יו"ר ארגון המורים: "אם לא ייחתם הסכם לא נפתח את שנת הלימודים"

שנת הלימודים בפתח, והאפשרות של שביתה בבתי הספר התיכונים עדיין נוכחת. רן ארז דיבר בוועידת החינוך של "דה מרקר" ואמר כי המשא ומתן מול משרד האוצר והחינוך "לא היה ענייני, לא התקדמנו מילימטר". הוא חזר על אמירותיו כי שנת הלימודים לא תיפתח ללא הסכם

יו"ר ארגון המורים רן ארז
יחריף את העיצומים. יו"ר ארגון המורים רן ארז | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

פחות משבועיים מפתיחת שנת הלימודים, יו"ר ארגון המורים רן ארז התייחס היום (ראשון) בוועידת החינוך של "דה מרקר" ומשמר החינוך הממלכתי למשא ומתן מול משרד האוצר והחינוך והשביתה המתוכננת בתחילת שנת הלימודים הקרובה. ארז אמר כי ללא הסכם שמקובל עליהם לא תיפתח שנת הלימודים והוסיף: "עד היום לא נעשה כלום, לא היה מו"מ ענייני, לא התקדמנו מילימטר". כמו כן, יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס הודיע כי לא יצטרף לעתירות נגד השביתה, "אם לא יהיה מו"מ רציני עם האוצר".

"אם לא ייחתם הסכם קיבוצי לא נפתח את שנת הלימודים", הודיע ארז, בהתאם לאיומים שהשמיע בעבר. "עד היום לא נעשה כלום, יש משא ומתן, אנחנו מגיעים למפגש, הם שומעים אותנו, נפרדים ואומרים נחשוב. אחרי זה אנחנו שומעים אותם. זה 8 חודשים לא התקדמנו מילימטר".

"לא נוכל לקבל את ההצעות של האוצר. הן נמוכות מבחינה כספית וקשות מבחינת עתיד מערכת החינוך. הם מושפעים מאוד מהאידיאולוגיה של פורום קהלת, הם רוצים לפרק את העבודה המאורגנת, הם רוצים להעביר מורים לחוזים אישיים. אלה שחזקים יותר, טאלנטים, יקבלו יותר ואלו החלשים יקבלו פחות. לפרק את החינוך הממלכתי". בנושא אחר הוסיף ארז: "אנחנו נגן על מנהלים שיזמינו את פורום המשפחות השכולות".

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, פנה במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, וקרא לפעול: "האיום הממשי של ארז לפיו מורים רבים ינטשו את המערכת וימצאו מקורות תעסוקה ופרנסה אחרים, מדיר שינה מעינינו. יחד עם זאת אנו לא יכולים לקבל או להסכים להמשך הפגיעה בילדינו".

המאבק של ארז וארגון המורים מול משרד החינוך והאוצר החל לפני כמה חודשים ולפני כחודשיים הוא הודיע כי אם לא ייחתם הסכם שכר עד סוף הקיץ - יושבתו הלימודים בתיכונים בתחילת השנה הבאה. הוא אמר כי "פתיחת שנת הלימודים הבאה בסימן שאלה גדול ובולט. מאז פברואר 2022 אנחנו מנהלים משא ומתן בעצימות נמוכה ובצורה מתורבתת כדי לא לפגוע במערכת החינוך".

עוד אמר ארז כי "הם הציעו הצעה שמבזה את המורים. מדובר בתוספת זעומה שתועבר בפעימות. דרשנו שמורה מתחיל עם תואר שני יקבל שכר ממוצע של 12 אלף שקלים. באוצר סירבו, כי נתנו ליפה בן דויד הרבה פחות. הם רוצים לתת 1.3 ואנחנו רוצים מיליארד נוסף".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

כזכור, בסוף חודש יולי יצאו שר החינוך יואב קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בקריאה משותפת ליו"ר ארגון המורים ויו"ר השלטון המקומי חיים ביבס: "בואו למשא ומתן מואץ על מנת להבטיח את פתיחת שנת הלימודים". בארגון המורים הגיבו אז: "אנחנו מנהלים מו"מ בנפש חפצה ובידיים נקיות תוך עשיית מספר פשרות". זמן קצר לאחר הפרסום קבעו הצדדים להיפגש.

קיש אמר כי "מועד פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר הוא עוגן משמעותי עבור כלל מערכת החינוך. אני קורא לרן ארז ולחיים ביבס להצטרף אלינו במשרד החינוך למו"מ מואץ עד אשר יצא עשן לבן. עלינו לגלות אחריות כלפי ציבור התלמידים, ההורים, המנהלים והמורים כדי שנוכל לחתור כולנו יחד לפתרון מוסכם, לשביעות רצונם של כל הצדדים. זאת למען מאות אלפי תלמידים, הורים, מורים ומנהלים שזקוקים לוודאות וליציבות, שאנחנו במערכת החינוך מחויבים לספק להם".