משרד הרווחה יפסיק את הסבסוד: הפליטים מאוקראינה נשארים ללא קורת גג

פרסום ראשון: כ-17 אלף בני אדם שנמלטו מאימת המלחמה במזרח אירופה חיים כיום בישראל, וכמה מאות מהם עדיין מקבלים סבסוד וסיוע, בין היתר בתחום הדיור, ממנהלת "צו השעה" שהוקמה במיוחד. מכתב ששיגר משרד הרווחה מבהיר כי הם לא יוכלו להישאר בדירות שמספקת המנהלת - וגם לא לקבל מקום דיור חלופי. "מה המדינה מצפה שנשים אותם ברחוב?"

זמן צפייה: 02:33

משרד הרווחה והביטחון החברתי יפסיק את סבסוד המגורים לכמה מאות פליטים מאוקראינה שחיים בישראל מאז פרצה המלחמה, כך פורסם הערב (שלישי) לראשונה במהדורה המרכזית. בימים האחרונים קיבלו נמלטי המלחמה הודעה מהמשרד, ובה נכתב כי החל מה-22 לחודש לא יוכלו להישאר במקום המגורים הנוכחי, וגם לא יקבלו מקום דיור חלופי.

כמעט 45 אלף אוקראינים הגיעו לישראל מאז תחילת המלחמה בין רוסיה לארצם. רובם עזבו, וכעת חיים במדינה כ-17 אלף פליטים, רובם גרים אצל קרובי משפחה אולם כמה מאות מהם נתמכי סבסוד מגורים ממנהלת "צו השעה", שהוקמה במיוחד כדי לטפל בצרכיהם. במכתב שקיבלו מהמנהלת נכתב: "אין באפשרותכם לקבל מקום דיור חלופי מטעם המנהלת, אין באפשרותכם להישאר במקום הנוכחי. במקביל, אתם רשאים לפנות למנהלת לקבלת סיוע נוסף, שאינו דיור".

הרס באוקראינה ממתקפת טילים רוסית
הרס באוקראינה ממתקפת טילים רוסית | צילום: רויטרס

לא ברור מה מצפים מהפלטים בהתרעה כזו. יש לציין שביניהם אפשר למצוא מקרים סוציאליים קשים, ילדים נכים, קשישים, חולים ואלמנות ללא עורף משפחתי. גם הציפייה שיצאו למצוא עבודה לא ממש תואמת את המציאות.

משה שלו, שמשכן עשרות פליטים אומר: "לא הציעו להם פתרון אחר, מה המדינה מצפה שנשים אותם ברחוב? זה לא יקרה. באיזה עבודות מצפים שיעבדו? אני חושב שמי שמקבל החלטות מהסוג הזה טועה, וצריך למצוא פתרון כי זה פתרון הומניטרי, אסור לנו לזורק אותם לרחוב".

Whatsapp Image 2022 04 26 At 0
בנייני מגורים במריופול | צילום: רויטרס

תגובת משרד הרווחה והביטחון החברתי: "מאז החלה המלחמה הגיש משרד הרווחה סיוע הומניטרי לכמעט 45 אלף נמלטי מלחמה, מתוכם מאות קיבלו סיוע בדיור. ההתקשרות עם אחד מהמפעילים שמארחים את נמלטי המלחמה הגיעה לסיומה, ולדיירים שאין ביכולתם לממן מגורים עקב מצב רפואי או פיזי הוצעו חלופות במלוניות שבהתקשרות עם המשרד. יצוין כי המגורים במערכי הדיור הוגבלו מראש לשלושה חודשים והוארכו ככל שלא נמצא פתרון אחר".