ללא משרתי המילואים: שנת הלימודים נפתחה באוניברסיטאות

לאחר מספר דחיות בשל המלחמה הנמשכת, הסטודנטים באוניברסיטאות חוזרים היום לאולמות ההרצאות. אוניברסיטת תל אביב: "לפתיחת שנת הלימודים יש משמעות מיוחדת, השכלה היא אבן יסוד בחוסן הלאומי". באוניברסיטת בר אילן נשמרו כיסאות למשרתי המילואים

 אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב | צילום: פייסבוק

בצל המלחמה ולאחר מספר דחיות, האוניברסיטאות ברחבי הארץ פתחו היום (ראשון) את שנת הלימודים - שהייתה אמורה להיפתח ב-15 באוקטובר, שבוע ויום לאחר שבת השחורה ואירועי שבעה באוקטובר. על החזרה ללימודים מעיבה העובדה כי סטודנטים רבים משרתים במילואים ולא מצטרפים לחבריהם בהרצאות ובמעבדות.

כדי לציין את היעדרותם, אוניברסיטת בר אילן שמרה מקומות למשרתי ומשרתות המילואים באמצעות שלטים עם הכיתוב "מחכים לכם בקמפוס" שנתלו על כסאות באולמות ההרצאות. מטעם האוניברסיטה נמסר: "מדובר במהלך שיזמה ההנהלה כדי להזכיר ששנת הלימודים נפתחת אבל אנחנו לא שוכחים את מי שמגנים עלינו, ובזכותם אנחנו יכולים לקיים לימודים".

בהודעה שנשלחה מטעמם הבוקר, נשיא אוניברסיטת תל אביב פרופ' אריאל פורת, רקטור האוניברסיטה פרופ' מרק שטייף והמנכ"ל גדי פרנק, מסרו: "אנחנו פותחים היום את שנת הלימודים, אשר נדחתה מספר פעמים בשל הסולידריות עם אנשי ונשות המילואים. לצערנו, דחיה נוספת הייתה מסכנת את שנת הלימודים". עוד הסבירו כי יש "משמעות מיוחדת" לפתיחת שנת הלימודים כעת: "רכישת השכלה בכל תחומי המדע והרוח היא אבן יסוד בחוסן הלאומי שלנו. היא גם התשובה למבקשי נפשנו, אנחנו ממשיכים הלאה למען עתידנו בארץ הזו".

Whatsapp Image 2023 12 31 At 0
כסאות שנשמרו למשרתי מילואים באוניברסיטת בר אילן

באוניברסיטת בן גוריון ציינו את החזרה ללימודים בכנס לזכר הנרצחים והנופלים בשבת השחורה ובמלחמת חרבות ברזל - וביניהם 88 חברי קהילת האוניברסיטה. באוניברסיטת חיפה הבטיחו לפני פתיחת שנת הלימודים: "האוניברסיטה לא תסבול ביטויי הסתה או ביטויי תמיכה ושמחה על הפגיעה בחיי אדם או על הפגיעה באזרחי המדינה ברשתות החברתיות". עוד הוסיפו: "דווקא בימים טרופים אלו מחובתנו לשמור על הקמפוס היקר שלנו כדי שימשיך לשמש בית אקדמי משותף, מכיל ובטוח לכולנו".

Ben Gurion University Of The N
אוניברסיטת בן גוריון | צילום: Daniel Baránek / מתוך ויקיפדיה

על פי מתווה החזרה ללימודים שנקבע על ידי ראשי אוניברסיטאות המחקר בהתייעצות עם צה"ל, בחודש ינואר יצאו הסטודנטים שחזרו היום ללימודים ל"רגילה אקדמית" - והסטודנטים ששירתו במילואים יגיעו לשבוע השלמת חומר. לאחר שבוע זה כל הסטודנטים יחזרו ללימודים רגילים. בנוסף, נקבע כי הסמסטרים יקוצרו השנה מ-13 שבועות ל10-11 שבועות.