בניגוד לאמירות רה"מ: אלה נתוני תקצוב בתיה"ס החרדיים

לאחר שנתניהו טען כי "ילד חרדי הוא לא חצי ילד", בהתייחסו לתקציבים שמקבלים בחינוך החרדי. עם זאת, מבדיקת הנתונים מתברר כי מוסדות חינוך חרדיים - שאינם מפוקחים ואינם כוללים לימודי ליבה - יתוקצבו משמעותית יותר מבתי ספר ממלכתיים לאחר העברת התקציב

זמן צפייה: 01:36

לאחר אמירות ראש הממשלה בנימין נתניהו הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה על תקציב מוסדות החינוך החרדים, מתברר מהנתונים כי החינוך החרדי מתוקצב יותר מהחינוך החילוני. מבדיקת חדשות 13 עולה כי תלמיד חרדי ממוצע מקבל יותר מתלמיד חילוני - ויקבל עוד יותר לאחר העברת התקציב.

יש לציין, כי לא נכון להשוות בין תלמיד בבית ספר יסודי עם לימודי ליבה ופיקוח של המדינה לתלמיד בבית ספר פרטי ללא כל אלה. עם זאת, בהשוואה בין תלמידי הרשתות החרדיות של המפלגות - שהם רוב התלמידים החרדים ביסודי - לבין תלמידי יסודי בחינוך הממלכתי, עולה כי ישנם פערים ברורים.

תלמוד תורה סאטמר בירושלים
תלמוד תורה סאטמר בירושלים | צילום: אליסיף כהן

בתלמידי יסודי בחינוך הממלכתי המדינה משקיעה 16,500 שקלים בשנה. לעומתם, בתלמידים ברשת בתי הספר של ש"ס משקיעה המדינה 17 אלף ש"ח - ולאחר העברת התקציב יעלה הסכום ל-20,535 שקלים. תלמידים ברשת בתי הספר של יהדות התורה מתוקצבים ב-15 אלף שקלים לתלמיד לשנה ולאחר העברת התקציב יתוקצבו ב-18,650 שקלים.

גם בהשוואה לעולם מדובר בחריגה. בעולם המערבי אין מקבילה למה שקורה בישראל: רוב המוסדות החרדיים, שהם פרטיים ואינם בפיקוח המדינה, מתוקצבים ב-75 עד 100 אחוזים מתקציב בית ספר ציבורי. זאת, למעט מוסדות פטור שהם ללא לימודי ליבה כלל - שמתוקצבים ב-55 אחוזים מתקציב בית ספר ציבורי. לשם השוואה, בארה"ב החינוך הפרטי מתוקצב ב-10 אחוזים מתקציב בתי ספר ציבוריים. בשאר מדינות ה-OECD התקציב נע בין 50-30 אחוזים מתקציב בית ספר ציבורי.

כזכור, ישיבת הממשלה התכנסה הבוקר במנהרות הכותל. נתניהו אמר במהלכה כי "חייבים להעביר את התקציב, בטוח שנגשר על הפערים". הוא הוסיף: "שום הסתה לא תמנע מאיתנו להעביר את התקציב ואת חוק ההסדרים. יש לי קצת ניסיון, העברתי 20 תקציבים, ותמיד מתעוררים ויכוחים של הרגע האחרון ואנחנו נתגבר עליהם". לדבריו, "אנחנו מעבירים תקציב אחראי שאחת ממטרותיו היא השוואת תנאים בין ילד חרדי לילד חילוני, כי ילד חרדי לא צריך לקבל פחות מילד חילוני. כי ילד חרדי הוא לא חצי ילד".