיים. המתנדבים חייבים להיות מעל גיל 18. אנחנו מדריכים אותם מהדבר הקטן ביותר – לבוא עם נעליים סגורות, עד להתנהלות נכונה בשטח. יש נהלים בסיסיים, אם נתקלים בקבוצה עדיף שאישה תיגש לדבר כשהשאר עומדים מאחור כדי שזה לא יהיה מאיים אלא יבוא ממקום שאפשר אחרת ואין סיבה לעשות את זה".

כלבה שהסתובבה נטושה ומורעבת בחיפה בערב ל''ג בעומר ונאספה לאומנה ע''י המתנדבים
כלבה שהסתובבה נטושה ומורעבת בחיפה בערב ל''ג בעומר ונאספה לאומנה ע''י המתנדבים

יש לך הסבר לתופעה הזו?

"האמת שממש לא. התחלתי להתנדב בגיל מאוד צעיר ואני גם באה מבית אוהב בעלי חיים. אני לא מצליחה להבין או לקבל את זה בשום צורה. אני גם לא מכירה מישהו שמסוגל לעשות דבר כזה". מסכמת ליאני. מעוניינים להתנדב או לסייע למיזם? כל הפרטים באיוונט בפייסבוק

מייסד ומנהל "מיזם 100" שלומי צ'צ'קס הוסיף כי "המיזם הוא מודל חדש בישראל ליצירת גשר בין הציבור למשטרה למען בע"ח, שהוקם לפני כשנה ומהווה מוקד פניות ארצי 24/7 בנושא התעללות והזנחה בבע"ח. המיזם פועל בשת"פ עם משטרת ישראל. אנו דואגים שפניות הציבור בנושא התעללות יטופלו ברצינות ע"י השוטרים במסגרת שיתוף הפעולה. במקביל לסיורי התושבים, צוותי "מיזם 100" והמשטרה יוציאו ניידות בכל הארץ כדי להפגין נוכחות וליצור הרתעה בשטח במטרה למנוע אירועי התעללות".

"בנוסף, נכתבה פקודת היערכות משטרתית מיוחדת בנושא בע"ח, שתיאכף בשטח. תושבים ואחראי ערים שמעוניינים בקבלת הדרכה פרטנית בדגש למישור הפלילי ומה יש לעשות בעת היתקלות בהתעללות - מוזמנים לפנות לתיבת הפניות של "מיזם 100": הודעה פרטית בעמוד הפייסבוק "מיזם 100" או במייל publicproject100@gmail.com. במקרה חירום ניתן גם להתקשר אליי למספר 052-2347895" סיכם צ'צ'קס.

צפו: הקובייה שמכבה מדורות תוך 2 שניות
[brightcove_iframe video_id='kubiat_esh_vtr2_n20170509_v1' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='1929'']