"לתת": בשנת הלימודים הקרובה - יותר מחצי מיליון תלמידים עניים

על פי הארגון "לתת", יותר מחצי מיליון תלמידים עניים ילמדו במערכת החינוך בשנת הלימודים הקרובה. לפי הנתונים, כמעט 80% מנתמכי הסיוע מעריכים כי לא יוכלו לעמוד בתשלומים הנלווים לשנה הקרובה, ולא פחות מ-50 אלף תלמידים שיעלו לכיתה א' לא יקבלו את התמיכה הנדרשת: "מערכת החינוך תורמת ליצירת דורות חדשים של עוני"

זמן צפייה: 00:45

ארגון "לתת" פרסם היום (שלישי) נתונים עגומים בנוגע למצבם הכלכלי של תלמידי ישראל, שמהם עולה כי 545,382 תלמידים יפתחו את שנת הלימודים הקרובה מתחת לקו העוני - מתוכם כ-50 אלף שיעלו לכיתה א'.

הסממן החמור ביותר של העוני הוא אי-ביטחון תזונתי, שממנו סובלים כ-410,985 תלמידים. מחציתם יחלו את השנה באי-ביטחון תזונתי חמור. בסקר של "לתת" מזון נחשף עוד כי 73% מנתמכי הסיוע העידו כי לילדיהם חסר ציוד לימודי בסיסי וספרי לימוד, משום שידם אינה משגת.

כמו כן, 76.6% מנתמכי הסיוע מעריכים כי לא יוכלו לעמוד בתשלומים הנלווים לבית הספר בשנת הלימודים הקרובה, כשליש (32.3%) מהנתמכים ציינו כי אחד או יותר מילדיהם נשר או קיים סיכוי שינשור מבית הספר וכ-38.4% העידו כי בשנה האחרונה ילדיהם צמצמו או דילגו על ארוחות כתוצאה מהמצוקה הכלכלית.

תלמידים בבית ספר
תלמידים בבית ספר | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון "לתת", אמר: "האינפלציה ועליית הריבית במשק, לצד עליה חדה ביוקר המחיה בכל תחומי החיים – מחירי המזון, מוצרי הצריכה וההיגיינה, הציוד לבית הספר, החשמל ושכר הדירה – משפיעות בראש ובראשונה על השכבות המוחלשות, ושוחקות את כוח הקניה שלהן, שהיה מוגבל עוד קודם לכן".

הוא הוסיף: "ילדים למשפחות נזקקות, שלא יקבלו את התנאים הבסיסיים הדרושים לקיום כמו ביטחון תזונתי ולא את הכלים המינימליים הדרושים להתפתחות אישית, כמו ספרים, ילקוט וציוד פיסי ודיגיטלי הכרחי, יתקשו לממש את הכישרון ואת הפוטנציאל האישי הטמון בהם, ועלולים לגדול ולהיות גם בגירים עניים. מערכת החינוך, שלה אתגרים רבים, תורמת כיום ליצירת דורות חדשים של עוני, במקום לממש את ייעודה החשוב ביותר, ולהוות מנוף לצמצום פערים חברתיים", סיכם וינטרוב את הנתונים הקשים לפני פתיחת שנה"ל.